Vad har du gjort för din beredskap idag (i det lilla)

Jag kör höst och vår, för att slippa hantera vatten i minusgrader. :slight_smile:

2 gillningar

Inte mycket. Har redan gott om torrvaror och upptappat vatten, ved brukar jag ha 2 års lager av hemma. Storm och strömavbrott sker lite då och då.

1 gillning

Man kan ju annars passa på och använda kroppens fettlager, det hade säkert många mått bra av. :rofl:

4 gillningar

Ur beredskapsperspektiv är det klart positivt att ha några dagsransoner extra på kroppen. :sweat_smile:

Edit: Skämt åsido så är det skillnad på att leva och att överleva. Hungern sätter sig på psyket långt innan kroppen.

Edit 2: Jag blev tvungen att konsultera arméns ”Handbok för överlevnad”. Om du får i dig 500 kcal kolhydrater om dagen + vätska så har du oförändrade kroppsfunktioner i ca 2 veckor.

6 gillningar

En kollega sa det bäst:

Jag har sett över mina tidigare förberedelser och gjort mig och mina farligare för fienden.

3 gillningar

Det bästa måste väl vara att skaffa sig en rejält kulmage så har man ett energilager som håller några veckor och som man alltid har med sig? Dessutom har man trevligt under uppbyggnadsfasen :slight_smile:

5 gillningar

Att vara en prepper (jag räknar mig dit) innebär att jag idag inte behöver göra något alls, för jag är redan/ alltid förberedd.

Ett rum (“skräprummet”) har en hel sektion inredd med bra att ha prylar. Det finns runt 100 liter vatten per person, frystorkad mat för tre mål om dagen för alla i två veckor, utöver säkert 10kg pasta, 10kg ris, 30+ paket krossade tomater, 30+ paket smaksatt pastasås, otaliga tuber med smörgåspålägg, kryddor, salt, osv. Vätskeersättning. Diverse torrvaror.

Pastan kokas lämpligtvis i just krossade tomater så får man en färdigrätt. Spontant skulle allt detta räcka i någon månad, inklusive vätska, vitaminer osv. Hållbarhet flera år, och roteras genom vardagligt bruk. Tre olika friluftskök, som går på allt ifrån gas (har tillräckligt med gas för att koka mat i över en månad), T-sprit, eller t.o.m. bensin/diesel i nödfall.

Portabel solpanel (nej, inte en sådan gullig från biltema utan en som räcker för att ladda laptopen med) med tillhörande powerbank + 230V-växelriktare. Solcellsradio, vevradio, utskriven frekvenslista så att man vet vilka frekvenser som P4 är på i olika områden i närheten, etanolkamin med bränsle (inte bara några få liter utan ett halvt skåp, som så klart står utomhus av brandsäkerhetsskäl, tillsammans med gasen).

Av praktiska skäl (främst begränsat lagringsutrymme) är vandringsryggsäckarna redan packade för 1-veckas-vandring. Bara att klä på sig och slänga den på ryggen vid behov. Här ingår vattenreningsutrustning, både filter och kemisk rening (till 1000+ liter). Utöver möjligheten att koka vattnet då.

Sedan finns det “lite” sjukvårdsutrustning (inklusive allt från suturkit och bedövning, till CAT’s, chest seals, och sårpackningsprylar impregnerade i koaguleringssmedel, brännskadegel) och annat som kan vara bra att ha om man behöver hantera akuta situationer. Så klart även ett mindre medicinskåp.

Skyddsmask 90 med CBRN-filter, jodtabletter, och diverse annat smått och gott som kan vara bra att ha vid en snabb evakuering.

Men för mindre allvarliga situationer där det går bra att stanna i hemmet så behöver vi inte gå utanför dörren på en månad och då leva bekvämt, helt utan vare sig el eller vatten (eller wifi! :wink: ). Vi kan lyssna på radio och ladda våra telefoner ändå, givet att telefonerna är något att ha utan uppkoppling.

