Matkedjornas lojalitetsprogram

De olika matkedjorna kör olika lojalitet program. Testade Coops i februari och försökte spendera 8000kr då fler bonus poängen faller ut mot slutet, då skulle jag kommit upp i totalt 30000 poäng som då motsvarar 300kr i ren rabatt. Dessutom kan man tjänar mer bonus på kreditkort, partnerdeals mm.
Min uppfattning blev dock att coop var dyrare på många av varorna jämfört med min standard butik Willys. Så slutsumman blir nog att fortsätta på Willys och lite Lidl.

Idag hittade jag dock att Ica och ica banken har ett program ”Stammis” som ger upp till 50 punkter rabatt på bolånet, men det var nog lite för bra för att vara sant då ica bankens snittränta var rätt hög vilket innebär att min Danke Bank ändå är billigare (under 3%).

Så frågan är om det är värt att vara en lojal kund eller ska man plocka det bästa ur an varje butik?

1 gillning

Det är nog inte värt det att vara lojal men om man ändå väljer samma butik varje gång man ska handla kan man lika gärna spara ihop till de hundralappar man kan, om man struntar i att de registrerar vad man köper.

2 gillningar

Om en har lite tid över och tycker det är värt besväret så köper en det som är nedsatt/billigast i respektive kedja/butik.

Alternerar själv lite mellan ICA/Willys/Coop. :slight_smile:

1 gillning

Matpriskollens app kan vara en bra hjälp. Lägg in dina favoritbutiker och jämför erbjudanden:

4 gillningar

Här är vi otrogna, är med i alla och plockar medlemspriserna när de passar. willys brukar tex ha bra medlemspris på kaffe och då bunkrar vi

1 gillning

Jag tycker aldrig lojalitetsprogram är särskilt bra. Oavsett branch.

I detta fall. Har du bara en butik bredvid dig, kör deras lojalitetsprogram. Har du Willys+Hemköp+ICA+Lidl+Coop bredvid dig, skit i deras lojalitetsprogram.

1 gillning

Vi är med i alla lojalitetsprogram, det är gratis och sedan väljer vi mataffär och mat efter behov.

3 gillningar

Precis, lika bra att vara med i alla man handlar hos, även om det är sällan.
Jag handlar nog minst 90% hos Ica men har Coop, Willys, CG och Lidl också.

1 gillning

Precis, varenda natkedja har någon gång bra rabatterad vara för medlemmar. Jag är också medlem i alla, använder dock Lidl (tyvärr) väldigt sällan, det är inga butiker i närheten…

Jag tror inte på lojalitetsprogrammen, om vi menar att koncentrera inköpen till viss butik. Det bästa är att använda Matpriskollen för att hitta extrapriser och även identifiera varor från butikernas egna märkena som är bra. Det är alltid bra att vara med i lojalitetsprogrammen eftersom man då får tillgång till vissa extrapriser utöver det vanliga men bonusar etc. ser jag ingen större poäng med.

1 gillning

3,75% rabatt (300/8000) är inte särskilt mycket för en hel månads shopping hos samma kedja.

När vi handlar brukar vi shoppa runt bland 3-4 olika kedjor och aldrig köpa något till listpris.

Många av de bra erbjudandena annonseras aldrig, eftersom det är varor som företaget plötsligt upptäcker har en kort tid kvar.

1 gillning

Jag är medlem hos ICA och City Gross. Nästan allt handlas hos ICA men man måste vara medlem hos City Gross för att smidigt kunna beställa från deras “catering” på internet.

Willys har ofta erbjudande på kaffe så där borde jag egentligen vara med.

Coop valde jag i min ungdom bort av politiska skäl så där handlas absolut inget och Lidl undviker jag helst, mår dåligt av att gå in där.

Ica Stammis är det värt att vara med i. Det går att koppla till ett kreditkort med cashback från valfri bank, då blir det dubbel bonus på Ica-köpet. Den vanliga Ica-bonusen ligger på runt 1%.

Willys program borde jag gå med i, det är bra rabatter.

De andra programmen tycker jag bara är irriterande.

Annars är det viktigast att handla till bra priser.