Sedan tidigare har jag flyttat både fondsparande och bolån till Avanza, och jag har nu kvar Swedbank och ICA-banken till övriga behov relaterat till vardagsekonomin. Efter att börjat se över avgifter o s v så har jag kommit fram till att det i a f är onödigt att ha kvar båda.
Har ni någon rekommendation angående vilken jag ska behålla, alternativt dumpa båda och skaffa en ny? Lättare att välja om jag enbart tittar på bästa kort o s v, men det skulle vara trevligt att samla det som hjälper mig med vardagen under ett paraply om möjligt. Detta är viktigt:
Internetbank med e-faktura e t c (här har både Swedbank och ICA 0 kr i avgift)
Hur ofta gör du uttag utomlands? Tror jag gjort det ca fem gånger de senaste tio åren. Eftersom Swedbanks avgift är lägre så talar det för dem. Får du någon särskild bonus på Ica av att du har Icabanken? Man kan koppla vilka kort man vill till deras lojalitetsprogram och samla bonus men jag vet inte om man får något extra av att ha rätt bank.
Jag gör uttag utomlands (utanför EU) säkert minst 10 gånger per vanliga år (ej Corona-år), och för många år sedan var detta anledningen till att jag valde ICA som komplement till Swedbank. Jag får bonus när jag handlar på ICA, men då det är baserat på ett poängsystemet så kan så här direkt inte se hur det översätter till procent per handlad krona - ska nog titta närmare på det.
Kan i vissa fall vara fördelaktigt att tillhöra en “kontorskedja”. Där man fysiskt kan gå in och göra ärenden.
Sålde t ex en bil i fredags och då gjorde vi upp affären på ett bankkontor tillhörande köparen för bådas säkerhet. (Beloppet för stort för att kunna swisha)
När vi köpte hus i höstas hade vi nog aldrig fått igenom lånen på en vanlig “internetbank”. Var troligtvis bara genom handpåläggning via vår gamla personliga bankkontakt sen många år som det kunde lösas. (Eftersom vi låg “utanför mallen” med inkomster osv)
Jo, om jag skulle tänka gratis kanske exempelvis Rocker med avgiftsfria uttag i utlandet plus Skandiabanken (0 kr) för vanliga betalningsärenden (utan kort) vara bäst. Dock lite omständligt att hålla på med överföringar för att spara några hundralappar per år, så just nu lutar det åt att samla allt på ICA-banken och dumpa Swedbank. Gratis utlandsuttag, har alla betaltjänster jag behöver och årsavgifter på 324 kr får jag säkert tillbaka i form av bonus på all mat jag köper där. Ser därför ingen anledning att ha kvar Swedbank utan det möjligtvis @Skogstomten nämner, men bolånet har jag sedan tidigare flyttat till Avanza.
Ica bankkortet kostar för mig 300kr/år, med dubbel bonus så får jag ut cirka 600kr - 900kr totalt i bonus att handla för (Barnfamilj).
Men hade jag haft möjlighet att handla på andra affärer i större utsträckning hade jag nog inte valt Ica banken, då Ica väldigt sällan har billigare priser på matvaror.