Optimera coop poäng

Vi har nyligen börjat handla på Coop istället för på Ica då de nyligen öppnade en butik närmare oss. Vi har blivit medlemmar och börjat samla poäng på varje inköp. Vi storhandlar för ca 2000Kr två gånger i månaden och ibland någon extra gång för 500Kr. Hos Coop så får man lite större frihet i vad man vill göra med poängen, t ex “köpa” värdecheckar eller procentuella rabatter. Så då är frågan, hur kan vi använda poängen för att maximera värdet? Om man handlar för 2000Kr är det ju mer värt att ta en 5% rabatt check (4000p) istället för 100Kr (10 000p) rabatt t ex.

Vi har ca 15 000 poäng nu.

https://www.coop.se/medlem/poangshop/coop/

1 gillning

Gränsen där rabattchecken på 5% för 4000p är bättre är vid köp på 800kr då den då ger mer än 1% tillbaka.

Men Coop är väl rätt mycket dyrare än Ica?

1 gillning

Hmm ja problemet är väl att den kostar 80 000p. Sâ det skulle ta ungefär ett år att tjäna ihop tillräckligt med poäng där.

Nja, jag tycker det är ungefär samma. Tidigare körde vi på Ica Kvantum, detta är Stora Coop. Får lite lägre transportkostnad också. Tidigare fick vi ofta 10% på Ica men det försvann för något år sedan av okänd anledning.

1 gillning

Jag har inte upplevt några skillnader i pris mer än marginellt när man handlar på de större, Stora Coop och Ica Maxi.

Jag kör oftast de större checkarna, även om det inte är optimerat. Känslan får gå före. 100kr märks ju inte på 2000kr, medan 400kr på 500kr känns som en fet vinst. :slight_smile:

1 gillning

Det finns väl bara en check som ger rabatt i %. 5% för 4000p. Vid köp på 800kr ger den 40kr i rabatt, dvs brytgränsen går vid 800kr. Vid köp över det är det en vinst jämfört med rabatt i kr.

Jag brukar alltid använda checken på 30kr för 3000p då jag bara gör småinköp på Coop.

Ok. Bor i en småstad där Stora Coop inte finns så det kanske är samma. Men jag upplever att Coop alltid är dyrare i mindre butiker.

Tänk på att inte handla allt för mycket på en gång då det blir mer svinn då men det är nog inte lätt för en barnfamilj…

Suck jag som är trött :joy:

Brukar inte vara någon större skillnad mellan Coop, Willys och Ica när de jämnförs.

Skillnaden i pris brukar snarare vara utifrån storlek på affären,

Där jag bor är Willys lite billigare än Ica och mycket billigare än Coop. Butikerna är ungefär lika stora.

Jag räknade på Om vi kunde spara nånting om vi bara handlade på Ica. Jag tror vi skulle spara 50/75kr per månaden och vi är tre i familjen.

Känns som man kan spara så mycket mer på att titta igenom erbjudanden hos både coop Ica och liddle. och sedan handla det som passar bäst vid det tillfället.

Känns som detta med poängsamlande är bara för att det ska kännas mer belönande än vad det egentligen är att handla hos dem.

1 gillning

Jag håller med. Bättre att leta efter erbjudanden i de olika butikerna. Frågan är dock om det lönar sig med den extra tiden det tar.

Man bör ta en titt så att de varor PRO har i sitt matvaruindex är relevanta för de egna inköpen. Trots att jag inte är vegan, allergiker eller tror mig lida av några andra direkta ätstörningar köper jag bara ungefär 3 av PRO:s 34 varor.

Det verkar som att PRO:s matvaruindex i någon mening är likaviktat. Är det rimligt att ha en salt- och senapsbudget som är dubbelt så stor som havregrynsbudgeten? Ska man under sitt genomsnittliga pensionärsliv verkligen lägga dubbelt så mycket pengar på ansjovis som på potatis? Inte konstigt att pensionärerna gnäller om att det är svårt att få det gå runt.

Jag skulle inte basera min egen ekonomi på uppgifter från en organisation som inte ens klarar av att räkna sina egna medlemmar.

Jo, men PRO-listan visar på att set inte är någon större skillnad mellan livsmedelbutikerna, även om man kan diskutera utvalet av varor.

Om man vill basera sin egen ekonomi är det bäst att göra en egen jämnförelse på de varor kan handlar själv.

Tio billigaste butikerna 2019: Alla Ica…

Det förekommer fusk med PRO:s prisundersökning en del år. Bättre att jämföra själv på varor man köper, håller med :face_with_monocle:

Börja samla SAS Eurobonuspoäng med kreditkort och växla dina coop-poäng till dessa under 20%+ kampanjerna.

Vi handlar huvudsakeligen på Stora Coop eftersom vi vill ha Eko m.m. . Men vissa varor som är aldeles för dyra skippar vi där. Alla butiker har såna varor. Använder enbart 5% checken, och slår vid dessa tillfälle till med tvättmedel m.m. så att poängen verkligen arbetar för mig. Under 2000 sek använder jag ingen 5% check. Sen har jag tagit deras kreditkort som jag använder till allt inkl tj-resor. Coop har en poängsnurra där du kan kolla om det kan vara lönsamt för dig. Jag är ibland tvungen att ta en vanlig check för att bli av med alla poäng, men bättre att använda de på varor jag behöver än att förforas till annat jag inte har behov av hos partnerföretag. Jag får ut ca 10000 sek/år i totalt har jag räknat fram. För utgifter i utlandet används kortet inte eftersom de tar en växlingsavgift och då finns bättre alternativ.

1 gillning