Jag gillar inte att behöva gå till närmaste matbutik för att handla mat då jag bor 2 km en väg från närmaste matbutik och inte har bil. Det tar alldeles för mycket tid och energi och är inte hållbart att behöva bära allt tungt så långt. Vet att det låter idiotiskt, men hade inte en tanke på att det gick att beställa mat online och spara tid förrän nu. Förstår att det kanske är något dyrare att handla mat online (rätta mig om jag har fel), men i min situation är det nog definitivt värt det om inte matkostnaden drar i väg alldeles för mycket på grund av leveranskostnaderna/högre priser.
Detta undrar jag:
Finns det någon här som handlar mat regelbundet online från t.ex. Coop eller ICA och kan skriva lite om era erfarenheter och om det är något man bör tänka på om man planerar att börja handla mat regelbundet online? Är det värt att bli medlem för att få bonuspoäng/erbjudanden/vad kostar det osv? (Just nu kan jag inte logga in på ICA:s hemsida då det är något fel med inloggningen så kan inte jämföra priserna/leveranskostnaderna och se vilken butik som är billigast, men tror nog att Coop är billigare så lutar nog mest mot att testa där.)
Är förresten värt att bli medlem på Coop för att kunna samla bonuspoäng och för att kunna få erbjudanden, (har för mig att det kostar 100 kr att bli medlem, rätta mig om jag har fel)? Sedan läser jag om att det även går att skaffa något kort för att få mer bonusar eller liknande, men det verkar kosta 295 kr varje år, så det är nog inte värt det?
Läste något om att det ibland erbjuds fri leveranskostnad om man handlar över en viss summa, hur ofta brukar detta vara och vilken summa? Som tidigare nämnt är det Coop eller ICA som är aktuellt i mitt fall.
Jag hoppas att ni som handlar mat online skulle kunna berätta lite om era erfarenheter för mig som helt ny och om ni har möjlighet svara på mina frågor så hade det varit väldigt snällt. Är mest intresserad av just Coop eller ICA då det är någon av dessa två det lutar mot.
I’m sorry but… wow. Reality check? 1km är verkligen nada. Finns så många sätt att lösa det på. Ryggsäck? Cykel? Cykel med cykelväskor? Hur mycket handlar du egentligen för att behöva bil för det??
1km går man på 8-9 minuter. Detta är verkligen inte ett problem du bör lösa med online imo.
Men som svar på dina frågor:
Mina erfarenhet är att veckohandlingen i ett mindre hushåll ej är värt det. Däremot kan det vara värt att göra större inköp. När vi bodde i stan och hade 2-3 km gångavstånd till närmaste affär körde vi storköp en gång i månaden över nätet, främst över vintertid då Norrland har snö, så cykel blev tungt.
Då handlades tunga och otympliga saker. Konserver, loka/läsk, tvätt-/disk-medel, hushålls-/toapapper osv. Passade självklart på att köpa inför denna å kanske nästkommande vecka på samma gång. Fryvaror håller sig ju bra.
Vi köpte från ICA. Mest för att vi redan var medlemmar och hade deras bankkort. Bankkortet kostar pengar.
Coops medlemskort kostar ej pengar. Coops mastercard kostar pengar.
Min spontana tanke om du vill börja handla online är att du egentligen väljer den butik som du tycker har bäst hemsida för syftet. En limpa kanske är billigare på Coop, men då är kycklingen dyrare denna vecka. Å vise versa nästa.
2 km en väg skulle det vara, skrev fel. Förlåt. 4 km totalt alltså för att ta mig fram och tillbaka från närmaste matbutik och då är det är dessutom en väldigt lång backe också. Jo, för mig som är svag är det mycket, speciellt då jag ofta behövt handla mer än en gång i veckan (får försöka bli bättre på att planera helt enkelt också så en gång varje vecka eller varannan vecka räcker). Har inte en normal fysik så vad som är nada för en normal person är mycket för mig som är svag.
Kunde nu logga in på ICA och det verkar som om Coop är det som gäller för mig då det är billigare där. Verkar kosta 99 kr för alla dagar i leveranskostnad på ICA, medans på Coop varierar det från 49 kr-99 kr beroende på veckodag och tid. Dessutom billigare varor och mer att välja på på Coop.
Så det är Coop jag är mest intresserad av specifikt hur det funkar där med deras ibland fria frakt och om det är värt att bli medlem/skaffa kort?
Jag har 100 meter till en Ica Supermark men väljer oftast att veckohandla via Mathem. Väldigt smidigt - kan sitta på jobbet och beställa eller på kvällen ihop med sambon i soffan och även kolla kylen vad som fattas.
