Jag funderar på om det finns någon lösning för att kunna exportera digitala kvitton till Excel. Jag tycker att det vore en utmärkt modell att kunna få till en översyn och en ”styrning” av alla inköp. Det här gäller främst matbutiker men någon kanske har stora inköp av annat som skulle funka att följa upp på motsvarande sätt.
Saker som vore enkla att följa upp vore:
Hur mycket sötsaker / onyttiga produkter / annat onödigt köper vi egentligen?
Vilka produkter som vi nu köper på t.ex. ICA skulle vi istället kunna handla på Lidl för halva priset?
Hur ofta handlar vi och hur mycket? Vore det värt att beställa motsvarande på nätet? Hur stor blir merkostnaden för det, utöver leveranskostnaden?
Om man bor själv skulle den här uppföljningen främst vara ”psykologisk”. När antalet chokladkakor blir tresiffrigt kanske man får sig en tankeställare. För den som är sambo och har barn skulle det finnas mer handfasta vinster att göra.
Det är inte så enkelt att hela tiden hålla ordning på i vilka butiker olika varor är billigast, även om jag själv har närmast extrem koll på det. Att jaga minimala skillnader i pris är sannolikt inte så meningsfullt utan det intressanta vore att identifiera de där varorna som man både har stor konsumtion av och där prisskillnaderna är mer betydande.
Inte snyggt men arket fyller funktionen. Klistra in från ex. Kivra till “Kvitton”. Skriv in nyckelord på fliken “Kategorier”. Kategorierna sammanställs överst. Blir dock besvärligt att klippa och klistra pga. olika formatering från olika digitala brevlåde-providers. Exportera till annat format hjälpte inte mig.
Dåligt svar men ses antagligen enklast via storbankernas appars sortering av utgifter i områden, t.ex. “livsmedel”, “försäkring”. Frekvensen får bli antal kontodragningar till t.ex. ICA eller Lidl och så får man räkna därifrån. Om det lönar sig att köpa från t.ex. Matsmart får man nog fundera ut vid varje inköp.
Om syftet är att få en “oh-shit” upplevelse skulle jag göra ett eget ark från grunden med familjen. Gå igenom varje kvitto i lugn och ro över en fika. Sedan upptäcka att det är en massa jobb att räkna ut allt och sedan helt utan grund komma överens om att man nog sköter sig rätt bra ändå.
Poängen var mest att få till någon form av automatik. Jag skulle vilja kunna se vad mjölk kostar i butik A, i butik B och hur allting utvecklas över tid. Om priserna ändras skulle det bli automatiskt synligt osv. Att sitta och göra egna sammanställningar skulle för mig helt ta bort poängen. Det är något i stil med Tink på artikelnivå som är min målbild. Det skulle kunna kosta något.
Jag skulle stötta ett sådant projekt på något sätt.
Just att bryta ner kostnaderna från Ica, coop m.fl. automatiskt är intressant. Kanske inte livsavgörande, men jag tror att det skulle öppna ögonen för hur mycket pengar man lägger på skit som läsk, godis och annat rätt onödigt.
För den som har tillgång till flera olika butiker skulle prisskillnaderna bli väldigt synliga. Genom
att handla varje vara där den är billigast finns en del pengar att spara.
Handla ex på Ica o begär kvitto i Kivra. Ladda ned kvittot i pdf. Lägg över kvittot till excel. Använd “Klistra in special” → “Text”. Därefter tar du hjälp av “data → Text till kolumner”. Sortera sedan all data med 1:a sortering kolumn A, 2:a sortering kolumn B, 3:e sortering kolumn C, osv. Därefter flyttar Du; Art.nr, Pris, Mängd samt Summa, till resp kolumn som Du bestämmer resp info ska vara i. (ev skapar Du några kolumner till för ex mat-kategori, butiks-kedja, kr/kg, kr/st, datum för inköp mm). Slutligen kan Du skapa en pivottabell med Din basdata, för att ex kunna jämföra art-nr:s prisutveckling el varors kr/kg i olika butiker mm, olika matkategoriers andel av totalen mm)