Är illojal mot de flesta. Butikslojalitet beror mer på att jag hittar på Ica maxi än att jag ogillar Willys.
På de flesta områden är den enda anledningen till att man är lojal endast bekvämlighet, man gillar det man är van vid och skyr det ovana, eller besväret med att byta.
Jag är ganska lat, men ändå inte särskilt lojal.
För mig är det mest så att jag väljer bort företag jag inte gillar, jag är lojal mot mina egna principer!
Aldrig Coop av politiska skäl.
Aldrig Volvo då de förstörde mamma och pappas sista Volvo.
Aldrig Folksam då de till stor del tjänar pengar på fackliga “tvångsförsäkringar”.
Aldrig parkeringar där betalning med mobilen är enda alternativet.
Var förr ganska lojal mot SAS men efter en dålig upplevelse väljer jag helst bort SAS.
Som jag sa förut, företag som ger mig tjänster/produkter jag är nöjd med håller jag fast vid.
Inte lojal men tänker praktiskt å då har vissa saker blivit lojala, eller uppfattas som de…
Mat.
Handling sker mest på en Ica Maxi som är öppet 7-23 typ 6 minuter hemifrån me bil… En del produkter som inte finns på Ica handlas på andra butiker…
Teknik…
Där har de varit olika märken olika tider… Senaste 7 åren varit Samsung produkter å de berort på att sambons son jobbat på Samsung… Klart bra priser…
Bil.
Haft olika märken, mestadels Volvo å har ett par fortfarande… Bara äldre bakhjuldrivna då… Inge nytt…
Har aldrig köpt någon ny bil å kommer inte göra de heller… Nya går ju inte jobba me själv, dvs meka å göra service på… Har aldrig lämnat in någon bil på verkstad…
Försäkringar.
Har flera försäkringar å mestadels fordonsförsäkringar… Kollar priser innan varje årsförfallodagen å byter till den me lägst pris…
Bank.
Har haft Svenska Handelsbanken hela livet… Lojal, nja mer bekväm bara… Handlar mer att finns ingen anledning å byta… Har bara ett allkonto me ett betalkort/bankomatkort samt ett förtagskonto…
Kom på att jag också, likt @jonhi blir lite extra lojal när problem löses på ett smidigt sätt. ![]()
Nämnda Icebug och Patagonia har gjort det för mig (en dragkedja som gick sönder efter x antal år lagades kostnadsfritt och en sko med vattentätt membran byttes ut när den började ta in vatten efter nåt år). Extra pluspoäng till Patagonia som lagar befintliga produkter istället för att skicka nytt.
De enda jag är lojal mot är min familj och mina vänner. Med lojal menar jag att jag stöttar dem även i svåra situationer även om det orsakar en viss grad av obehag eller extra kostnader för mig själv. För ett varumärke eller företag skulle jag aldrig vara lojal, men om de har bra produkter och rimliga priser kan de göra mig bekväm nog att inte jämföra för varje köp och hålla fast vid dem tills deras produkter blir dåliga eller överprissatta (“never change a running system”).
Jag skulle till exempel aldrig byta bank, försäkringsbolag eller mobiloperatör om inte någon annan kan ge mig ett betydligt bättre pris eller om deras tjänst börjar bli riktigt dålig.
Är inte lojal som köpare. Det som passar mig bäst för tillfället får mina pengar.
Wow!
Vilka svar!
Väldigt intressant att höra hur ni resonerar.
När jag själv tar mig en funderare kring vad som gör att jag är ”lojal” är det nog i grunden att jag fått ett bra bemötande, en produkt, vara eller tjänst som överträffat mina förväntningar.
Ni får mig lite att känna mig oaktsam som inte byter elavtal eller handlar på Willys.
Men skall jag vara helt ärlig kan jag unna mig att åka till en matbutik istället för två som det blir om jag försöker handla på Willys som exempel.
