Hej på er!
Funderade lite på vad som gör mig ”lojal” för en viss produkt eller tjänst.
Inser att jag personligen är villig att gå ganska långt för att behålla min lojalitet.
Även om jag alltid vägen in kvalitet och pris osv så väger många gånger ”lojaliteten” tyngre.
Tex:
Mat
Handlar uteslutande på ICA.
Varför? Närheten, utbudet, men även vissa erbjudanden som jag är nöjd att få (bonus personliga % osv).
Finns det billigare alternativ? Absolut, men enkelheten att veta vad man får vinner alltid över priset.
Willys kan med andra ord erbjuda mig gratis varor, men jag åker ändå inte dit.
Har aldrig satt min fot inne på en Lidel tex.
Teknik
Har till 99% enbart Apple produkter.
MacBook Pro, telefoner, klocka, iPad, Apple TV osv.
Varför?
För att det fungerar så himla bra, i yngre år älskade jag att lägga tid på att ”hacka” blev extremt tillfredsställd när en set-Up fungerade. Nu vill jag just bara att det skall fungera.
Kollar egentligen inte priset för dessa varor då det inte finns något alternativ helt enkelt. Dessutom håller dom länge, en telefon överlever mig/min fru för att sedan ärvas utav barnen. Bra jobbat Apple!
Bil
Volvo, punkt & slut.
Svensk säkerhet och trygghet när den är som bäst.
Har faktiskt bara ägt Volvobilar, aldrig blivit missnöjd. Nu precis innan jul kommer min tredje Plug-in hybrid att stå på uppfarten.
Tittar jag på andra märken? Absolut, men inget som lockar. Även här har Volvo lycktas trollbinda mig.
Även på servicesidan, en personlig tekniker som vet allt om min bil och även om mina behov, nu är dom dessutom 2st som jobbar på bilen samtligt vilket betyder att jag kan ta ett möte under en timme & bilen är klar.
Försäkringar m.m
Har IF på allt, varför?
För att det är smidig att ha allt samlat, samlar ihop till en självrisk pott(som snart försvinner men är ändå uppe i maxbeloppet)
Även elen har jag valt att lägga på samma operatör som har nätet, varför? För att få allt på en faktura. Dessutom gav dom mig det billigaste priset när jag ringde och förhandlade. Hade jag valt att stanna kvar om dom var 10öre dyrare? Absolut!
Bank
SEB, men är egentligen inte så trogen, då jag har alla fonder osv hos Avanza samt buffertar hos Volvofinans.
Skulle jag flytta tex bufferten för att SBAB råkar ha 0,2% högre ränta? Knappast!
Skulle jag byta bort SEB om jag får 0,5% lägre på boendelånet, jaaa det skulle jag nog.
Nu när alla banker har Apple Pay osv så hittar jag inte riktigt USP:en hos SEB.
Vad gör er lojala?
Måste det alltid vara en vinning, typ en kundklubb eller bonus som gör att ni väljer ett visst företag?
Eller värdesätter ni smidighet, närhet & ärlighet?
Som sagt, vore skoj att veta hur ni resonerar ![]()