Kostnadsuppföljning excel - hur?

Jag gillar att ha koll inte bara sparandet men också på utgifterna. Framförallt vad utgifterna består av.
Det har dock blivit rätt tungjobbat och jag är ute efter ett mer tidseffektivt sätt att få koll. Om jag beskriver hur jag gör idag (eller snarare gjorde eftersom jag slutade för ett år sedan då jag inte orkade…) så kanske det blir tydligt.

Rent konkret gjorde jag så här:

Jag utgår från bankkonton och kreditkort.

Kreditkortsinköpen exporteras till excel. Post för post gås igenom. Likadant med banktransaktionerna. De som tillhör boendekostnad sorteras ut och åker in i en separat excelfil. Kostnaderna består företrädesvis av el/VA, larm/bredband, försäkring med mera. Här hamnar även eventuella kostnader för renoveringar (typ nya fönster, tapeter, färg m.m.) men inte ny trädgårdsslang, nya verktyg eller ny lampskärm eftersom jag ser det som löpande konsumtion.

Transaktionerna på bankkontona är rätt få och består mestadels av återkommande kostnader och det är inte dessa som är problemet. Problemet är kreditkortsinköpen.

Respektive post tilldelades en kategori (till exempel bilkostnad, restaurang, nöje o.s.v). Dessa förs sedan vidare på kategorinivå till en summering där man på kategorinivå kan följa utvecklingen månad för månad. Vill man ta del av utgifterna på detaljnivå finns ju dessa att tillgå men mitt behov är främst på kategorinivå.

Jag sitter här med en tanke på att försöka rationalisera upplägget och måhända är det någon som har ett bra upplägg?

Hur gör ni andra? Går ni igenom post för post av inköpen eller stannar ni vid totalen? Mitt problem är ju att det blir väldigt mycket manuellt arbete. Men det kanske är så det får bli?

Min spontana förbättringstanke är egentligen bara att försöka få vissa poster att hämtas upp automatiskt. Exempelvis att sammanställningen hämtar och summerar de kategorier jag angett på kreditkortsfilen. En hel del arbete borde sparas in då. Men det kanske finns fler tips? Hur detaljerat för ni bok?

Jag stannar i princip vid totalen. Jag bryter ut räntekostnaden för lån för att kunna använda snittet över året i vidare sammanställning och jag har speciellt koll på överföringar till det långsiktiga sparandet. Med koll på inkomsterna går det sedan lätt att fastställa det jag kallar för månadens “konsumtionskostnad”. Där nöjer jag mig. Anledningen till det är att jag har många kostnader på årsbasis där kostnaderna infaller vid olika månader under året. Att då bryta ned i olika kategorier skulle ge stor variation utan att ge mig ytterligare information. Jag är mest intresserad av av den genomsnittliga “konsumtionskostnaden” per månad då det är en viktig input i min Fyra-hinkar-modell.

Ett väldigt enkel upplägg om du vill göra något snabbt som fungerar relativt bra som går att dela ner kategori hur du vill,

1. Ta CSV-filen från kreditkort, i mitt fall Nowergian.
  2. Lägg till en Extra rad på slutet som heter Kategori, gul markerad i min bild.
  3. Använd funktionen “Letarad” för att göra automatiserad kategorisering.

4.Leta rad fungerar så att man söker på “namn” och får ett annat namn i en annan lista, denna lista kommer vara lite jobb att bygga upp men efter man gjort det sker det per automatik.
bild

1. Använd funktionen Pivotdiagram så kan man bygga näst intill vilken redovisning man än vill,

Om det finns en affär som missat att kategoriseras kommer den heta “(tom)” i översättningslistan och då får man helt enkelt lägga in affären i fråga i listan.

Fördelen att gå denna väg att det är enkelt att kolla upp nästan vad man vill via Pivottabeller som är väldigt kraftfullt verktyg.

I vår uppföljning gör jag något liknande men har färdiga redovisningsmallar för hur det ska se ut.

2 gillningar

Tack till er båda. Alla gör vi olika, ingenting är fel! Jag tror att det blir något mellanting - färre kategorier och någon form av automatisering…

Snygg användning av VLOOKUP!

Fråga, baserar du det endast på textraden?
Om det dyker upp en odefinierad rad - ser du då till att lägga in det i kontrolltabellen och ange en kategori? Hur ofta sker detta upplever du?

Anyways, jag följer inte upp mina kostnader idag men om jag ska börja känns ju detta relevant. Jag kör ju dock både kreditkort och privatkort, så skulle behöva två uttrag då. Ett från banken och ett från kreditkortet.

Gjorde precis så. Kollade över ett par år. Fick fram ”genomsnittssiffror” som jag använder som budget/uppskattningsvärden sedan dess. (Japp, tråkiga och har ungefär samma vanor/kostnader år från år)

Enbart på textraden.

Beror på årstid/säsong, September-November samt Januari-Maj är vi främst hemma så blir det kanske en gång i kvartalet men sommaren samt December blir det flera stycken då vi är ute och reser.

Vi har också ungefär samma vanor varje år men det är lite sporrande då man jämnför mellan olika år. I år har vi gjort av med 5% mer på systembolaget än året innan, var beror detta på.

Jag har 3 utdrag, 2 olika kreditkort samt banken.

Jag kör också LETARAD för snabbkategorisering i min Excel. Men istället för att hålla igång ett separat blad med definitioner använder jag alla tidigare kategoriserade rader i samma blad. Funkar utmärkt. De bör vara sorterade på transaktionstexten för att uppslaget ska funka riktigt bra.

Den sista parametern i LETARAD betyder “ungefärligt uppslag”. När jag fått fram alla exakta träffar med “FALSKT” kör jag resterande med “SANT”. Då brukar jag få ytterligare bra träffar på nya transaktionstexter, tex att “Espresso House 196” är samma som “Espresso House 230”. Men det är en bra ide att dubbelkolla just dessa efteråt.