Effektivisera matinköp och tillagning

Jag älskar att äta mat men HATAR att planera den! Min dröm är att åka till affären en gång per vecka och handla allt man behöver och sedan förbereda alla veckans rätter. Jag menar då typ hacka upp grönsaker, göra eventuella såser mm så att själva matlagningen blir så förenklad som möjligt.

Jag letar efter något bra sätt att t ex kunna digitalisera recept och sedan bara fylla i vad man vill äta i veckan och så gör den inköpslistor. Jag vill alltså göra detta med egna recept. Skulle kunna göra något excel-liknande men någon kanske har någon annan lösning?

Poängterar alltså att jag är ute efter typ en databas där jag har egna recept som sedan kan generera inköpslistor utifrån val jag gör.

Kanske bifoga ett Excel-ark fyllt med alla dina recept till valfri GPT och be den hjälpa dig att planera veckan?

Den känns som att den här slags funktionen redan finns i någon app?

1 gillning

Sökte ”meal planner” på AppStore och där verkar finnas ett flertal. :+1:t2:

2 gillningar

Jo, finns en massa när man googlar men vill gärna höra med någon som faktiskt har erfarenhet :slight_smile:

Vill inte börja med någon som efter en vecka typ säger “Oh, you wanted to add pepper to your list? That’s a premium function, look at our subscription upgrades”

1 gillning

Vi testar Hello Fresh just nu, väldigt smidigt, men inte billigt.

Har du ett konto på ICA.se?
Isåfall har du en gigantisk DB med recept.
Du kan välja ut vad du vill laga kommande dagar, därefter generera inköpslista utifrån valda recept, inköpslistan dyker sen upp i “blippen” i affären. Du blir guidad genom de olika avdelningarna i affären, kan bocka av varorna - och vips är du klar med allt du behöver.
En fröjd att använda.

Du behöver ingen egen db - du kan spara dina favoritrecept i “sparade recept”.

4 gillningar

Kan man lägga in egna recept? Kanske får överge Willys och betala överpriser för maten då istället för att få en sån smidig funktion :slight_smile:

De pratar om receptappar med inköpsfunktion här.

Gå till timestamp 1:42:06:

Spelar det verkligen roll hur recepten lagerhålls? Om det är i excel, lösa lappar, en pärm, bok eller en bild i telefonen spelar väl ingen roll?

Det borde ju handla om att förenkla och minimera antalet rätter till så få ingredienser som möjligt om själva handlingen ska bli smidig?

Potatis kan man t.ex. koka, steka, köra i ugn, riva och göra raggmunk eller mosa. Köttfärs blir köttbullar, biffar, wallenbergare, köttfärsoppa, järpar, köttfärslimpa, köttfärssås m.m. Sedan kan man ju stryka de rätterna som kräver mest tid/energi/disk att tillaga.

Tillslut är det så enkelt att du har allt i bakhuvudet.

1 gillning

Spelar såklart stor roll då jag vill att alla ingredienser enkelt ska summeras efter portioner etc så man vet t ex hur mycket smör som behövs inte bara att det behövs ”smör”.

Att bli bra på matlagning, förstå smaker, vad som är i säsong osv hade såklart varit det bästa men det känns som att jag är långt därifrån idag :slight_smile:

Bilder är jättejobbigt att ha i telefonen, hålla på och zooma in och ut osv så en robustare lösning hade jag föredragit

Funkar detta verkligen i praktiken? Tycker att det låter oflexibelt att behöva vara så exakt. Rätt som det är finns det extra personer vid bordet, eller nån tar 100 gr av smöret till bakning.

Kan du inte bara ha ett rullande fast matschema så kommer du snart veta ungefär hur mycket som går åt.

1 gillning

För länge sedan (innan barn) så jag tog på mig ansvaret för matinköp. Jag utgick från förbrukningen. Det inkluderade givetvis ett antal återkommande maträtter, frukost och allt man behöver från affären, men jag kollade inte receptet för varje enskild måltid, utan mer vad som behövde finnas hemma för att kunna laga dessa olika maträtter, m.m… Olika varor har olika hållbarhet och utifrån det gör man listor (t.ex. i excel) med en vecko-lista, en tvåveckors, en fyraveckorslista, samt t.o.m. en åttaveckorslista som innehöll sällanköpsvaror som exempelvis kryddor. Fyraveckorslistan och åttaveckorslistan kör man varannan gång då det inte är tvåveckorslistan (veckolistan ligger ju på varje vecka, så i praktiken handlar man då två listor varje gång, utom var åttonde vecka då det enbart blir veckolistan) På det sättet behövs det bara en inhandling per vecka, och man har i princip allt hemma som man behöver. Man får ju vara beredd att kalibrera lite och ibland kanske någon vara utgår till förmån för något annat, men på det stora hela blir inköpen en rutin som man inte behöver lägga någon större tankemöda på. Vill man någon gång improvisera så är det dock tillåtet att svänga förbi närköpet på väg hem från jobbet.

Angående det du skriver om att förbereda ingredienser för enklare matlagning.

Jag har insett att det ofta finns ganska mycket dötid under tillredning av en enskild rätt. Den tiden har jag börjat använda till att förbereda kommande rätter när jag ändå är i köket.

Exempelvis är pizza rätt stökigt där många olika köksgeråd används. Men om tomatsås, svamp, deg och ost är förberett så blir själva monteringen rätt behaglig och trevlig.

Delmomenten hinner man lätt med i samband med annan matlagning.

1 gillning

Jag tror appen Paprika har de flesta funktionerna som efterfrågats. Vi använder den som en privat samling recept från nätet, böcker och bekanta.

Har inte använt inköpslistan speciellt mycket, men ett snabbt test visar att den summerar ingredienser från recept som valts och delar upp varorna efter avdelning i butiken.

1 gillning

För många år sedan så använde jag appen our groceries. Den synkar mellan flera användare och du kan lägga till egna recept, som man sedan lätt kan lägga till på inköpslistan.

1 gillning

Inget system är perfekt men självklart får man bygga in lite marginaler i det. Saker som håller länge och är allmänna typ ”baksmör” får man väl helt enkelt se till att bunkra lite med vid extrapriser

Använder den fortfarande, lyckas inte att få min fru att byta till ICA appen.

1 gillning