Erfarenhet av matbeställning online?

Jag noterar att “de riktigt bra erbjudandena” oftast finns i butik, inte på nätet. Det är inte så konstigt egentligen. Det är just sådana varor som säljs med “nollpåslag” som butikerna vill locka kunder med. Att sälja dessa varor online skulle uppmuntra ett beteende där någon köper en lastpall med burkar för 1 kr styck. Det skulle inte vara en lönsam modell.

När man avstår från bil avstår man också från “de bästa erbjudandena”. Det är nog bara att acceptera det. Däremot finns det mycket annat man kan köpa och lägga på lager när det är billigt. Då blir det förstås att man får äta mycket av samma sak en period men det tycker iallafall jag är ok. Det går ju att använda samma råvara till olika recept.

Vi har oxå köpt en extra frys. Det hade vi iofs pratat om länge så det var ingen överraskning. Vi får hem både älgkött och nöttkött som tar mycket plats.
Men vi köper även hem kampanjvaror. Tidigare köpte vi en del online som vi sedan hämtade i skåpen utanför butiken. Det är rätt smidigt. Nu veckohandlar vi och är det bra pris på något köper vi såklart lite extra. Som redan nämnts återkommer kampanjer och i olika butiker.
Veckans alla matlådor lagas på helgen. Jag längtar redan. Under matlagningen dricker jag ett par öl. Efteråt brukar jag ta en längre promenad och avsluta med bastu och dusch.

Hade vi haft ett mer stressat liv hade onlinebeställning varit mer självklart. Nu handlar jag avslappnat när det passar under veckan.

Det där tycker jag låter toppen. Så vill jag också ha det :slight_smile:

För mig handlar onlinebeställningarna egentligen mer om nischat sortiment än om att få hem samma varor som ändå finns att köpa i lokala butiker. Sedan finns ju även där olika erbjudanden. Det kommer fler och fler återförsäljare av olika sorters etnisk mat, dyrare färsk fisk, viltkött, delikatesser med mera. Dessa är förstås normalt inte billiga men allt beror ju på vad man jämför med. Hittar jag liknande produkter i vanliga butiker så kostar de inte sällan mer.

Matpriskollen låter ju jättebra! Om du inte handlat online från Willys än, så tänk bara på att de inte klargör exakt vilka varor du kommer få levererade förrän din order är plockad och det är för sent att ändra/avbeställa. Rimligt system, men kanske tråkigt om man vill handla just stora volymer och sen får besked att de har slut på varor :woman_shrugging:

Just Willys har jag ganska nära till. De flesta butiker har jag faktiskt nära till, om vi pratar om sådana som också har fysiska alternativ. Min idé när det gäller onlinebeställning är ungefär följande:

1. Ha ett antal “unika” varor som bas, ofta sådana som är lite dyrare. Beställa flera paket åt gången.
  2. Fylla ut med smör på extrapris och liknande grejer som går att stoppa i frysen.

Helt “vanliga” varor som varken är unika eller passar att ha i lager av ser jag ingen riktig poäng med att handla online. Sedan kan jag absolut förstå att den som bor i en “villamatta” eller liknande ställe ser en poäng med att handla allt online. Om varje handling av någon småpryl förutsätter att man ska ta bilen blir det rationellt att beställa online, egentligen oavsett prisnivå. Jag passerar själv olika butiker när jag går eller cyklar i olika riktningar.

Med unik menar jag inte nödvändigtvis “unik” i riktig mening utan snarare:

1. Varor som inte säljs i lokala matbutiker
  2. Varor som aktuell kedja har under eget märke
  3. Storpack av olika slag
1 gillning