Det låter som att Vinted skulle vara ett bra ställe för att sälja saker. Jag gillar inte Sellpys avgiftssystem. För att köpa enstaka saker som ersätter köp av nytt kunde Vinted säkert vara helt reko.
Det jag tycker känns trist med Sellpy är:
Det kostar en liten avgift oavsett om saker blir sålda.
Många kategorier har karaktären köparens marknad
Du kan inte avstå från att sälja saker när du väl skickat in dem
Jag har en del finare kläder som jag tänkt sälja men jag har inte vågat skicka dem till Sellpy. Risken för att de skulle säljas billigt och hela vinsten ätas upp av avgifter framstår som uppenbar.
Jag har egentligen inget intresse av att returnera plagg. Kruxet är bara att mycket som säljs begagnat just har krympt eller fått avvikande passform pga. användning. Detta är väldigt vanligt. Det behöver inte vara hela världen men det innebär att en del saker avviker från angiven storlek. Detta är särskilt vanligt bland de billigare plaggen. De har returnerats av andra tidigare just för att de inte passat.
För returer, jag har tänkt att det ändå blir såpass billigt att det inte gör något om några inte passar.
Något plagg har jag gett till andra i familjen och några har jag sålt vidare för ungefär samma pris jag betalade. Men det är väldigt få plagg av det jag köpt, och framför allt min sambo som handlar massor, som inte passat, och det har snarare varit för att jag chansat än att plaggen inte haft förväntad passform.
Jag är motsats och illoyal till alla företag. Med elhandel, telefoni, bredband,bank etc betalar man ett dyrt premium för att vara loyal, utan att belönas alls i gengäld.
Vad det gäller märkesprodukter är det samma. Jag ratar dock alla Apple-produkter då de kostar mycket mer än motsvarande hårdvara borde kosta och de är rättså konsumentfientliga vad det gäller att laga produkter och sånt.
I regel köper jag det som närmst matchar mina önskemål till lägst pris. Jag råkar ha t.ex. en razer mus och tangentbord, men har inget av deras övriga produkter. Märkesloyalitet ser jag ingen rationell grund till alls.
Har ICA, Coop och Xtra inom gångavstånd och promenerar förbi dem typ alla dagar. Inte alls loyal där heller. Skummar veckobladen om där är något till lockande pris.