Vad gör er lojala?

Hej på er!

Funderade lite på vad som gör mig ”lojal” för en viss produkt eller tjänst.
Inser att jag personligen är villig att gå ganska långt för att behålla min lojalitet.
Även om jag alltid vägen in kvalitet och pris osv så väger många gånger ”lojaliteten” tyngre.

Tex:

Mat
Handlar uteslutande på ICA.
Varför? Närheten, utbudet, men även vissa erbjudanden som jag är nöjd att få (bonus personliga % osv).
Finns det billigare alternativ? Absolut, men enkelheten att veta vad man får vinner alltid över priset.
Willys kan med andra ord erbjuda mig gratis varor, men jag åker ändå inte dit.
Har aldrig satt min fot inne på en Lidel tex.

Teknik
Har till 99% enbart Apple produkter.
MacBook Pro, telefoner, klocka, iPad, Apple TV osv.
Varför?
För att det fungerar så himla bra, i yngre år älskade jag att lägga tid på att ”hacka” blev extremt tillfredsställd när en set-Up fungerade. Nu vill jag just bara att det skall fungera.
Kollar egentligen inte priset för dessa varor då det inte finns något alternativ helt enkelt. Dessutom håller dom länge, en telefon överlever mig/min fru för att sedan ärvas utav barnen. Bra jobbat Apple!

Bil
Volvo, punkt & slut.
Svensk säkerhet och trygghet när den är som bäst.
Har faktiskt bara ägt Volvobilar, aldrig blivit missnöjd. Nu precis innan jul kommer min tredje Plug-in hybrid att stå på uppfarten.
Tittar jag på andra märken? Absolut, men inget som lockar. Även här har Volvo lycktas trollbinda mig.
Även på servicesidan, en personlig tekniker som vet allt om min bil och även om mina behov, nu är dom dessutom 2st som jobbar på bilen samtligt vilket betyder att jag kan ta ett möte under en timme & bilen är klar.

Försäkringar m.m
Har IF på allt, varför?
För att det är smidig att ha allt samlat, samlar ihop till en självrisk pott(som snart försvinner men är ändå uppe i maxbeloppet)

Även elen har jag valt att lägga på samma operatör som har nätet, varför? För att få allt på en faktura. Dessutom gav dom mig det billigaste priset när jag ringde och förhandlade. Hade jag valt att stanna kvar om dom var 10öre dyrare? Absolut!

Bank
SEB, men är egentligen inte så trogen, då jag har alla fonder osv hos Avanza samt buffertar hos Volvofinans.
Skulle jag flytta tex bufferten för att SBAB råkar ha 0,2% högre ränta? Knappast!
Skulle jag byta bort SEB om jag får 0,5% lägre på boendelånet, jaaa det skulle jag nog.
Nu när alla banker har Apple Pay osv så hittar jag inte riktigt USP:en hos SEB.

Vad gör er lojala?
Måste det alltid vara en vinning, typ en kundklubb eller bonus som gör att ni väljer ett visst företag?
Eller värdesätter ni smidighet, närhet & ärlighet?

Som sagt, vore skoj att veta hur ni resonerar :smile:

3 gillningar

Skulle aldrig falla mig in att vara lojal mot ett företag eller varumärke. Faktumet att man dessutom tenderar att bli sämre behandlad som lojal kund gör det ännu fånigare. Dessutom dåligt för konkurrensen. Detta som gör att ICA-handlare badar i pengar trots att tjänsten de tillhandahåller är extremt primitiv.

36 gillningar

Är lojal tills det kommer någon annan med bättre kvalitet och enkelhet för priset jag är villig att betala. Och att tröskeln för att byta inte är för hög. I slutändan tänker jag inte på det som lojalitet ens.

3 gillningar

Tror inte på idén att vara lojal eller på konceptet alls. Under en viss begränsad tid är en viss produkt den bästa på marknaden. Att då välja den produkten är rimligt. Att däremot förvandla det till någon sorts livsstil och börja identifiera sig med ett visst varumärke innebär i min värld att vara lurad.

Om jag ändå ska peka på något som gör mig lojal så är det företeelser och idéer som ägs av ingen och som inte är vinstdrivande. Ta typ Naturskyddsföreningen eller Scouterna som möjliga exempel.

2 gillningar

Noll lojalitet, jag försöker välja det effektivaste alternativet (ibland är det att ta första tillgänliga). Jfr JesseX svar.

Däremot kan jag helt välja bort produkter pga. inte gillar den som står för produkten.

Mat = närmast som har vad jag vill för stunden.

Teknik = Säkerhet+integritet → pris+“enkelhet” (dvs. aldrig Apple ännu).

Bil = byter varje gång jag köper i princip.

Försäkringar = billigast/enklast. Kört folksam rätt länge nu för att de haft mest anpassade produkter för mig.

