Excelhjälp för kassabok

Håller på att automatisera min kassabok i excel.

Jag har infört ett antal kategorier och subkategorier. Exv

1. Hus
    11 El
    12 VA
  2. Transport
    21 Bensin
    Etc

I slutet av varje månad har jag typ 200 transaktioner att kategorisera. Det jag sen vill göra är att dessa ska automatiskt summeras under respektive kategori.

Exempel
Preem 500kr kategori 21
ICA 500kr kategori 51
OKQ8 500kr kategori 21
Etc

Nu vill jag från en annan flin i excel hämta och summera alla kategori 21, 51 etc

Att hämta ur en enstaka cell är ju lätt med en OM-sats, men hur gör jag om jag vill summera?

Känns som en väldigt rak fråga för en bot, och svaret jag får är ungefär vad jag själv skulle svarat (med justering för engelsk excel)

För att summera transaktionerna under varje kategori i Excel kan du använda funktionen SUMMA.OM eller SUMMA.OMF, beroende på dina behov. Här är en steg-för-steg-guide:

1. Strukturera din data

Anta att dina transaktioner är strukturerade enligt följande i ett blad (t.ex. “Transaktioner”):

Datum Belopp Kategori
2025-01-01 500 21
2025-01-02 500 51
2025-01-03 500 21

2. Skapa en sammanställningsflik

På en annan flik (t.ex. “Sammanställning”), ange dina kategorier och skapa en kolumn för totalsumman:

Kategori Total
21
51

3. Använd SUMMA.OM

I kolumnen för totalen (t.ex. cell B2 för kategori 21), använd följande formel:

excel

KopieraRedigera

=SUMMA.OM(Transaktioner!C:C; A2; Transaktioner!B:B)

Här är vad formeln gör:

• Transaktioner!C:C: Kolumnen där kategorierna finns i “Transaktioner”-bladet.
  • A2: Cellen där din kategori (t.ex. 21) finns i sammanställningsbladet.
  • Transaktioner!B:B: Kolumnen där beloppen finns i “Transaktioner”-bladet.

4. Kopiera formeln för alla kategorier

Dra ner formeln för de andra raderna i kolumnen “Total” så att alla kategorier summeras.

Tips för större flexibilitet

Om du har flera villkor (t.ex. datumintervall) kan du använda SUMMA.OMF:

excel

KopieraRedigera

=SUMMA.OMF(Transaktioner!B:B; Transaktioner!C:C; A2; Transaktioner!A:A; ">2025-01-01")

Den här formeln summerar beloppen baserat på flera villkor, som både kategori och datum.

Alternativ: Använd Pivottabeller

Om du vill ha en mer dynamisk sammanställning kan du använda en pivottabell:

1. Markera din data i “Transaktioner”.
  2. Gå till fliken Infoga > Pivottabell.
  3. Lägg “Kategori” i rader och “Belopp” i värden.
  4. Nu summeras automatiskt alla transaktioner per kategori.

Behöver du ytterligare hjälp att anpassa det till din fil? :blush:

2 gillningar

Strålande, precis vad jag behövde, tack!
Borde ju räknat ut att en bot kunnat svara på det, glömmer bort den möjligheten ibland.

Min nästa utmaningen är hur transaktionerna ska automatisera sig själva, men jag frågar Gpt om det :slight_smile:

1 gillning

Jag gjorde ett dokument där jag sparade kategorin som jag gett till en text på mitt kontoutdrag, t.ex. ”ICA handlaren Mörrum” i en kolumn och ”Livsmedel” i nästa kolumn.

När jag drog ut ett nytt kontoutdrag använde jag VLOOKUP med texten på transaktionen och sökte mot kategori tabellen. Hade jag köpt mat igen på ICA i Mörrum så fick jag automatiskt in Livsmedel i VLOOKUP formel kolumnen.

De rader i kontoutdraget som inte hittar kategorier automatiskt en månad kopieras över och klassificeras i det andra dokumentet och nästa månad är de därför med i sökningen.

Jag handlar ofta på samma ställen så ganska snabbt blev 70-80% av utgifterna automatiskt klassificerade trots att jag inte använde något mer avancerat än att spara undan mina tidigare klassificeringar.

Jag hittade precis den lösningen, bra att veta att det är kvalitetssäkrat :slight_smile:

Kom dock på att det inte går att göra helt automatiserat då vissa butiker säljer olika varor. Exv kan jag ju handla kläder, cyklar eller presenter på XXL.

Men kul att göra så mycket automatiskt som möjligt iaf.