Andra delar värdesätter jag inte helt i pengar. Som tex bilen och dess säkerhet, har tidigare jobbat nära verkliga olyckor… skulle aldrig sätta min familj i något annat än en Volvo.
Nu har jag lyxen att ha tjänstebil så mina nya bilar betalar jag enbart förmånsvärdet för. 80% av mina Apple produkter står min arbetsgivare för.
Men skulle nog säga att jag värdesätter min egna tid mer än att jaga elbolag, byta mobil OS osv för att spara någon tusenlapp om året.
Vad gäller mobiloperatör står arbetsgivaren för min, övriga i familjen har Comviq som varit bäst & billigast när jag jämfört.
Det kanske också är en generationsfråga ”äldre” håller fast att köpa vissa produkter från ett visst ställe ”för att så har vi alltid gjort” antingen kört SAAB eller Volvo osv.
Nu har jag inte ens fyllt 40:i men uppskattar nog en del att känna mig hemma, hitta på ICA, ringa till ”min” snickare eller elektriker osv.
Sen är kanske vi som hänger här lite extrema, tror många människor köper varor utan att tänka på det. ”Vi behöver en ny dammsugare” då köper man samma märke som den tidigare utan att egentligen reflektera över det.
Jag orkar absolut inte bry mig särskilt mycket när jag ska köpa en ny dammsugare så då gäller: har jag varit nöjd med den dammsugare jag har köper jag en av samma märke och har jag inte varit nöjd köper jag en av ett annat märke.
Jag tror inte på lojalitet alls, förutom till ett fåtal personer.
Jag är väldigt lojal mot jeansshopen i stan. Vart tredje år återvänder jag med min feta plånbok.
Verkar som att du är lojal pga tröskeln att förändra/byta är för stor? Så är det för mig med. ![]()
Lojala kunder straffas idag av banker, försäkringsbolag, mfl genom sämre villkor och priset.
Förut hade jag personlig kontakt med tex bankens personal som kände mig och jag kände dem lite granna.
Med hög personalomsättning eller internet försäljning blir min lojalitet noll.
Som försiktig pensionär har jag minimerat antal försäkringar, varför skall jag betala för andras oförsikighet?
Veckohandlar i lokal Coop livsmedelsbutik av gammal vana (lite ologiskt jag vet) medans sambon handlar i andra kedjor med bättre=lägre pris.
Om jag ändå ska försöka definiera vad jag är ”de facto-lojal” emot skulle det vara:
Lidl - Den bästa och billigaste matbutiken. Finns likt McDonalds överallt och har likartat sortiment. Snart ska Lidl öppna i Kosovo där jag bor nu.
Amazon - Att Amazon öppnade i Sverige var en toppengrej på alla sätt. Jag köpte mycket på Amazon även innan men jag har nu utökat andelen mer. Fördelen med Amazon är att kunna få låga priser och fraktfria leveranser på typ allt. Som utlandsboende kan jag göra inköp med fullt momsavdrag och det är svårslaget.
IKEA - Bra och billiga grejer, helt enkelt.
Kosovo - Nu bor jag i Kosovo. Av skapade politiska skäl har Kosovo under hela 1900-talet varit extremt efterblivet, på de flesta områden. Av samma skäl har Kosovo idag en kraftigt negativ handelsbalans. Av de länder jag bott i eller har en närmare relation till är Kosovo ett av två som jag skulle beskriva som vänligt. Det andra är Indonesien. Jag väljer att köpa grejer gjorda i Kosovo så långt det går. Lokala livsmedel och lokalt vin kommer man en bra bit med.
Sellpy - Det billigaste och bästa stället att köpa begagnade kläder på som vuxen. Här finns alla storlekar. Nackdelen är att Sellpy är pyssligt att hålla på med.
Loppis - Det är roligt med Loppis.
Själv ogillar jag företag som ger fördelar till nya kunder/medlemmar det får gamla kunder att känna sig åsidosatta. Nä, bolag som ger rabatter, förtur på rea eller förtur till returer eller transportskadadade produkter till gamla kunder/ medlemmar dom gillar jag.