Bank = jag har nog engagemang hos ca 10 olika banker… Jag försöker plocka russinen ur kakan i deras erbjudanden.

1 gillning

Jag är väldigt olojal. Handlar på 4-5 olika matvarubutiker i stan, dras till de med bäst erbjudanden. Ingen av butikerna har dålig service.

Samma med elektronik, har ofta samma produkter tills de går sönder, när nya ska köpas, så köps de som fyller mina behov och som har rimligt pris.

Kör dock Apples mobiler, har i och för sig bara ägt två. Men arbetsinsatsen att byta mobilmärke var oerhört jobbigt och gillar att mina Iphones håller länge och är användarvänliga. Men kommer det något bättre, så byter jag troligen märke när min nuvarande pajjar.

Sen har jag vissa favoritprodukter när det gäller livsmedel som jag köper ofta. Men beror mer på ekonomitänk, hatar att behöva slänga mat för att de smakar illa. :see_no_evil:

2 gillningar

Jag är lojal om företag har produkter/tjänster jag är helt nöjd med och byter först om jag blir missnöjd. Känner inget behov av att byta när jag är nöjd.

1 gillning

Samma här egentligen.

Mycket av min handel sker ändå online, och mot mycket stora företag. Relationen är så anonym att jag egentligen bara går på faktisk ”prestanda” och inte varumärket per se.

Men jag är lojal mot följande företag/produkter såtillvida att de har mött mina förväntningar, och inte har några konkurrenter enligt mig.

Teknik
Apple för laptops/mobiler. Gick över för några år sedan och uppskattar stabiliteten och bristen på datainsamling.

Priset är sådär men jag behåller mina grejer minst 5 år. Då blir totalkostnaden per månad ändå OK.

Mat
Willys. Det är ändå en meningsfull besparing mot ICA o company på min genomsnittliga kasse har jag märkt. Willys tillfredsställer allt jag efterfrågar och har till och med egna varor som är mina favoriter.

Bil
Toyota. Är väldigt nöjd med en begagnad Toyota jag ägt i 3 år. Priset är och var högt för ålder/miltal. Jag kommer inte att välja Toyota oavsett vad vid nästa byte. Men jag kommer värdera Toyota-bilar högre än andra märken.

Försäkringar
LF här med. Oslagbart helhetserbjudande och är ändå billigast för mig. Har för det mesta hört bra om deras handläggning.

2 gillningar

Jag är absolut inte lojal mot varumärken, de bryr sig inte om dig personligen åt andra hållet.
Däremot finns det ett stort inslag av slöhet i att välja det som är invant.

Produkter och tjänster tävlar på en marknad om pris och kvalitet. Att vara lojal låter som en dålig egenskap i den kontexten :slight_smile:

Ett svårare steg är att lära sig inte vara “lojal” mot en arbetsgivare, det är en ännu viktigare marknadssituation.

2 gillningar

Mot nära och kära och mig själv är jag lojal, men mot produkter och tjänster ser jag det som business och håller det till det.

När det gäller produkter och varumärken är jag inte särskilt lojal. Möjligen kan jag vara bekväm med vissa gränssnitt, t.ex. Windows eller Android och därför välja det för att jag inte behöver lära om. Dock inte till vilket pris som helst. Android och Windows är ju dock billigare än t.ex. Apples motsvarigheter.

Annars hoppar jag runt med det mesta för att få bättre deals men det måste finnas en rimlighet i det.
Jag ska inte lägga så mycket jobb på hoppande om det i kronor räknat inte får någon stor effekt per nedlagd timme.

De parter jag på papperet är lojal mot handlar mest om att de varit konsekvent konkurrenskraftiga i pris. Skulle de bli dyrare så byter jag ut dem.

Företagen är inte mina kompisar, jag tycker att det är bra att konsumenter är aktiva, byter och jämför så att det finns en sund konkurrens.

Mat:
Du hade sparat att handla på Lidl/Willys.

Teknik:
Du hade sparat att köra Android.

Bilar:
Du hade sparat och valt annat märke än Volvo. Även sparat massa och köpt begagnad istället för ny.

Försäkringar:
Du hade förmodligen sparat på att välja andra bolag där det är billigast för stunden.

El:
Du hade förmodligen tjänat på att välja ett annat bolag än din nätägare.

Telefon/Internet:
Det glömde du. Men jag förmodar du är lojal där också. Låt mig gissa du har Telia? Där hade du kunnat spara pengar också.

Bank:
Ja det är bara och flytta ditt man får bäst erbjudande.

