Ska man börja handla (mer) på Lidl?

Alla leverantörer har färskvaror utom Matsmart som inte har färskvaror. Vad är frågan?

Jag var inne och kikade och tyckte inte priserna var bra på pasta etc, billigare på Ica. Och sen en massa skräpmat som godis och läsk. Lockar inte mig i alla fall.

6 gillningar

Matsmart är inte generellt billigt. De jämförpriser som anges är ofta en aning uppblåsta. På någon COOP Nära eller liknande butik kostar varorna säkert så. Sortimentet varierar hela tiden och det förekommer också olika erbjudanden. Normalt när jag beställer så hittar jag någon eller några “nyckelvaror” som är sådant jag ändå skulle köpa. Dessa köper jag då ganska många av.
Sedan kan man fylla på med blandade saker ovanpå det. Det ska i ärlighetens namn sägas att det mesta som säljs är processade varor i olika former så om målet är att “laga från grunden” är det inte rätt ställe.

1 gillning

Jag handlar mest på Ica maxi som vi har här i stan, händer väl att det kan bli Willys men efter hur jag blev bemött där sist så går jag inte dit igen. Och prisskillnaden mellan Willys och Ica är inte så stor. Inte här iallafall. Jag värdesätter service och bemötande före pris. Dock har Willys bättre ekologiska grönsaker än ICA här i stan. Många butiker ökar sitt ekologiska utbud, medan vår Ica minskar sitt.
Lidl här i stan har jag varit inne på nån gång, men utbudet är dåligt, tycker inte det är så mycket billigare och det känns som att kvalitén är sämre. Jag köper helst svenskt och det var det ont om på Lidl. Jag har alltid undrat hur det är billigare att köpa kött som transporterats från Tyskland eller Brasilien än från Sverige. Man brukar få vad man betalar för.
Nu börjar jag se mig om efter lokala producenter och handla direkt av odlaren/bonden/tillverkaren.

2 gillningar

Frågan jag ställde var om de som brukar beställa hem matvaror också brukar beställa färskvaror.

Det normala är att man beställer hem särskilt färskvaror eftersom de inte kan lagras. De av mina vänner som har hemleverans kör på det rakt av. Det är hela idén med hemleverans.

E-handlar på willys varje gång de har gratiserbjudande (kostar annars 49:-) och har faktiskt aldrig blivit missnöjd med frukt eller grönsaker eller att det är kort datum på mejerivaror. Färskt kött handlar jag inte så gärna så dock eftersom jag vill kunna välja bitar med så lite fett som möjligt.

Kollar in på matsmart lite då och då men hittar i princip aldrig något jag vill ha. Mest en massa skumma grejer och det jag skulle vara intresserad av är oftast billigare i affären.

1 gillning

Har aldrig vägt en enda grönsak på Ica och ingen har sagt att jag borde det heller :blush:. Hatar självscanning och att väga allt själv, så undviker det också

2 gillningar

Tack för länken, kul att veta även om jag inte bor i Stockholm :blush:.

Vi beställer ibland från Ica maxi och det brukar funka bra. De har instruktioner att de ska välja så färskt som möjligt och att köttfärsen får vara max 3 dagar gammal osv. Har inte haft problem med frukt och grönsaker :blush:

Tack för alla svar! Kanske ger jag Lidl en chans att testa på deras frukt och grönt, gillar att det finns svinnlådor, det finns lite av sånt på vår Ica. Kul också med tips på bra produkter från Lidl.

Fortsätter att kolla reklambladen och kan åka till nån annan butik då och då men orkar inte handla på flera olika varje vecka. Kanske kör vi hämtning av mat varannan vecka från Ica maxi och kompletterar från andra butiker andra veckan.

Det låter bra men känns tveksamt om det verkligen fungerar så! Ser ofta i affären att de kommer med stora vagnar med kassar och har faktiskt lite svårt att tänka mig att de verkligen kollar på t.ex. brödet att de tar det färskaste. Ska nog spionera lite nästa gång!

Skulle nog inte heller tro att de gräver efter brödet med längst bäst före datum.
Jag kollar inte ens själv på datumet på brödet (förutom om det är nedsatt för kort datum, då tar jag det), brödet vi köper hinner knappt hamna i brödkorgen hemma innan det är uppätet.

Matsmart känns inte speciellt smart med annat än då om man skulle gå på det som de själva hävdar, minska matsvinnet och klimatpåverkan den vägen. Produkterna de säljer är annars tveksamma och med få undantag sådant jag skulle köpa. Då är det smartare att aldrig ens tillverka detta.