Lojalitet gentemot butiker eller företag som kund är i regel inget man uppskattas för. Är Willys närmaste butiken just då, så blir det den istället för ica osv.
Hoppas det inte är för mycket off-topic men, kom o tänka på det chefen sade. Vi måste vara lojala mot företaget och inte engagera oss eller lägga tid på egna planer/intressen på fritiden. Måste vara det töntigaste jag någonsin hört. Har man passion för eget bolag eller nytt jobb är det upp till var och en.
Skulle säga att Vinted poppade upp och körde om fort, tycker den är betydligt bättre.
Jag försöker vara lojal mot migsjälv, min familj och sparkvoten ![]()
Jag har förstått att det här är något som hänt på senare tid. Det vore intressant att höra mer om erfarenheter och strategier kopplade till Vinted. Min strategi gällande Sellpy har varit att:
- Köpa “uniformskläder”, alltså vardagskläder att använda på jobbet. Jag har inte en roll där det är viktigt hur jag ser ut. Det funkar ofta att gå till jobbet i ostruken skjorta om jag vill.
- Fokusera strikt på pris. Det är prisnivån 30 kr (tidigare 10 kr) som jag vill åt.
- Fri frakt är väsentligt.
- Att köpa dyrare eller mer speciella plagg kan jag förstås göra men jag uppfattar det som svårare.
- Jag samlar ihop returer från många beställningar och returnerar dem med en retursedel. Detta är inte riktigt enligt reglerna men det har fungerat bra i praktiken. Jag delar upp de olika returordrarna i påsar och skickar med en innehållsförteckning. När man köper billiga varor är det en realitet att plagg har konstiga storlekar eller olika brister. Det blir en del returer.
- Kunna blanda köp av kläder och prylar.
Det vore fint att bättre förstå vad Vinted är bättre på. Om det specifikt handlar om ett större utbud av finare/dyrare plagg så ser jag inte att det ersätter Sellpy. Sellpys prissättningsmodell är också något jobbig när det gäller dyrare varor men problemfri när plagg väl kommit ner i pris.
Jag vill verkligen vara tydlig med att de grejer jag köper till väldigt låga priser inte är dåliga, slitna, av dåliga märken eller något liknande. De är precis lika bra som de varor som kostar 100 kr. Det som utmärker dessa varor är att det finns ett stort utbud av dem. Utbudet driver ner prisnivån. Jag är rätt bra på att plocka ut godbitarna.
Ok, ska justera mitt påstående till att Vinted är annorlunda ![]()
Med den strategin du beskriver vet jag faktiskt inte hur bra Vinted uppfyller det. Förmodligen inte alls eftersom du inte kan returnera plagg.
Handel sker direkt mellan privatpersoner, Vinted tar en liten avgift. Man kan chatta (t ex be säljaren mäta plagget om man är osäker på storlek) och pruta direkt i appen/hemsidan.
Det är inte fraktfritt men Vinted har något avtal med postnord så det är i regel väldigt låg frakt.
Jag har mest köpt märkeskläder i nyskick betydligt billigare än nytt men såklart inte 10-30 kronor. Och plagg som inte går att köpa nytt längre, t ex ett gammalt favoritmärke som slutade tillverkas för ett antal år sen. Har också sålt en hel del, det är väldigt smidigt, när någon köpt ett plagg får man en QR kod från Vinted att skanna så de kan skriva ut adresslapp när du lämnar in paketet. Inget fipplande med att fixa frakt själv mer än att packa och lämna in.
Tycker Sellpy överlag är betydligt dyrare med sånt jag är ute efter.
Däremot kommer jag nog testa att skicka in kläder jag inte fått sålt på Vinted till Sellpy, har bara köpt via Sellpy tidigare så vet inte riktigt hur bra det fungerar där.