Leverans kostar runt 19-29 kr och priserna upplever jag ungefär lika som vår Ica Supermarket som är relativt dyr. Men lättare att handla extrapris online då man slipper springa runt och leta efter dem. Mycket enklare att bygga 4-5 maträtter som man ska göra i veckan i lugn och ro istället för i affären.
Medlemskap kan du alltid fixa. Behöver inte vara med kreditkort som kostar. Medlemskap är gratis. Sedan får du överväga om du får tillbaka det du spenderar i årsavgift på kortet jämt emot vad du får tillbaka i de dubbla poängen som du får i av att ha kreditkortet.
Jag förstår det som att du bor själv och är den enda konsumenten? Då skulle jag tro att du har svårt att få igen årsavgiften för kreditkortet, om du inte då vill använda för annat som kanske också ger poäng.
Varför inte börja lätt? Skaffa medlemskap utan kort och testa handla.
Hej, Coop har fri frakt på alla olika alternativ även helger. OM du handlar hem varor för 2000kr eller mer. Lätt värt att bli medlem. Jag är väldigt nöjd med Gordon som levererar åt Coop. Och hela hemleveranserna sedan ett par år tillbaks
Ja, jag tror jag gör så. Att jag skipper nog kortet som har en årskostnad.
Ja, det gäller bara mat för en person.
Det verkar dock som om Coop tar någon form av depositionsavgift (eller likande) på 100 kr för att bli medlem… Det är detta jag undrar om det är värt det, om någon här har erfarenhet av just Coop, har ni betalat detta och var värt det? Och finns det någon här som vet hur ofta Coop brukar ha gratis leverans och över vilken summa brukar det vara/var någonstans kan man se när de har ett sådant erbjudanden? Är helt ny på detta så ber om ursäkt för många frågor.
Tack för svar! Det är detta jag är nyfiken på. Två frågor: är det ALLTID gratis leverans om man beställer för 2000 kr eller mer (även på helger)? Måste man betala den dära depositionsavgiften eller vad det nu är på 100 kr som det kostar att bli medlem för att kunna få den fria frakten (vid 2000 kr eller mer)? Antar att det är värt det om man nu handlar där regelbundet, man vill ändå fråga då jag har noll koll och är helt grön på detta…
Dom 100kr är en engångsinsats i din lokala Coop förening. Medlemskapet ansöker du om online med bank id. Ring eller chatta med dem hära: https://kundservice.coop.se/hc/sv
Jag är Willys fanboy så köper därifrån ibland. Kostar 50 kr men de har inte hemleverans till min adress så får hämta det i butiken. Gött att bara svänga förbi å plocka upp efter jobbet.
Man kan skapa flera listor där osv så kan man snabbt köpa efter en förbestämd lista om man brukar köpa liknande grejer
Tack så mycket för den infon! Tydligen är det inte fri frakt på köp vid 2000 kr eller mer där jag bor om jag nu har rätt… Jag testade nämligen att lägga till mat i varukorgen för över 2000 kr för att se om leveranskostnaden försvann/blev gratis, men det hände inget och står att det kostar lika mycket
En fråga till: tycker du/ni som handlar via Coop att det värt att bli medlem om man nu inte kan få fri frakt vid 2000 kr mer? Tänker mest på bonuspoängen och erbjudanden. Verkar ju vara gratis att bli medlem i princip då man får tillbaka de 100 kr om man vill.
Vi använder både Coop och Willys för hemkörning alternativt ”ihopplockning” av mat. Av min erfarenhet är det lätt värt pengarna, oerhört bekvämt att få det levererat. 95% av gångerna har det varit problemfritt. Ibland kan de ha packat fel i affären men det brukar inte hända så ofta och jag har alltid fått pengarna tillbaka för de varor som saknats vid felplock, bara att kontakta kundtjänst.
Det tips jag har är, om du har möjlighet är att handla grönsaker och frukt själv. Tyvärr kan det vara väldigt blandat på kvaliteten gällande detta i leveranserna.
Gällande medlemskap i Coop har jag varit medlem så länge att jag inte kommer ihåg om det kostade något att bli medlem. Men du får poäng som kan växlas till rabattkuponger vid nästa köp. Inte jättemycket skillnad det gör men ändå.
Tack för tipset. Det lutar mot att bli medlem på Coop för 100 kr och göra min första beställning nästa gång det blir dags att handla.
Skulle vilja handla äpplen/päron osv, men om det är blandad kvalitet på frukterna kanske man skall undvika detta. När det gäller grönsaker/frukt kör jag ofta frysta grönsaker och frysta bär istället för färskt. Brukar dock vilja ha färsk frukt i alla fall hemma och om det nu är varierande kvalitet så kanske man skall undvika detta/köpa något annat istället.