Som indirekt aktiägare(genom globalfond) i alla dessa företag tackar jag dig som lång och trogen kund. Tack! Är glad att du är nöjd med våra produkter! :grinning:

Själv har jag noll lojalitet förutom till Bosch för bilreservdelar/hushållsmaskiner/vitvaror/powertools. Gillar verkligen det varumärket. Bra också att det är en stiftelse som äger det. Så brukar försöka välja det, dock skulle inte direkt betala så mycket mer, kanske max 10-15% mer. Nu köpte vi tex Tvättmaskin och Torktumlare på blackfriday hos Electrolux. Var för bra erbjudande mot Bosch.

1 gillning

Det som gör mig lojal är ifall jag känner någon i företaget (detta gäller mindre företag då jag ej har kontakter med chefer inom volvo etc :wink: ) då betalar jag gärna lite extra för servicen.

Service som jag köper in från egna kontakter är ex
Städ
Hantverksjobb
Stor del av min matkostnad

Detta är från företag med 1-5 anställda men dessa är jag trogna jag gillar även att stötta lokala småföretagare som jag inte känner då o då.

1 gillning

Det kan vara lite olika saker som vinner min lojalitet. :slight_smile:

En genomgående schysst prissättning i en matbutik, ett företag med miljöfokus som gör bra saker (Icebug, Patagonia exempelvis) eller en bra säljare eller bankkontakt där jag känner att personen lyssnar ordentligt.

Lojalitet handlar egentligen om ett förtroende man byggt upp över tid (plus lite kultbeteende såklart).

Det är rationellt att ha en viss lojalitet då det försvarar en mot okända nackdelar, men samtidigt ska det inte gå till överdrift. Så varken “noll lojalitet” eller " köper bara X" är egentligen optimalt.

Med det sagt så det jag uppskattar är den hjälp man får när det blir problem. Jag köper exempelvis jättegärna LEGO för att deras kundtjänst är extremt bra att ha att göra med.

Ett annat är att saker bara funkar. Har bara haft en bil (en Volvo) men upplevelsen har varit bra så är väl positivt inställd till en Volvo även i framtiden, även om det absolut inte är ett krav.

Ytterligare ett är “göra gott” intentionerna. Fairphone telefonerna satsar exempelvis stenhårt på repairability och att sourca deras komponenter på ett eftertänksamt sätt, så att de är dyrare och lite vekare än konkurrenternas är verkligen skit samma och jag kommer mest sannolikt att köpa en ny när min går sönder.

1 gillning

Jag kan föredra sånt jag har bra erfarenhet av men är verkligen inte lojal.

Apple, ja, deras totallösning är grym men mervärdet de tillför är inte värt priset längre för min del. Jag har kvar apple tv for att det är bästa mediaspelaren utan att vara tokigt mycket dyrare än bra alternativ och jag har kvar en gammal iPad men när den ger upp blir det sannolikt Android.i övrigt har jag lämnat dem.

Ica, ja, Maxi ligger bäst till för mig och lokalt här är de prismässigt samma som de andra (utom Coop som är dyrare).

IF, har villa och katterna där. Har bra erfarenheter av dem och alternativen har bara varit marginellt billigare när jag jämfört. Flyttade bilen däremot när jag fick halva priset hos konkurrent.

Ryobi, är inköpt i deras batterier så kommer välja verktyg från dem om det inte är väldigt mycket dyrare alternativt mycket sämre alternativ.

Bank, absolut inte. Kommer inte byta för små skillnader men får jag inte ett konkurrenskraftigt erbjudande kommer jag inte tveka.

Elbolag, byter en gång om året :slight_smile:
Lite samma med bredband, tv och mobil, får jag inte förlänga med årets Black Friday pris byter jag.

Bil, nej verkligen inte. Har visserligen haft mest Volkswagen men det är mest slump.

Överhuvudtaget är såna här saker inget man ska vara lojal mot utan utvärdera löpande om det fortfarande passar ens behov.

Vad säger @PMJ om att i princip alla skjuter ner idén?

Mat
Jagar inte erbjudanden, men handlar basvaror på Willys eller Coop cirka en gång i veckan. Varje eller varannan vecka ett besök på Ica för att “inspireras” av deras större och mera varierande urval. God mat är en hobby för mig, så det får kosta litet extra ibland.

Teknik
Hållit mig till mig till Apple senaste 5 åren med iPhone, MacBook Pro och iPad. Grymt ekosystem och allt bara fungerar. Dessutom bra andrahandsvärde, som gör att billigare Androider inte framstår som lika intressanta. Hade också en “hackerkarriär” när jag verkligen gillade att testa och göra mer udda grejer med Opensource och göra mera individuella lösningar. Men nu är jag litet för bekväm/har begränsat med fritid för sånt. Har visserligen en Thinkpad kvar för sådant när andan faller på för att leka med Rasperry Pi och annat kul. Ljudsystem kör jag främst via Sonos som fungerar sömnlöst med iOS och Ikeas högtalare.

