Vad har du gjort för din beredskap idag (i det lilla)

Situationen i omvärlden triggar min prepper-personlighet och jag vet att det finns fler i forumet med samma läggning. Därför; vad har du gjort för din beredskap idag (i det lilla)? :nerd_face:

Själv har jag köpt 7 st 5-litersdunkar (för etanol) á 12.40 kr på Biltema.

5 gillningar

Alltså, jag bor centralt i storstad i lägenhet. Alla vet att vi stryker med först vid en apokalyps…
Så, planen är att alliera sig med preppers på landsbygden. Gärna med egen brunn :wink:

11 gillningar

vad ska du göra när dina 35 l bränsle är slut? :smiley: du kommer ca 3.5 mil :wink:

Ordnade en krislåda för ett par veckor sen, med min medicin, konserver, tvål, ljus, choklad och lite annat.

Idag beställde jag hem det som saknades på krislistan från tyska och svenska Amazon. Ett litet spritkök, en nödradio och en säkerhetsflaska för T-röd. Köpte sen en flaska T-röd, billigt på Lidl, samordnade en plan med mina syskon och fyllde upp en massa glasflaskor med vatten.

Ska försöka ta ut lite mer kontanter i helgen, så det finns. Men viktigast är nog att vara beredd på digitala angrepp, som att betalsystem, el, apotek, kommuner och statliga system slås ut via hackerattacker.

Hoppas på det bästa, men att vara lite förberedd skadar inte.

3 gillningar

Med mina 35 liter bränsle kan jag, även om bilens tank är helt tom från början ta mig och familjen till en säkrare plats med mer resurser. :slight_smile:

2 gillningar

Bra jobbat! Hur länge räcker dina ransoner? :slight_smile:

Om jag måste dra iväg till sommarstugan i panik, en vecka kanske. Om jag har tid att packa med lite skafferivaror, troligen 2-3 veckor.

Men vi har nära till vatten i stugan och jag har ett metspö, så om inte annat får man leva på aborre och vatten ett tag. Brorsan har jägarexamen, så får vi fatt i ett gevär kan vi säker få fatt i en del vilt. Men bökigt med slakt då vi saknar rinnande vatten. :thinking:

Länk till denna finns här.

5 gillningar

Det här kanske är något för dig? https://preppbox.se/

Jag har ingen koppling till företaget, utan tycker genuint om produkten.

Beträffande att leva på fisk så ska du nog testa den idén under lugnare former. Du behöver konsumera över 2 kilo gädda per dag för att täcka kaloribehovet. :wink:

2 gillningar

Bunkrar ärtsoppa. Betalade med toapapper från 2020 i affären.

12 gillningar

Var ska du lagra gasen du ska tillverka? :rofl:

4 gillningar

Coolt!

Men det är där chokladen kommer in, den klarar sig i minst 3 år, har protein, kolhydrater, fett och näringsämnen och hög energitäthet per vikt. Har nästan alltid ca 10-15kg hemma (Pga min hobbyverksamhet), så den bör man kunna klara sig på rätt länge. Har också nästan alltid 1kg popcorn hemma. Det är inte fy skam näringsmässigt heller.

Vi kanske få satsa på hjortarna i stället för fisken? :see_no_evil:

5 gillningar

Låter som att ”krisen” mest kommer att påminna om fredagsmys hemma hos dig. :wink:

7 gillningar

För en gångs skull är jag faktiskt så gott som helt förberedd enligt mina mått mätt. Visst skulle jag kunna ha en bunker i Schweiz med tillhörande guldgömma, men det har jag ej :sweat_smile:

Däremot tänker jag tanka bilen ur privatekonomisk synvinkel och rotera vattendunkarna!

Just idag? Inte mycket. Men jag har alltid torrvaror, konserver, vatten, förbandslåda etc redo så jag klarar mig åtminstone några veckor, men troligtvis längre. Spritkök, vevdriven radio, filtar och plan på vart jag tar mig om det riktigt skiter sig finns också. Just det… kontanter finns alltid hemma också.

Vattnet roterar jag f ö varje sommar.

1 gillning

Hos mig klarar sig inte choklad i 3 år :joy:

22 gillningar

Just idag fyllde jag upp diesel och bensindunkarna.
Imorgon fylla på kontanterna.

Annars fortsätta som vanligt med mat, vatten, alternativa värmekällor och alla andra prepping grejer man sysslar med. :slight_smile:

Lite, fast förmodligen lite kallare och utan tvn. Vi har ingen indragen el i stugan, men vi har lite solceller. Så kanske en nerladdad youtube film?!

Men jag hoppas alla förberedelser inte behövs, men det kan ju bli strömavbrott och annat ändå. Men viktigast är alltid, vatten, värme och sällskap. Då klarar man det mesta.

Fungerar det bra?
Jag har alla åren roterar vid jul och midsommar, alltså två gånger om året.
Blivit rutin men kanske i onödan. :thinking:

Jag hämtade nödradion och vattendunkarna från förrådet. Håller på att fylla dem nu. Önskar att man hade ett hus på landet nu istället för en tvåa i Göteborg! :rofl:

1 gillning