Var handlar ni mat och varför?

Vilken matt man köper, båra skrep matt på sistonde ,kätt jag harinteetit på längre. Vad ska man köpa med sona priser .Efter räkningar fins båra 2500 skr kvår.

Handlar i princip alltid på Maxi, mest för det är närmast. Tycket Lidl är rätt nice även om man inte hittar allt där. Dock ligger det på andra sidan stan så är inget man bara svänger förbi.

1 gillning

Snabbgross och jag använder min vakumförpackare flitig för att frysa in mindre delar av stora kvantiteter, maten håller sig fräsch och inga frysskador

1 gillning

Willys, billigare än ICA och Konsum, nära min bostad.

1 gillning

Veckohandlar en gång i veckan på helgen online på Willys. Är ändå förbi i stan på helgen och hämtar då upp matkassarna.

Skulle det vara något som saknas eller om vi av nån anledning behöver komplettera med något så handlar vi på Coop Konsum som är enda butiker där vi bor.

Gillar Willys bäst. Tycker att utbudet är tillräckligt bra i förhållande till priset. Maxi gillar jag inte, ofta ofräscha grönsaker och frukt samt dyrt.

Lidl tycker jag också är bra men sällan jag är där pga logistiska skäl.

Sparar in lite genom att gå eller cykla till affären - mindre ansträngande nu när det inte bor några barn hemma.
Sedan har vi Willys, Ica och halvstor Coop på samma avstånd så det brukar bli ICA o Coop på deras extraprisvaror och resten på Willys.
Kompletteringshandlar på liten lokal Coop eftersom jag gärna vill ha kvar den affären

Använder kampanjveckan.se för matplanering

1 gillning

Handlar mest på Coop i byn. De är varken billigast eller bäst men vi vill ju ha kvar vår butik :slight_smile:

4 gillningar

Man kan ju ersätta träningspass och långpromenader med att gå på Ica Maxi och på så sätt slå två flugor i en smäll

1 gillning

Ett “stora” COOP som ligger på promenadavstånd, men hade ett system igång tidigare att hämta veckohandling från willys som ligger längre bort - enbart för att deras utlämning utklassar övriga vi hade då pga man kunde sticka dit, lyfta kassarna i lådcykeln och sticka därifrån. Smärtfritt och tidsbesparande.

Är inte butikstrogen och är rätt säker på att vi kan göra billigare ifrån oss om vi vill. Men, det är bekvämligheten som vinner nu.

Och tar man med barnen (om det inte är allt för långt) och låter dem bära lagom mycket i ryggsäckar så hjälper man till att stärka deras benstomme (bentätheten) för livet

Storhandel på Willys samt komplettering på närmaste Lidl & Ica (oftast pga saker min fru vill ha finns ej på Lidl).

Har gjort test ett par gånger där jag kör motsvarande storhandling på Ica Maxi eller Citygross, vilket visat på ganska stora skillnader ibland 15-20%. Det blir mycket på ett år (som jag hellre placerar). Butiksupplevelsen är dock mycket bättre på Ica & Citygross, med manuell chark etc. Så handlar vi till gäster blir det ofta någon av dom.

Vi handlar oftast hos asiatiska/ orientaliska livsmedelsaffärer och där i storpack. Tex 20 kg ris, 5 kg linser och bönor, kryddor från 500 gr och uppåt. Det blir mycket billigare än att köpa “normala” förpackningar.
Då jag är vegan och sambon flexitarian använder vi mycket av dessa varor. Tänk indisk mat😋 Även färska grönsaker brukar vara mycket billigare.

Vissa varor köper vi på ICA Maxi eller Lidl, beroende på vad som är billigt och vad som är på erbjudandet. Coop här i stan är svindyr och otrevlig personal så dit går jag bara om de har något speciellt veganskt som bara finns där eller rotfrukter för 5,99 kr/ kg. Willy och Hemköp finns inte här.

När vi fortfarande åt kött köpte vi det endast direkt hos en bonde i närheten, antingen nötlåda eller ett lamm. Det är något jag verkligen rekommenderar, man vet att djuret har haft det “bra”, närproducerat och inga långa transporter till slakteriet. Idag kostar det ca 100 kr/kg för ett helt lamm. Samma med ägg, på ICA Maxi kostar ett 10pack ägg från frigående hönor utomhus ca 40 kr, hos bonden runt hörnet betalar man 60 kr för 15 ägg där hönorna är ute eller inne som de vill samt att man äter lokalproducerat och stöttar små företag. På hösten brukar vi även handla grönsaker på Rekoring, lutr dyrare men där känner man skillnaden på närodlad ekologisk potatis, tomater mm mot växthusodlat från Nederländerna.

2 gillningar

Matdax. Matrebellerna. Lågprisbutik i förorter söder om stockholm. Sparar jämfört med en vanlig matbutik ca 12000 kr per år. 2 personer i hushållet.

4 dubbeldaim för 10kr.
Bregott 600g 39kr
1liter turkisk yoghurt arla. 20kr
1 liter mellan mjölk arla. 10kr
Pågen rosta 15kr
Svennes kaviar 250g 20kr.

Tycker lite synd om folk som måste ta bilen för att handla. Kan man inte gå till butiken så krävs det planering och ekonomiska belastningar för att ens komma till butiken. Det bör alla räkna in i matpriserna , eftersom det är en oundviklig kostnad för många.
Bensin och el för att köpa mjölk är lite galet tycker jag.

Storhandla är det enda som kan balansera den situationen.

5 gillningar

Lidl, för det är närmst. Ibland Citygross då frugan har 10% personalrabatt.

Det är ju ganska jobbigt att bära flera matkassat flera kilometer. Vi tar bilen, men går ju på el så billig i drift.

Min allmänna observation är att de bästa erbjudandena normalt finns i butiker dit man måste ta bilen. Ofta är det typ samma rabatter på ICA i lokala köpcentrat och ICA Maxi, med undantag för ett mindre antal “super-rabatter” som reserverats just för den som har bil åker till ICA Maxi. Det här mönstret är återkommande så det är ingen enstaka grej.

En kombination av Willys och LIDL, och det är av den enkla anledningen att det krävs inte bil för att ta sig dit :slight_smile:

2 gillningar

Vi veckohandlar ofta på Ica Maxi, och kompletterar med coop eller hemköp som ligger närmare. Så mycket ekologiskt och rättvisemärkta varor vi har råd med och gärna kampanjvaror. Bregott tex köper vi bara på kampanjpris numer.

Försöker även att åtminstone en gång i månaden handla ost och kött från saluhallen för att få fin kvalité och schyssta förhållanden för djuren. Hade vi haft högre inkomst skulle vi handla oftare från saluhallen pga kvalitén är svår att jämföra med vad man får på Ica/coop samt det är närproducerat.

2 gillningar

Bregott och kaffe köper vi bara på kampanjpris. Bregott går jättebra att frysa, märks ingen skillnad efter.

2 gillningar

Har börjat handlar mer och mer på Costco sen de öppnade, upplever att det är bra priser på det mesta kombinerat med bra kvalité, tyvärr har de inte ett komplett utbud så blir lite kompletteringar på butik som råkar ligger bra till.