Ska man börja handla (mer) på Lidl?

Beror kanske lite på vad för slags bröd man köper med, rågbitar smakar typ samma första dagen som sista. Källarfranska stor skillnad på nybakat eller ett par dar gamla. Källarfranska brukar jag köpa bakat i butiken, så då vet jag att det är färskt utan att kolla på datum.

Håller med om att det har betydelse vilket bröd det är. Viktigare ju ljusare bröd det är.

1 gillning

Jag håller med här. Jag har varit inne några gånger och skulle beställa men insåg snabbt att där man har mest nytta av det är produkter jag inte behöver eller vill ha. Bäst köp är relativt dyra produkter som tar lite plats. Handlar man t ex energy bars och halvfabrikatssåser etc så kan man tjäna ganska mycket. Vill man ha skrymmande och billiga varor som pasta och chips fyller man snabbt kartongerna och den lilla vinsten äts upp av fraktkostnaden.

Med det sagt, när nu dessa varor redan existerar tycker jag det är toppen om de hittar till konsumenter och inte slängs.

Jag som är chokladmissbrukare. Vilken choklad är detta mer exakt?

1 gillning

Om man gillar mjölkchoklad så är Fin Carre god, de har massor olika smaker. Den påminner om en mindre söt Marabou med bättre konsistens. Den är fairtrade. :heart:

Om man gillar mörk choklad så är J.D. Gross väldigt god och prisvärd, också den fairtrade. De har också flera olika sorter. :yum:

2 gillningar

Det ramlar alltid ner en eller två sådana i min korg när jag är där. Till särbons förskräckelse bl a vit “choklad”. :slight_smile: Utöver den oftast frukt och nötter.

1 gillning

Jag har testat flera av deras, de mörka har alla varit goda. Av mjölkchokladen är de med nötter i godast, de med sötare fyllning blir lite väl sött för mig. :blush:

Blir sugen på att för först gången i livet (i Sverige) handla på Lidl, för att komma ner lite i pris. Men vad sa ni, går det inte att näthandla där, eller självscanna?

Stämmer, såvitt jag vet.

Ska besiktiga bilen imorgon och då blir det definitivt en tur till Lidl. Har skrivit en handlarlista på allt som rekommenderats här :money_with_wings:

1 gillning

Det är många år sedan Lidl ändrade. Där är lika stor plats för packning, som i andra butiker numera :slight_smile:

Ok. Men det var bara en av de sakerna som jag tycker är negativt med Lidl :blush:

Du får kanske gå in och kolla hehe. Det låter som att du inte varit där inne på över 10 år. Men dom har långt ifrån allt. Man måste nog in om på Ica och Willys emellanåt. Själv bor jag närmast Ica, men försöker att handla oftare på lidl o willys

Nja, jag föredrar affärer med självscanning, det ska gå fort när jag handlar :joy:

Turen till Lidl gav utdelning och bilen gick igenom utan anmärkning :muscle:

7 gillningar

Handlar all mat på Lidl utom möjligtvis lite chicken nuggets på Willys och potatis och dylikt i Ullared när man ändå är där. Prisvärda verktyg med bra garanti på Lidl, har köpt lite allt möjligt. Deras motoroljor är också riktigt bra.

Tänkte komplettera lite efter att ha skrollat igenom tråden (och ev. missat något som redan sagts).
Miljö:
Vad gäller miljöpåverkan så bör Lidl vara minst lika bra som övriga butiker. De undviker transport med flyg vilket bör vara största miljöboven, de kör aldrig halvfulla lastbilar med varor utan de fylls alltid.
Närproducerade varor:
Tror Lidl var ganska dåliga på det här för ganska länge sen och kom sent in till matchen här, men nu förstår de att de måste ha närproducerat för att många i Sverige ens ska överväga att handla där. ”Ängens” är deras märke för mejeriprodukter och de är producerade i Sverige. Svensk kött finns det också. Grönsaker tror jag de har mer närproducerat än övriga butiker. Går det att köpa in svenskt så gör de det och min erfarenhet är att Lidl har svenska grönsaker längre tid än andra kedjor. Sedan i takt med att säsongen ändras så söker de sig längre och längre bort, men fortsätter köpa så nära de kan (t.ex. södra europa framför sydamerika).
Pris:
Vi har ett City Gross nära oss och Lidl kör vi förbi efter golfbanan men ligger ca 2 mil från oss. Vi stannade på Lidl och handlade på vägen hem och bunkrade upp med värda varor på extra pris (t.ex. sjukt billig ost och kaffe) och passade på att köpa allt annat vi behövde. Jag jämförde det med motsvarande varor på City Gross och känslan var att det som var ordinariepris på var ganska lika i pris. Vi drog slutsatsen att om det inte är något väldigt bra extrapris så kan vi lika gärna handla på City Gross (där vi också har två 10% kuponger per månad i och med att vi är ”priokund”.

1 gillning

Min enda invändning här är att jag tycker de där kupongerna var bra när de började med dem, men att de nu mer eller mindre kompensationshöjer priserna de veckorna kupongerna är aktuella. Konspirationsteoretiskt? Lite kanske, och det gäller inte basvaror som mjölk och ägg, men nog fasen går klassiska “onödiga” varor som chips och juice upp just då. Det fenomenet irriterar mig mer än vad kupongen glädjer. :face_with_monocle:

Jag gillar Lidl, inte bara för att de är billiga. Jag tycker deras tema veckor med Italienska och Spanska delikatesser är roliga.Men man går oftast hem med mer än man tänkt, så det blir inte billigt.
Svenskt kött och mjölk är ungefär samma pris som på Willys. Jämfört med vår närmaste ICA butik som är en kvantum butik är Lidl 20% billigare.
Lidls städ och hygienartiklar är billiga och bra. Deras butiksbakade bröd rekommenderas och även deras EMV cola. Men ligger i samma prisklass som Eldoradosprodukter på Willys.
Servicen hos personalen är ojämn och de har ofta endast en kassa öppen i taget.

1 gillning

Håller med om temaveckorna. Det och bageriet är enda anledningarna jag åker på Lidl. Deras creme brulee som de har vissa veckor är dessutom riktigt riktigt god.

2 gillningar