Någon som har tips på en vettig bank att ha gemensamt matkonto på (jag och sambon)? Ge gärna förslag på kostnadsfria lösningar, dvs. där banken inte kräver månadsavgift eller dylika kostnader. Jag kör själv för tillfället med ICA banken som lönekonto och Lunar som “slask”-konto. Sambon använder Länsförsäkringar bank. Vi letar efter en lösning där vi för över en delsumma av lönen till detta matkonto som vi båda har ett fysiskt eller digital kort kopplat till (dvs. så att båda personerna har möjlighet att använda kontot helt självständigt). Någon som tex. vet om det är någon av nisch/tech-bankerna som erbjuder en sådan kostnadsfri lösning?
Är det inte enklare med ett gemensamt kreditkort? Det finns flera sådana kostnadsfria alternativ. Vi har haft en sådan lösning själva i flera år. Vi har då inte bara använt det för matkostnader utan för “gemensamma kostnader” i stort men det är ju valfritt.
Med t.ex. Preem-kort får du 0,5% återbäring på alla inköp med kortet. Det är hyggligt.
Fixa ett gemensamt Stammis-konto hos Ica och varsitt Ica Betala-kort. Sedan kan ni föra över pengar var för sig till det gemensamma kontot hos Ica. Bägge två kan betala med sina kort och pengarna dras från det gemensamma kontot.
Det är inte bra att binda sig till en specifik kedja. Det är bra att kunna variera inköpen mellan så många olika butiker som möjligt, om man nu inte specifikt vill betala groteska överpriser för en massa varor.
Förutsatt att du prissätter din egen tid väldigt lågt.
Att åka omkring på flera olika butiker innebär att den tid du lägger kommer blir klart högre. Säkert så att du får lägre utgifter, men är det värt något jämfört med alternativkostnaden?
Frågan handlar inte om att åka runt till en massa butiker. Där jag själv bor har jag sex butiker som ligger på närmast identiskt gångavstånd. Sedan finns det säkert tio eller tolv butiker till som ligger på rimligt avstånd i olika riktningar. Att åka runt till olika butiker skulle jag aldrig göra men däremot kan jag ju planera in ett besök på någon stormarknad med ett särskilt stort utbud av extrapriser aktuell vecka. Jag bevakar allt detta genom Matpriskollens app. Jag behöver alltså inte titta i en massa reklamblad utan kan direkt summera att butiken X har extrapris på åtta av mina bevakade varor. Det kan vara tillräckligt för att motivera ett besök, om jag nu skulle åka förbi när jag är ute och gör något annat.
Det du säger är att du värderar din tid lågt, vilket är helt ok. De flesta av oss använder sin fritid till saker som genererar väldigt lite värde.
Personligen tycker jag inte att den ställtid det innebär är värd besväret - även om min fritid är billig. Den extratimmen i veckan passar bättre som semester!
Jag och min sambo har båda Länsförsäkringar Bank. Där har vi ett gemensamt konto där räkningar och mat tas ifrån. Båda har äganderätt av kontot och båda har ett VISA kort kopplat till kontot. Funkar hur bra som helst
Eftersom vi har försäkringar och bank på Länsförsäkringar så är vi guldkunder. Så alla tjänster är gratis. Plus att vi får 25% rabatt på alla försäkringar
Jag skulle inte se det så. När jag handlar i andra butiker än normalt handlar det om att handla ganska många paket av saker som hela tiden går åt. Det är inte varje vecka som den här typen av besök blir aktuellt.
När det gäller de butiker som ligger samlade på en plats brukar jag normalt besöka två butiker vid varje besök där. Det tar viss extra tid men det är försumbart. Butikerna har ändå olika utbud. Ska man handla i lågprisbutiker behöver man acceptera att inte kunna hitta alla varor där.
Men det är ju 1 revolutkonto men med ett extra kort beställt. Så jag håller i ordning på ekonomin, så varje månad skickar jag summan hon ska swisha (till min privatbank) och summan som ska överföras till revolut (sparande+mat) sedan skyfflar jag över sparandet.
Det är ett work in progress, jag är säker på att det kan göras enklare.
Men då vi reser mycket är den simpla valutaväxlingen och 2 kort främsta anledningen.
Jag “körde lite” investeringar därifrån, men courtaget var hutlöst. Så jag kör 100% LYSA nu igen.
Okej, då är jag med. Vi har kört på separata revolut-konton sedan har vi en grupp där vi skickar gemensamma utgifter. Med andra ord sätter vi inte in en peng varje månad utan det dras löpande…på gott och ont.
Har noterat att Revolut verkar vara på gång med gemensamma konton då det kommer upp en flik i appen. Spännande!
Vi kör med kreditkort som ger bonus. Med det betalar vi faktiskt allt tillsammans och får då mer bonus som ger oss pengar tillbaka.
I slutet av månaden(egentligen början på nästa månad) skriver jag ut fakturan och summerar ihop våra köp och delar på dem.
Tex alla matköp är lätt att summera ihop, överblicka och dela på.
På detta sätt har vi tillsammans stenkoll på vad vi spenderat och gör vår gemensamma ekonomin enkel att hantera utan några problem.
Kräver nån halvtimme varje månad men väl värt det.
Kul att dessutom kunna summera sina köp och jämföra med tidigare månader eller år.
CarPay.
Båda har var sitt kort, appen nedladdad i vardera mobil och kan betala med både kort och kortlöst genom mobilen (google pay, apple pay)
Ingen årsavgift. Betalar mat, resor och andra gemensamma utgifter med samma kort.