Ska man börja handla (mer) på Lidl?

Jag åker bara till Lidl om de har några “lockvaror” som jag har behov av. Deras “prylar” är ofta prisvärda. När jag ändå är där kanske jag handlar lite grönsaker och ev. bröd. Det är typ allt jag handlar där då deras sortiment är minst sagt uselt.

Jag handlar mer än gärna på Lidl, i Skärholmen centrum och i Vårby. Butikerna har ett bra utbud av varor och nästan övervägande svenskt.
Deras korvar håller hög kvalitet och en hög kötthalt vilket är viktigt. Och som några andra redan har nämnt. Prova deras märken och jämför dom med Scan eller liknande så lovar jag att ni kommer att bli förvånade. Deras glass är supergod. W5 eller vad deras rengöringsmedel nu heter håller på hög kvalitet. Deras kaffefilter har fått högt eller om det var högsta betyg hos råd och rön. Kan skriva massor av goda saker här. Samt ett tips till. Ladda ner deras App och få mer goda erbjudanden och små återbäringar.

1 gillning

Testade deras kaffebönor nu när de kostade 89kr/kg i förra veckan.
Måste säga att det funkar mycket bra som bulkkaffe!

Lidls städartiklar saknar ofta miljömärkning och jag är därför skeptisk till dem. Det butiksbakade brödet är billigt men inte direkt bra. Jag har köpt butiksbakat bröd på t.ex. ICA Maxi som varit mer av “bagerikvalitet” medan Lidl har bake-off bröd som är relativt smaklöst. Sådant som fikabröd kan dock vara hyggligt.

Nu har jag inte tittat på innehållet i städgrejerna där, men det beror ju antingen på att de har nåt skit i, eller att de inte vill betala svanen, eller vilken märkning en nu föredrar, för att ha deras logga på produkterna…

Jag har noterat i tester att de noterats vara effektiva, billiga men sakna miljömärkning. Jag tror inte att det utan vidare går att via innehållsförteckningen dra slutsatser om varför miljömärkning saknas. Det är grundläggande att ha miljömärkning i Sverige idag. Alla har det och att det skulle handla om någon sorts ekonomiska skäl låter inte realistiskt.

Jag har inte den blekaste, men vet att i andra branscher kostar det en bra slant att sätta en svanenmärkning på produkten.

Jag kör nästan bara Änglamarks rengöringsprodukter, för att jag tycker det är viktigt att undvika att förgifta miljön… Borde gå att googla sig fram till miljöpåverkan på olika rengöringsprodukter kanske :slight_smile:

Jag tror att det är viktigt att förstå att det inte går att generalisera gällande butiker. Det går inte att säga “så här är det på Lidl/Willys/Ica/Coop” för det sjukt dig mycket mellan olika butiker. Man får istället beskriva hur det är i de butiker man själv handlar.

Där vi bor är det så här:

Coop: Liten kvartersbutik. Svindyr med magert utbud. Används mest av pensionärer i närområdet.

Ica Maxi:
Litet för att vara Maxi om man jämför med tex Maxi i Västra hamnen i Malmö men har ändå det mesta man söker. Aningen dyrare än Willys men jag upplever inte att det är någon större skillnad. Kan till och med vara billigare ibland. Tar däremot längre tid att handla och är större risk att köpa något man inte behöver. Jag kompletteringshandlar här eftesom det ligger på väg hem från jobbet. Cyklar dit.

Willys:
Min standardbutik. Veckohandlar 1 g/v här. Krävs bil. Finns det mesta vi behöver. Snabbt att hitta. Veckohandla tar ca 1 h från dörr till dörr. Upplever att det är den billigaste butiken i byn utslaget över tid och på de varor vi handlar.

Lidl: Ser sjaskig ut. Som att man dör en smula varje gång man går in.
Har inga ordentliga kassaband (de missade tydligen det bytet som många andra i tråden berättar om).
Frukt- och gröntdelen är ett skämt.
Saknar ofta 2/3-delar av det jag behöver. En del av detta beror säkert på att jag letar välbekanta varor. Det skulle kanske gå att hitta andra varor som motsvarade det jag söker om jag provade runt men det skulle kräva otroligt mycket jobb och leda till många felköp.

Varje gång jag på allvar försökt storhandla på Lidl slutar det med att jag får köpa det mesta på Willys, bara för att upptäcka att det jag faktiskt köpte på Lidl var billigare på Willys. Grr! Otroligt mycket frustration!

Det går säkert att spara lite pengar på att kolla extrapriser och fara runt. Men min tid är mer värdefull än de fjuttiga kronor jag upplevt att jag sparat med denna approach. På andra platser är det kanske mer värt det.

Matsmart var bra för några år sedan innan de blev stora. Här är gamla kvitton från 2017 och 2019.

Men nu handlar vi aldrig där längre.

1 gillning

Gillar lidls utbud, sparar pengar (många tusenlappar). Tidigare väldigt lite köer så också sparat tid. Nu anstormning (frågat personalen de säger att det ökat mycket, suckar i köerna).

Så jag tycker verkligen INTE att någon ytterligare ska handla på lidl :slight_smile:

3 gillningar

Tror just det här är vad folk mest menar när de säger att det är “dåligt utbud”, de har inte samma märken som andra butiker, men ofta motsvarande som ibland är bättre och ibland sämre.

Sen är det säkert en del lokala skillnader, den Lidl jag handlar i är i storleken “större närbutik”, medan storvaruhuset jag handlar resten i är säkert 4ggr större. Det är klart att utbudet är större i storvaruhuset.

När jag är i Sverige handlar jag oftast på Willys, och de jag har varit på har varit i storleksordningen någonstans mittemellan.

I början hade Lidl många ”skumma” varor. Numera har sortimentet i huvudsak anpassats till den svenska marknaden. Det betyder i praktiken att varorna antingen är tillverkade i Sverige eller är kopior av populära varor från ICA och COOP.

För att inte tala om deras finska veckor med lakritsyoghurt! Bara finnar kan uppfinna sådant!

5 gillningar

Va?! Detta måste jag bevaka, låter väldigt gott!

Vad gör Konkurrensverket? Denna myndighet måste ände vara en av Sveriges mest ineffektiva och oföretagsamma.

“Vi arbetar för en effektiv konkurrens till nytta för konsumenterna”.

Jo tjena!

Började handla en del på Lidl under semestern och har blivit väldigt positivt överraskad av både priser och utbud. Nackdelen är få kassor öppna och utan möjlighet till självscanning men undviker man rustiderna går det bra. Kommer fortsätta inflationshandla på Lidl utöver de vanliga storköpen på Willys.

1 gillning