Jag och min sambo försöker optimera våra kort lite mer strukturerat och velar fram och tillbaka kring hur vi ska göra med gemensamma matutgifter.
Fakta:
Vi lägger ca 120 000 kr/år på mat (ICA m.m.).
Idag betalar vi med ICA debitkort, men det ger ju ingen extra återbäring i praktiken (utöver vanliga ICA-bonusen).
Jag har ett Norwegian Visa (0,5 % cashback).
Jag har föreslagit att frun också skaffar ett sådant så vi får 500 kr/år per kort.
Frågan gäller framför allt:
Ska vi ha ett gemensamt kreditkort för maten – och i så fall vilket?
Vi har tittat på:
Cashback-kort (t.ex. Amex Blue Cashback)
1,25 % cashback
Tak på 1 500 kr/år
Årsavgift ca 420 kr
Skulle i vårt fall ge ca 1 080 kr netto per år om vi når taket
Flygpoängkort (t.ex. SAS Amex)
Ger poäng istället för cashback
Poängen förfaller efter 4–5 år
Kräver att man faktiskt bokar bonusresor för att få värde
Ofta årsavgifter
Vi reser 1 gång per år inom Europa och funderar på en långresa inom 5–10 år, men är osäkra på om flygpoäng verkligen är rationellt jämfört med enkel cashback.
Målet är inte att jaga varje krona, men vi vill ändå göra ett genomtänkt val och undvika kort med avgifter som inte lönar sig.
Om ni avser att flyga economy kan ni lika gärna välja cashback och betala flygbiljetterna med pengar. Hoppas ni på att åka Business så ger flygpoäng oproportionerligt stort värde jmf med vad Business kostar i cash.
Vart hittar du att det skulle finnas ett tak på cashback för amex blue? Jag fick mer än så på min senaste bonus iallafall. Ser inget i medlemsvilkoren om det.
För övrigt kan du skicka ett PM om du vill ha en inbjudningslänk som ger 420kr bonus direkt.
Jag kör enbart Cashback% då detta är poäng som faktiskt omsätts. Flygpoängen enbart har brunnit inne för min del tidigare.
Har vänner som tog en resa till slumpmässigt land enbart för att deras poäng höll på att gå ut. När de började med kortet så hade de en specifik resa i åtanke men när det kom till kritan fanns det inga bonusplatser för denna resa vid rätt tidpunkt.
Vill också tillägga att Amex rätt ofta inte accepteras vilket är störigt, kör själv på Visa.
Ja jag har en känsla oxå kring att det här med poäng låter bättre än vad det är.
Har själv aldrig kommit upp i några poäng som har kunnat användas så jag tror du har helt rätt i att köra på Cashback
Det beror helt på de egna förutsättningarna, hur ofta man flyger och vart.
Personligen prioriterar jag cashback, då jag har en hög spend, stora familj och är upplåst till barnens lovtider. Då är flygpoäng mer eller mindre meningslöst.
Men invitelänk till Amex slipper du första årets avgift på 420 kr. Vill du ha en?
BTW Amex har inget tak, fick cashback på ca 6000 kr 2025. Det kostar heller inget extra med extrakort till sambo, räkningen kommer på samma faktura.
Kör på Mastercard Eurobonus, det fungerar överallt. Du måste även ta samtliga utgifter på det kortet så att du hinner tjäna in poängen så snabbt att du hittar du ett tillfälle att använda dem.
De flesta orkar inte optimera sin spend eller hur man kan få in tillräckligt med poäng för att resa. De skaffar ett SAS MC eller SAS Amex och tror allt bara ska rulla på och att det ska finnas överflöd med bonusresor till Thailand över jul/nyår för hela familjen. Sen kommer det som en chock att man faktiskt kan behöva lägga någon timme och de blir arga och klagar på forum.
Är man något flexibel och inte helt låst till specifika datum är det relativt enkelt att hitta resor i business. Man får anpassa sig efter var tillgängligheten finns och inte låsa sig vid ett exakt resmål. Ska ni skaffa dessa kort så bör ni även ta ALL spend ni har och inte bara maten.
Jag skulle skippa flygpoäng. Det är alltid ett pyssel att få ihop flygresor så att det passar behoven i tid/byten mm. Kan inte se att det är vettigt om man inte producerar väldigt mycket poäng per år och kan välja och vraka mer.
Man tar allt större kortet (möbler, bensin, resor), inte bara mat. Då kommer man lätt upp i högre summor.
Jag håller med simino. Bättre med vanlig cashback som är enkel att använda. Det finns ingen anledning att kränga till det med flygpoäng. Hade både en 2-1 som brann inne och en massa poäng som gick ut. Numera kör jag med Coops Kreditkort som jag använder till allt tillsammans med frugan och vi kör visserligen avräkning varje månad, men det blir poäng som kan användas för att handla.