Tidigare starkt motsatt onlinehandel då priserna är så mycket högre än att handla i butik för oss (då vi jämför med Lidl och en lågprisbutik tillhörande “Matrebellerna”) men sedan möjlighet till lån av bil försvunnit har vi börjat handla online 1 gång varje eller varannan månad för otympliga varor såsom toalettpapper, hushållspapper och storpack tvättmedel. Då brukar vi också passa på att handla lite mer för den veckan för att nå upp till minimibeställningsnivå eller för att kunna uppnå en rabatt, handlar man inte jätteofta får man iaf från Coop alltid “Välkommen tillbaka”-erbjudanden på en hundring eller så vilket täcker leveransavgiften och några kronor till för att för oss mentalt rättfärdiga att vi betalar mer jämfört med Lidl. Har märkt att nästan varenda vara kostar några kronor mer hos Coop och Ica jämfört med Lidl.
Om vi pratar om tjänsten i sig så är det väldigt smidigt. Vi väljer alltid alternativet 16-22 men leveransen kommer ändå alltid 16-17 oavsett leverantör (Coop eller Ica). Hemköp har alldeles för dyra varor för att ens prova deras tjänst. Willys är billigare men deras dyra leveransavgift + plockavgift gör det ovärt om vi inte pratar om en väldigt stor leverans. Ibland är dock varor slut (vilket man får veta på leveransdagen) vilket gör det surt om man tänkt laga en viss rätt dagen för leveransen. Kryssar alltid ur “Ersätt med annan vara om slut” då jag inte riktigt förstått hur det fungerar, har jag t.ex. valt en ost på kampanj för 99 kr/kg, finns risken att de väljer en ost för 299 kr/kg? Eller bjussar de på varan så att det max kostar som den föregående?
Sen tycker jag frukt och grönt alltid är knepigt då det känns som att jag alltid fått dåliga frukter när jag väljer det eller att de ruttnar extraordinärt snabbt jämfört med när jag plockar det själv i butik.
Det är bra att tjänsterna finns! Nyligen dock sett att tvättmedlet vi brukar köpa oftast finns på kampanjer på diverse nätapotek och Amazon har ibland riktigt bra reor på bl.a. toalettpapper och har även de börjat ta in vissa otympliga varor till ett mycket bra pris så snart blir det för oss olönt att fortsätta handla online…
Det med ”ersätt med liknande vara” funkar så att den som plockar väljer en annan ost (som i ditt exempel) men du betalar aldrig mer än vad varan du valde skulle kostat. Så du behöver inte vara orolig för att få betala mer.
Gällande frukt och grönt, testa några gånger, så märker du. Äpplen och päron är nog ingen fara plus att de tål lite ”stryk” än exempelvis bananer. Jag har märkt att på sommaren är den största risken att få lite sämre kvalitet (antagligen pga semestrar och att ”ovana” plockar ordrarna då)
Har “veckohandlat” online i minst 5 år. Först ICA, sen Coop ett tag (tror jag blev sur på ICA för något men minns inte vad) men sedan tillbaka till ICA för jag “känner” det sortimentet bättre och kom bättre överens med gränssnittet på ICA.
Gränsen för fraktfritt har gått upp över åren, nu på 1500. Kom inte upp i det så ofta så nu handlar jag varannan vecka istället. Kompletterar ändå på lokal ICA och Coop titt som tätt. Men bulken kommer hemlevererat. Finns alltid leveranstid när jag vill ha, i tvåtimmarsfönster, och de är nästan alltid i tid (oftare lite tidig än lite sen, vilket iofs också kan vara problem om man inte hunnit hem).
Har bara gjort några stickprov på pris men då har det varit samma online som i butik (ICA Maxi). Lidl eller whatever är säkert billigare men det skiter jag i för jag gillar ICAs sortiment.
Största problemet är nästan att det blir en jäkla massa pappkassar eftersom de packar så lätt i dem. Önskar jag hade vedpanna när jag står och viker ihop tio närmast oanvända kassar (à 2kr tror jag…).
Edit: En annan sak angående ICA vs Coop. Coops bonusprogram är tramsigt att man måste växla ut poäng mot en bonuscheck. Jag vill dessutom minnas att de bara kunde användas i butik och inte online. På ICA blir det en bonuscheck automstiskt och jag är rätt säker på att man kan använda dem online (eller så är jag bara på ICA så ofta att de alltid faller ut i kassan på lokala butiken).
Jag har goda erfarenheter av att handla hem mat via ICA. Inga problem, de kommer när de ska. Om en vara är slut finns den inte att beställa. Notera att olika ICA butiker har olika deadline för beställning för leverans. Vissa ICA tar mer betalt än andra för leverans. En ICA butik har fraktfritt för över 2000 kr annan ICA butik har gratis leverans oavsett hur lite man handlar. Handlar man sällan och mer åtgången så kommer man upp i gratis. En plock avgift på 19 kr har förekommit. Rekommenderas.