Jag har tänkt börja fördela kostnader med min sambo på ett mer detaljerat sätt än hittills. Vi har så långt kört med en fast schablon. Det är inget fel med det men när det dyker upp större kostnader passar de inte riktigt in där. Jag kan förstås bygga en modell i Excel för detta men funderar ändå på om det finns någon sorts app eller verktyg för ändamålet.
Det jag tänker mig är alltså ett system där man själv skapar olika kategorier och sedan matar in månadssaldon och sedan kan få det presenterat över tid, med grafer osv.
Använder ni den för fördelning av alla kostnader, alltså mat, elräkningar etc., eller bara typ restaurangnotor och dyrare prylar? Lägger ni in saker styckvis eller är det typ kreditkort X månadssaldo som en post?
Varje köp registreras manuellt. Enklast är att registrera efter varje köp, då är det minst chans för felregistreringar. Annars får man ta hjälp genom att titta på korthistorik på internetbanken.
Varför inte bara ha ett gemensamt konto och varsitt gemensamt kort för gemensamma utgifter?
Sen har ni en varsin stående överföring med den fördelning ni är överens om till det gemensamma kontot.
Undra också, är det inte mycket smidigare att köra gemensamt konto där ni betalar gemensamma utgifter ifrån. Så slipper ni fundera hur mycket den ena betalar och den andra inte. Ett förslag kan ju då vara att ni bestämmer en summa pengar som ni får var att göra vad ni vill med varje månad och resten in på gemensamt?
Här använder vi egenkodad excelfil. Anledningen till att jag personligen gillar det bättre än ett gemensamt konto är att jag slipper ha pengar som “blir över” varje månad. Känner mig själv och jag skulle sätta in mer pengar än jag behöver för att ha marginal. Vill inte riskera att stå i kassan utan täckning! Och då skulle det bara byggas på mer och mer pengar som ligger där till ingen nytta… alternativt som spenderas upp för att de ändå ligger där på kontot och skräpar? Dessutom ger excelfilen väldigt fin överblick över månadens utgifter (vi kör månatlig avstämning).
Hur gör ni som har sådant gemensamt konto för att se till så att det inte ligger en massa pengar där som kunde ha placerats istället? Och händer det att köper något oplanerat för dessa pengar “bara för att” när de blir över?
Min verklighet är att vi har kostnader på det gemensamma kortet, på våra separata kort och i kontanter. Emellanåt blir det också kostnader i andra valutor.
Våra kort har vi inte primärt för att fördela kostnader utan för att få respektive korts fördelar.
Jag funderar på om det är nödvändigt att ha en “hyra” med fasta kostnader som sambon betalar eller om det vore möjligt att lägga in i dessa kostnader i appen. Om vi tar amotering, månadsavgift, försäkringar etc. så är det ju fasta belopp per månad som ändrar sig ibland.
Jag och sambon har gemensamt konto och även gemensamma sparanden för hus-utgifter och för bilsparande.
När vi tycker att det blir onödigt mycket pengar på gemensamma kontot för vi över det till något av sparandena.
Sen händer det väl att man unnat sig något extra restaurangbesök för att det finns så gott om pengar på kontot. Men vafasen pengar är ju till för att användas också.