Förstår heller inte direkt jobbigheten i att handla maten själv. Det är ju ändå rätt viktigt vad man stoppar i sig. Dessutom är det ju viktigt att få vardagsmotion så att ta cykeln då och då och kompletteringshandla lite är ju snarare på uppsidan än nedsidan som jag ser det. Det kan knappast vara bra för hälsan att få alt hemlevererat istället för att aktivera sig med att handla själv.

1 gillning

Matsmart är bra som koncept. Sedan är det korrekt att mycket av utbudet är varor av udda typ. Det är bantningsmedel, storpack med godis, restpartier från restauranger med udda förpackningsstorlekar och liknande. Sedan finns det även helt normala produkter som det inte är några konstigheter med. Dessa kommer in partivis och går av naturliga skäl åt ganska fort. Några sådana nyckelprodukter har för mig varit musli, knäckebröd, juice, pastasåser av finare typ, havreris, äppelmust och mjölk med lång hållbarhet. Det är sådana produkter som jag beställt en stor mängd med i en order och sedan kanske fyllt ut med någon chokladask. Att beställa massor med skumma varor ser jag ingen poäng med. När jag bara hittar bantningsmedel så blir det ingen beställning utan för mig är det en förutsättning att det ska finnas någon eller några vettiga varor som man kan bygga beställningen kring. De har också ibland haft kläder och leksaker i sortimentet. Dessa kostar ganska mycket i förhållande till vikten och har underlättat mycket för att uppnå fri frakt.

Bröd är den produkt jag tycker är allra viktigast att köpa så färskt som möjligt. Ibland kan det skilja fem dagar på bakdatumen av samma sorts bröd på brödhyllan och då smakar det färska brödet väldigt mycket bättre även om datumet egentligen är okej på båda.

Håller med!!
Jag tycker det är avkopplande att handla efter jobbet, gå runt i affären och släppa tankarna på jobbet. Välja de finaste frukten och grönsakerna. Brukar laga det mesta av maten från grunden och vill kunna ha tillgång till bra råvaror.

Jag vill också ha det färskaste brödet och brukar titta på tillverkningsdatum/bäst före datum. Skulle inte kunna lägga över nöjet att handla på någon annan.

Det händer ibland att min man följer med när jag ska veckohandla. Då blir jag nästan lite stressad även om han inte på något sätt “stör”. Och måste han handla själv av någon anledning så känns det nästan som om jag inte skulle få mitt lördagsgodis…

Nästa som skillnaden mellan att handla på den lokala marknaden i Paris jämfört med att gå in på Monoprix.

Jag tycker inte att det är jobbigt alls. Som med det allra mesta blir man ju bra på det som man gör ofta. Jag kör alltid med självskanning på Ica och Willys så jag behöver inte stå och vänta i kassan. Jag hittar i butikerna så det går fort att rafsa ihop det jag behöver. Jag skriver oftast inga listor, tycker att det är bra minnesträning att försöka komma ihåg det utan lista och jag lyckas oftast.

Jag vill ha så färskt som möjligt och för att minska svinnet köper jag hellre lite mindre av frukt och grönsaker, lösvikt kostar ju lika mycket oberoende av mängd, och man minskar risken för att något blir dåligt och får kastas. Samma med bröd och där köper jag oftast då det är billigare och lägger i frysen, då slipper jag dessutom handla bröd så ofta. Jag tar gärna en extratur på cykel till någon av butikerna för att fylla på där det är billigt med grönsaker den veckan.

Sen har man Ica-tricket. “max 2 förpackningar per kund” etc. Willys+ registrerar att man utnyttjat erbjudandet, sen är det stopp. Men på Ica kan man komma tillbaka igen nästa dag etc. hela veckan. Ibland då det är bra pris på laxkotletter som exempel köper jag upp “max” flera gånger i veckan på väg hem från jobbet och lägger i frysen. Detta hade ju inte funkat om jag veckohandlat. Det blir rätt mycket pengar man tjänar på detta och jag köper bara sådant som ändå går åt.

2 gillningar

Det där utnyttjar vi också, “max 2 förpackningar per kund” betyder att man kan köpa 2 förpackningar varje gång man handlar den veckan. När ICA har stamkundspris är det sämre för då registreras det. Willys måste ha den typen av erbjudande eftersom de registrerar det, det går inte annars.

Den här veckan har ICA så på kaffe så vi kommer att köpa det flera gånger. Förut var det ofta 3 för 79 och nu är det 2 för 95 så det är dyrt men ändå mycket billigare än normalpriset.