Inredning/design
Köper mycket på Ikea. Men här svävar jag ibland ut och tittar på mera exklusiva märken och/eller designmärken. Kul att ha typ unika taklampor och inte bara Ikeas dito som man annars ser i varje svenskt hem.

Bil
Kör också Volvo. Provat att göra några avstickare hos andra märken: Toyota, Nissan och Ford. Men alltid valt att återkomma till Volvo efter ett tag. Svårt att nöja sig med sämre sittkomfort (Volvos säten passar mig perfekt och känner mig betydligt mera utvilad när jag kommer fram efter längre turer). Dessutom är de tystare än de övriga märkena, stabila och kännas kompaktare på något sätt. Även deras superba säkerhetstänk är viktigt. Känslan är uppenbarligen viktig för mig. Visst kan man köra en mera bekymmersfri bil som Toyota, men bullrigt och tråkigt är det. Volvo tenderar också att ha ett bättre andrahandsvärde jmf med t.ex. Ford och Renault som är billigare i inköp.

Försäkringar
Har Folksam till det mesta. Orsaken är att de är kundägda och man oftast får återbäring årligen. Känns rättvist på något sätt. Dessutom har de rimliga villkor och ersätter vissa skador som inga andra försäkringsbolag gör. Bland annat hade vi grannskapet problem med skadedjur (möss eller råttor) som invaderat några bilar och gnagt sönder kablar och elektronik. Min granne fick en räkning på 40.000kr från verkstaden när de måste byta flertalet kabelstammar och omfattande felsökning i spåren av musens gnagande. Han hade IF men de hade villkorat bort skador orsakade av skadedjur. Så han fick stå för det själv. En annan granne hade Folksam och de ersätter sådana skador via maskinskada (som enda försäkringsbolag). Bl.a. av den orsaken är jag beredd att betala typ 700kr mera i året för Folksams bilförsäkring istället för Volvia (IF). Plus att jag får tillbaka typ 300kr i återbäring av Folksam. I sin hemförsäkring har Folksam relativt rimliga åldersavdrag. Dessutom har de en klausul för det fall att åldersavdraget skulle bli oskäligt stort, vilket lätt kan hända vid skada på t.ex. Apple produkter (som har ett starkt andrahandsvärde) och dyrare digitalkameror. Då gör de inte avdraget enligt tabell, utan istället värderas prylen till dagsvärdet. IF går istället benhårt tabellvärdet vilket kan bli oskäligt, t.ex. att ett objektiv för 30.000kr efter 3,5 år värderas till 40%, medan andrahandsvärdet är typ 75%.

Bank
IcaBanken och Nordea. Använder Nordea som min primära bank, men här är jag ganska otrogen. Mest av bekvämlighet som jag stannat kvar. Har i dagsläget inget bolån så jag jagar inte lägre ränta. Sparar gör jag hos SBAB som har bra ränta och är en seriös aktör. Men jag sneglar litet på Länsförsäkringar bank eftersom de liksom Folksam är kundägda och det känns bra att få tillbaka “vinsten” som banken gör i form av återbäring och att de stöttar lokalsamhället.

Internet och elabonnemang
Här jag som mest otrogen. De levererar ju i princip samma sak och med samma kvalitet (internet via stadsnätet), så jag hoppar över till det erbjudande som är bäst för tillfället.

Mobilabonnemang
Bor i norra Sverige och här är täckningen hos andra operatörer än Telia mycket bristfällig. Tre:s nät finns typ bara inne i städer och längs med huvudleder (E-vägar) och liknande. Telenos nät är väl också ganska hyfsat, men Telia har oslagbart den bästa täckningen.

Vad gör mig lojal?

När det kommer till köp är det väldigt få saker som gör mig lojal. Jag kan komma på frisören som jag har gått till sedan 2006. Det tar max en kvart och alltid exakt likadant, vilket han kommer ihåg även om det går månader emellan. Jag har provat andra frisörer, men gud de tar så lång tid, och då kommer de inte ens ihåg hur du vill ha det. Och så har vi tandläkaren som jag också har haft sedan 2006. Ytterst proffsig, det har aldrig gjort ont och allt tar max en halvtimme.

Utöver de två exemplen är jag i princip öppen för nya utmaningar, främst på pris, men även servicenivå, de två måste matcha.

När det kommer till matinköp är jag extremt prismedveten och köper gärna “kort datum” och “ät snart” produkter. Det är bara på Coop jag sällan kommer, då de per definition är det dyraste stället att handla. Jag är inte blyg för att handla i typiska invandrarbutiker, även om man måste vara mer uppmärksam på kvaliteten där.

Det finns varor som är betydligt billigare utomlands så jag åker på shoppingresor 2-3 gånger om året och hämtar billig alkohol, elektronik och specialprodukter som är riktigt dyra i Sverige.