Matförråd som del av buffert

Tjena!

Jag ska trappa upp mitt matförråd nu 2022 eftersom jag tycker att det kan vara väldigt bra att ha, ingen hacker kan iaf hacka sig in i mina burkar i skafferiet :wink: . Jag ska sikta på att ha mat för minst 2 veckor och jag har det som en del av min buffert.

Det som jag behöver få bättre kläm på är att få en bättre variation och bättre uttänkt hur mycket som faktiskt går åt. Jag förstår ju att man kan ju skotta i sig en hel del extra mat om man bara sitter och ugglar utan ström eller så.

Hur gör ni med ert matförråd?

2 veckor?
En vanlig storhandling till vår familj täcker ungefär det. Sen har vi alltid frysen helt full med fisk, kött etc.

Skafferierna bågnar med gryn, krossade tomater etc.

Skulle tro att vår familj på fem personer har mat för minst en månad utan att snåla. Kanske en vecka om strömmen går när det är varmt ute.

1 gillning

Det låter ju väldigt bra. Jag bor ensam och har bara frysfack. En riktig frys skulle nog vara bra att ha, det dumma är att jag har inte ens tänkt tanken förut. :sweat_smile:

Jag tänkte att förrådet på 2 veckor är utan att räkna med det som eventuellt redan finns hemma.

Tja, då är väl konserver, tomatkross, havregryn, pasta, ris etc bra prepperkäk.
Ska erkänna att när alla andra handlade dasspapper i fjol så köpte jag nån extra säck ris. Man vet aldrig när zombieapokalypsen slår till :nerd_face:

1 gillning

Låter som en bra idé. Hur mycket man kan lagra beror självklart på boendesituation etc. men 2 veckor ger en bra grundberedskap. Glöm inte att komplettera med alternativa tillagningsmöjlighter (spritkök etc).

Utmaningen (om du inte lagrar frystorkat) är att få rotation på förrådet. Därför föredrar jag att lagra sådant som familjen äter ofta, snarare än att se till maximalt kaloriinnehåll.

1 gillning

Har själv en “preppinglåda” i jordkällaren.
Vad jag kommer på nu finns där:

• Pasta
  • Ris
  • Kaffe
  • Riskakor
  • Gulaschsoppa på konservburk.
  • Choklad
  • Krossade tomater
  • Rapsolja
  • Mjukost på tub.
  • Knäckebröd.
  • Havregryn.
  • Tändstickor
  • En 10 l vattendunk med tappkran. Har egen brunn så kan ganska lätt fylla på den även utan ström.
    Säkert några saker till som jag inte kommer på.

Sen har jag 10-50 kubikmeter ved i vedboden beroende på säsong och några extra dunkar bensin och diesel.

3 gillningar

Om du är ensam i hushållet och vill lägga en ”grund” med längre hållbarhet i förrådet kan jag rekommendera Preppbox. För drygt 1500 kr får du 10 dagars matreserv som håller minst 3 år (mjukkonserver och snacks). :slight_smile:

1 gillning

Komplettera med några hinkar grovsalt från granngården (8 liter/99 kr) så kan ni salta in kött och fisk om skiten träffar fläkten. :slight_smile:

Matsmart är en bra sajt när det gäller att köpa saker billigt till matförråd.

1 gillning

Perfekt. Kan man ladda hagelbössan också för att skrämma bort plundrande mördarzombies.

4 gillningar

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/frysbox/207671/whirlpool-frysbox-whs10212?&scid=SEM2065157104&utm_source=google_search&utm_medium=SEM&utm_campaign=google-pla&utm_content=white_goods&gclid=EAIaIQobChMIjca2h5yO9QIVeAWiAx1Q8QEnEAQYASABEgLpufD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ett måste.

1 gillning

Ja men det har jag. Jag har en fin gammal Origo 3000 alkoholspis och idag har jag 5 liter bränsle till den men det måste jag nog utöka. Har inte lagat så mycket mat på den så jag vet inte riktigt vad den förbrukar per timme när man lagar mat.

Låter fint, choklad måste jag definitivt lägga till så jag kan tröstäta lite om man nu måste sitta utan ström i fler dagar. :slight_smile:

Ja jag kollade in dom. Det är ju bra för inspiration. Själv tänkte jag att jag ska lägga upp mitt förråd så här när det gäller antal måltider:
1 Frukost
1 Lunch
1 Middag
2 Mellanmål

Samma här, vi har nog alltid mat hemma för 2 månader eller mer…

Vi har ju plats med både skafferi och stor frysbox. Det gör att man alltid har konserver med majs, krossade tomater, bönor, pasta, gryn, kött, bröd etc på lager. I källaren har vi en 30kg säck potatis vi köper lokalt var tredje månad eller så.

Ska sägas att vi inte gör såhär pga av någon prepping tanke. Nu bor vi på landet med ca 3 mil till närmsta matbutik så det blir att man alltid handlar extra att ha på lager.

2 gillningar

Lite off topic, men hur håller du ordning i en frysbox?

Lessnade på oordningen och gick över till frys med frysfack istället.

Etiketter och olika staplar efter kategori, samt allt i matlådor som passar bra i frysens storlek.

Annars om man har en stor frys kan man satsa på att köpa en hel ko/gris/lamm och skaffa hela årets kött behov för en relativt bilig peng :+1:, speciellt om man lyckas köpa från en lokal bonde så vet man ursprung också.

1 gillning