Bokföring av matvaror - någon som gör det?

Jag och min sambo har från tid till annan haft diskussioner om matvaror och matlagning. Ofta har vi olika matvaror hemma och om ingen tar hand om dem så blir de gamla och dåliga. Jag funderar därför på om det skulle vara möjligt med någon form av “bokföringsssystem” för matvaror. Poängen skulle alltså vara att skriva upp hur mycket man har av olika saker, om/när de går ut och sedan använda informationen för matplanering. Jag undrar nu om någon redan jobbar enligt en sådan här modell och om ni fått det att fungera bra. Jag gissar att man behöver vissa “stödjande regler” för att det inte ska bli för omfattande.

1 gillning

Det går såklart att hantera på olika sätt. Det finns bl a appar som hjälper till att hålla koll på utgångsdatum och lagersaldon samt påminner när det är dags att köpa ny mjölk eller äggen håller på att bli gamla. Det stora problemet är väl främst att man ska orka peta runt i detta och administrera sina inköp.

Jag orkar inte men det händer att jag helt enkelt ställer påminnelser på mobilen att t ex en köttbit måste käkas upp två veckor från nu.

Vidare har jag försökt dressera min fru och övriga i familjen i enkla FIFO-principer (first in, first out) så att man inte står där med massa gammal mat medan man ätit upp all den nyaste. Det går sådär…

1 gillning

Älskar tanken men tyvärr upplever jag att det landar i att man behöver ha 100% “up keep” annars fallerar hela systemet snabbt. Är man dessutom fler i hushållet krävs nästan att alla bidrar annars blir det lätt regelbunden inventering för att få grepp igen.

Vill du verkligen lägga denna tid är ett tips att se till att få digitalt kvitto. Exempelvis få kvitto från ICA till Kivra och ladda ner detta löpande. Därefter kan du skapa ett litet artikelregister med hushållets matvaror och tillhörande priser. Då hade du ju till och med kunnat börja leka med alla kökets nyckeltal. Mäta “svinn”, hur mycket kapital ni binder i matvaror, matlagrets omsättningshastighet mm. Bygg en dashboard med detta som uppdateras i realtid och visa denna på en iPad i köket.

Ja, det går lätt över styr…

1 gillning

Att hålla koll på precis alla varor i hushållet skulle förmodligen bli jobbigt. Jag har mer tänkt att man kanske skulle “föra bok” över frysen och där försöka säkerställa att olika varor och deras mängd finns antecknade. Jag har vid flera tillfällen haft överfull frys och då har det lätt hänt att man glömt bort olika paket som legat bakom/under annat.

1 gillning

Kolla kylskåpet nån gång i veckan och laga mat på det som börjar bli gammalt. Som vuxen man får man vara lite av familjens gris och ta den äldsta mjölken och käka resterna som fru och barn ratar. Det är en del av att vara man.

12 gillningar

Jag kör mer lageroptimering i form av JIT - just in time. Och inte köpa massa storpack som kommer ta år att äta upp eller bli gammalt. Bättre att butiken tar lagerkostnad än jag själv.

Sen när frysen börjar bli full får man ta ett ryck. Kastar i princip aldrig någon mat. Skulle aldrig orka hålla på med ett lagersystem…:woozy_face:.

1 gillning

Jag har systemet att kolla i frysen, kylen å skafferiet va som finns å sen åka till affären å handla… Vissa saker handlas oftare som frukt å grönt som har kortare hållbarhet… Andra saker handlas me typ 2 veckors mellanrum…

1 gillning

Det du beskriver har inte funkat för oss. Vi har dragit ned på matkontot istället. Nu tvingas vi till att planera bättre alternativt äta tråkigt.

1 gillning

Avskyr att slänga mat och blir stressad av matvaror som står i skåpen och blänger uppfordrande på mig. Så min lösning är också att bara ha ett minimalt lager hemma, och sen bara handla sånt som ska ingå i en måltid under den närmaste veckan. Så skönt. Frysen används mest för färdiga matlådor. Bor med sambo i stor stad med flera butiker i närheten ska tilläggas, en barnfamilj på landet kanske inte kan lägga upp det på samma sätt.

2 gillningar

Vi gör en veckomeny och handlar det som behövs till detta. Sista dagarna så ekar kylen riktigt tomt :joy: på det sättet går allting åt och inget behöver slängas. Udda ingredienser som det inte går åt så mycket av försöker vi hitta andra användningsområden till inom matlagningen. Ibland kör vi fokusveckor med t.ex mycket asiatisk mat pga införskaffat mycket ingredienser/kryddor/såser som behöver gå åt.

2 gillningar

Vi har testat många system för att få ordning och struktur på innehållet i frysen. Det mest avancerade var ett skript som öppnade kameran på paddan som ligger i köket, tog bild och placerade den i en mapp. Så man tog en bild innan man stoppade in paketet. Om man ville kunde man även skriva in saker och sätta på vilken dag det skulle påminna oss om att det fanns där. Fanns et annat skript man skulle använda för att ta en bild när man tog ut paketet så att den bilden togs bort från mappen. Superenkelt

Det liksom alla andra modeller vi haft med anteckningsböcker och listor faller alltid på att vi sköter oss i 2 veckor. Sedan börjar vi slarva med att bokföra det vi tar ut och efter ett tag det vi lägger in och så ger vi till slut upp. Efter ett år blir någon arg över att hitta eller inte hitta något och så gör vi ett nytt försök med ett nytt system

Hälsningar från familjen som inte håller ut men inte heller ger upp :grin:

1 gillning

Sätt en post-it-lapp med mängd, datum mm på frysen när du lägger in något.

Det enda som fungerar för de flesta är att kolla igenom kylen en gång i veckan och frysen ungefär varannan månad.

1 gillning

Struktur och ordning på lagom nivå i kylen och frysen. Tex en låda för färdiga matlådor frysen, en för grönsaker, en för kött/fisk/köttsubstitut.

Matplanering på söndagar inför veckan. Kan innebära att en på onsdag kväll ska tina stor glaslåda med gryta från frys. Spar tid energi o pengar o är hälsosamt många gånger.

Inte köpa för mycket färska känsliga saker. Kål och morötter o lök är dock färska grönsaker som klarar sig länge med rätt förvaring.

Vi bulkhandlar allt som har lång hållbarhet och som vi vet går åt förr eller senare. Sen kör vi kompletteringshandling av frukt o grönt o mejeri och tar hem ett par påsar ofta på cykel.

Vi kastar nästan ingenting och lägger rätt lite tid på matlagning genom storkok.

1 gillning

Lidl har appp som du kan spara och planera i.
Deras kund app