Jag har tidigare provat Linas matkasse och det var ju trevligt att få hem olika rätter och prova dem. Med småbarn i hushållet tänker jag dock att man hellre vill satsa på säkra kort hela tiden. Finns det någon smart metod att “automatisera” det på? Jag tänker nu ungefär att vi skulle sätta ihop fem olika veckomenyer, bygga ihop en varukorg baserad på dessa menyer, spara dessa på vårt konto i matbutiken X och sedan, när vi känner för det, med ett klick kunna beställa hem ett komplett matpaket för “veckomeny 1” med alla ingredienser för hela veckan.
Är det någon som redan nu gör ungefär som jag beskriver här? Finns det för- eller nackdelar med att göra detta på någon viss matbutik jämfört med en annan? Jag tänker nu både på enkelhet att hantera hemsidan, sortimentets storlek och prisnivå på varor och hemleverans. Hemsidan kanske blir mindre väsentlig när man väl registrerat sina varukorgar, då ska det ju bara gå att klicka på dem.
Vi gör så på Willys, en beställning var tionde dag ungefär. 3 barn. Men det är många varor som köps mer sällan så det går inte att fullständigt automatisera. Men det finns möjlighet att spara varukorgar. Jag tar hemkörning; 150 kr.
Jag förstår att inte precis alla varor kan ingå. Det gör det ju inte på Linas matkasse heller. Framförallt är det ju färskvaror av olika slag som är väsentliga att få hem. Kan man slå ihop varukorgar? Jag menar att om jag har “Barnmat veckomeny 1” i en varukorg och “Sällanköpsvaror 1” i en annan varukorg så skulle de två gå att kombinera i en beställning?
Jag tänker mig spontant att om man ska ha gäster, göra utflykter eller liknande som “bryter mönstret” så får man ju ta en paus och köpa mat “manuellt” men om man har en period med mycket jobb och rutiner så kunde en period med en radda fasta recept vara en smidig modell för att hantera vardagen på.
Har sparar listor som
Frukost
Snacks
Veckomeny 1, 2, 3 där vi sparat ner allt som behövs till respektive rätt. Så ett litet jobb. Tänkte övergå till att spara ner ett recept i taget per lista i taget så man kan blanda maträtter lättare.
Du kan lägga in hur många listor du vill i varukorgen.
Lägger in de listorna vi vill beställa i varukorgen, scrollar igenom och tar bort det som redan finns hemma, beställer.