Jag har idag Icabanken. Där har jag ett lönekonto och ett sparkonto. Jag skulle även vilja ha ett matkontot, dvs ett konto som jag för över matpengarna till varje månad, därtill vill jag ha ett kort. Tyvärr kommer det att kosta mig 36kr/mån om jag väljer att ha det upplägget på Icabanken, vilket jag inte vill betala.
Hur har ni gjort? Använder ni en separat bank och isåfall vilken. Vill som sagt komma undan månadskostnaden. Betalar ju redan för mitt Ica bankkort och känns onödigt med 2avgifter.
Det låter konstigt att det ska kosta er något. Vi har ett Ica-kort där vi sätter in ett visst velopp varje månad. Både jag och min sambo kan handla på det kontot (på Ica) genom varsitt kort eller appen.
Vi betalar ingen avgift. Däremot får vi ränta på innestående belopp.
Om du vill ha ett separat konto så kör på tex Lunar eller North Mill. Gratis och ger ränta på pengarna som står inne.
Om du vill använda ICA, kan du inte använda det rosa ICA-kortet? Då är det väl gratis? Men då begränsas det ju till betalning på ICA förstås.
Vi har ica konto som inte kostar någe alls… De är bara ett betalkort för att göra mat inköp…
Jag letade efter det, trodde jag kunde få det genom Icabanken men det var inte möjligt. Som jag förstår det måste jag hämta det på min lokala Ica-butik? Eller? Hur har ni fått ett?
Vi beställde på nätet… Så kom korten me posten… Vi har inte ica banken utan Svenska Handelsbanken båda… Vi gör var sin överföring med 2.000 kr var varje månad till ica kontot… Vi använder de bara att köpa mat…
Du har ju redan ett lönekonto med ett kort kanske?
Sprida ut lönen på fler konton går väl så det är väl bara att föra över vid behov sedan?
När jag var gift så löste jag och frun det så här.
Jag tog ut ett lunarkort i mitt namn (var flera bra förmåner). Jag hade de fysiska kortet frugan “la in” mitt kort i hennes mobil, på så vis kunde vi båda nyttja kortet när vi ville utan att behöva betala för extrakort. Sedan kom vi överens om en fast summa som vi la in på kortet varje månad som gick till att köpa gemensamma livsmedel.
Kostade oss inget mer än priset på de varor vi handlade ![]()
Kan tänka mig att ovan upplägg fungerar för de flesta kort.