Frågan har med all säkerhet varit uppe tidigare men jag lyckades inte hitta den i forumet vid googling.
Jag försöker få ordning på min och sambon utgifter. Framförallt vill jag hitta vilka poster vi över tid kan tjäna på att dra ner på utan att minska upplevd livskvalitet.
Våra förutsättningar:
Två barn och gemensam bostad
Båda arbetar med måttlig löneskillnad (utjämnas)
Väldigt lite tid och intresse av löpande bokföring
Inget eget företag eller liknande att lägga in i mixen
Intresse av att hitta sätt att ta bort utgifter som ändå inte ger livskvalitet
Olika dyra intressen och vi gillar båda att inte behöva hnabba på den andra över dennes livsval med sina egna pengar
Vi har uppdelad ekonomi där vi för över pengar för boende och gemensamma levnadskostnader till ett separat konto. Vi har båda kort till detta konto för att ta gemensamma utgifter.
Tyvärr hamnar inte alla gemensamma utgifter på det gemensamma kontot. Bl.a. eftersom Klarna och Swish inte kan kopplas till flera konton. I slutet av månaden (ofta i realiteten med många månaders släpande) för vi därför in respektive inkomster och utgifter som man tagit på eget kort men egentligen är gemensamma utgifter i ett spreadsheet som räknar ut vem som ska justera pengar till vem.
Det här systemet fungerar hyffsat för att få till en rättvis ekonomi men fungerar dåligt för att få översikt på utgifterna över tid. Det här framförallt eftersom vi endast tittar på de få utgifter som gick på våra enskilda konton och eftersom utgifterna inte kategoriseras.
Jag har testat många olika verktyg genom åren men tycker alltid att det faller på att man inte kan få översikt när utgifterna sker på olika konton och pengar också förs över mellan kontona för justering.
Nu öppnade jag ett Spirectakonto men kommer inte på något smart sätt att få till det där heller.
Förstår givetvis att vi behöver hitta vår egen lösning men kan ni stötta mig med lite idéer var i nystanet man ska börja och kanske exempel hur ni andra gör.
Hej och välkommen till forumet! Jag har personligen ingen erfarenhet av en delad ekonomi så nu provpratar jag bara. Om det låter uppåt väggarna så vet du varför…
Har ni provat att vända på steken, alltså att låta era två lönekonton vara de “gemensamma” kontona? Och alltså ha varsitt separat konto för “egna utgifter”? Om ni har bra koll på era månadsutgifter vet ni hur mycket ni behöver lämna kvar på era respektive lönekonton varje månad. Återkommande räkningar kan ni sedan fördela mellan er där den ena tar bolånet och den andra tar försäkringarna etc. Om det sedan skulle behövas swishar ni bara pengar mellan era lönekonton, t.ex. vid storhandlande där det ena lönekontot är större än det andra.
Era respektive separata privata konton blir då era lekhinkar så att säga där ni har kopplade betalkort för dessa utgifter. Om ni sedan skulle råka använda er av lönekontona för privata utgifter ser ni bara till att flytta över motsvarande summa direkt från det privata kontot till lönekontot.
Vi har ett gemensamt transaktionskonto för räkningar typ månadsavgift till Brf samt ett gemensamt kreditkort (vi har förstås varsitt) med cashback för att betala gemensamma utgifter och hushållskassa. Kreditkortsräkningen betalas sen via det gemensamma transaktionskontot. Alla individuella räkningar typ a-kassa betalar vi via våra separata lönekonton.
Vi sätter in samma summa var på transaktionskontot varje månad. Tycker att denna varianten funkar bra för att dela på de gemensamma utgifterna utan krångel. Plus att var och en fortfarande kan stå för sina egna grejer.
Jag är både dålig på att läsa kravspecifikationer och är dessutom lat, trött och lite bakfull. Jag vet alltså inte om detta Google Sheets-ark jag totade ihop kan vara till någon hjälp. Dock ville jag för egen del testa att skapa en drop-down meny i Sheets och även sortera numerära värden utefter det valet.
Vad detta ark gör är att ni själva matar in era utgifter (flikarna “Person 1” och “Person 2”.). Du väljer sedan manuellt vilken kategori utgiften tillhör. Detta summeras sedan på fliken “Sammanställning”. Under fliken “Kategori” kan du lägga till egna sådana eller ändra på existerande.
Det går säkert att skapa en kategorisering utifrån vissa nyckelord såsom t.ex. att ICA automatiskt hamnar i kategorin “Mat”. Det finns dock vissa fördelar med att manuellt mata in där köpet ägt rum (t.ex. kan ICA vara både “Mat” och “Bostad”) Där tog dock inspirationen och orken slut, så jag ger dig rådet att mecka vidare. Lycka till och väl bekomme.
Sorteringen utgår från fliken “Kategorier” i vilken du kan lägga till vad du vill. T.ex. kategoriseras poster innehållandes “SBAB” och “brf” båda som utgiftskategorin “Bostad”. Du gör enkelt en egen kopia av filen till din Drive via Arkiv > Kopiera.
Edit: Ändras eller läggs en kategori till under fliken Kategorier läggs dessa nu automatiskt till under flikarna Sammanställning, Person 1 och Person 2. Det finns även ett antal extra kategorier du lätt kan ändra och anpassa. Det är nog enklast.
Lägger man till ännu fler kategorier får man dock lägga till extra rader i de flikar kategorierna nämns. Detta då =UNIQUE() inte vill skriva över det som redan finns i cellerna. Om någon har någon förbättring, säg till. Tack för att jag fick lära mig REGEXMATCH och TEXTJOIN…
Vi har delat upp olika räkningar sins imellan som har me hemmet å göra samt lika mycke på ica konto som är för mat… Sen står vi separat för våra fordon me alla utgifter…
Vi har kollat va alla räkningar som har me bostaden å göra sen delat upp dom… Självklart kan man ha ett gemensamt konto som var å en sätter in pengar på för att betala räkningarna…
Tack för riktigt bra svar! Känns som att det lutar åt för oss att skaffa gemensamt kreditkort som man sen betalar räkning för med gemensamma transaktionskontot. Tänker att man enkelt kan hämta posterna från kreditkortet till Spirecta då och få analysen där.
Ev. Blir det spreadsheet ändå bara för att kunna dela upp vad som är mina egna utgifter och vad som är gemensamma. Någon som vet om det går att göra den uppdelningen i Spirecta?
Vad jag personligen har gjort är att byggt ett spreadsheet med vlockup funktionen samt privottabeller för visualisering. För mig är det nån minuts jobb att lägga in en extra kolumn för privat vs gemensam så länge finns klara regler vad varje del tillhör.