Men vad har jag gjort specifikt idag? Inventerat toapapperslagret kanske? :smiley:

Allt detta använder vi och roterar naturligt. Kanske inte CATsen, och kanske inte CBRN-filtren. Men skyddsmask 90 med enbart P3-filter används flitigt om avloppet ska rensas. Rekommenderas! Från kväljningar till “vah, luktar det något?” :wink:

18 gillningar

Det funkar fint. Jag vattnar krukväxterna med det varje sommar och de trivs. :slight_smile: Inga tecken på algbildning el dyl heller. Men mitt står i en garderob, så det är mörkt. Jag har kört så här tre år nu tror jag det är.

Än hellre än några liter etanol, investera i destilleringskunskaper. Själva makapären må vara olaglig av oförklarliga skäl, men om du förstår processen är det inte svårt att bygga en om situationen skulle kräva det.

Till skillnad från bensin så kan du enkelt göra etanol hemma.

3 gillningar

Idag har jag bara tankat bilen, men sista året har det hänt en del.

• kamin installerad så vi kan få värme vid strömavbrott.
  • Elverk inköpt, vi har egen brunn och kan driva pumpen, samt kyl och frysar med Elverket.
  • ca 50 liter bensin + mer i ena bilen, för att driva Elverket. 20L alkylat med lång hållbarhet. Resten roteras.
  • Välfylld frysbox, ca 60-70kg blandat kött (är jägare). Älg, nöt, vildsvin, dov främst.
  • Några tusen i kontanter inlåsta i vapenskåpet.
  • 50w solpanel för laddning av bilbatteri finns i gömmorna, perfekt att ladda mobil etc med.
  • kokplatta som kan drivas med Elverket.

Torrvaror är det sämre med, måste fylla på… Sen tror jag vi klarar oss ganska bra.

Jag köpte en ficklampa av lite mer kvalitet igår. Smidig storlek, lätt att packa ner och 18650 batteri i den så jag kan fortsätta mitt system med de laddbara batterierna.

Har en fundering hur folk gör med inventeringslistor för sina preppingförråd? Tänkte först ha den digital, men det blir ju lite svåranvänt om det verkligen är kris, strömavbrott längre tider mm. Så har funderat på nåt enklare kryssystem på rutat papper… men inte där än. Tar gärna emot tips!

1 gillning

Etanolen är tänkt för ett evakuerings-scenario. Själva destilleringen kan sedan ske på en mer avskild plats. :wink:

Det beror lite på. Rent praktisk utrustning har jag en lista för, mest för att inte tappa huvudet om man måste packa bilen snabbt.

Matvaror har vi ett hyllsystem för, eftersom vi lagrar samma produkter som vi använder till vardags. Då blir det en naturlig rotation och lätt att se om något saknas. :slight_smile:

Jag klickade hem en gasolvärmare som jag förstår är okej att använda i lägenhet. Har tänkt göra det länge men fick lite extra motivation nu. Lite osäker fortfarande kring vad som gäller för lagring av gas i lägenhet så är tacksam för tips på hur ni andra gör.
I övrigt är jag nog tillräckligt preppad för att klara mig skapligt någon vecka här hemma.

Du får ha maximalt 2st. En gasflaska som används och en i reserv. Det spelar ingen roll om de är större 5kg-flaskor eller pyttesmå 100g-flaskor. Det är två till antalet, oavsett storlek. Allt annat måste lagras utomhus eller i ventilerat skåp. Dock absolut ej i källare eller vind på flerfamiljhus.

Det är intressant hur det är svårt/omöjligt att både uppfylla MSB’s krav på självhushållning samtidigt som man uppfyller räddningstjänstens krav på brandsäkerhet. Typiskt myndighetsbyråkratisverige. Den ena handen vet inte vad den andra gör. Verkar dock vara okej att ha betydligt större mängd flytande bränsle; trots att det är svårare att hantera och (enligt min personliga åsikt) betydligt enklare att råka göra fel med på ett sätt som kan skapa dålig stämning i huset. :man_facepalming:

1 gillning

På MSB står en del.

Länk till Råd kring gasolförvaring mm.

1 gillning

Tack, då hade jag kanske förstått rätt. Men dom två flaskorna som jag får ha, kan jag ha dom i en garderob inne i lägenheten alltså? Så jag skulle kunna ha två flaskor i garderoben och ytterligare någon på balkongen?
Har du någon uppfattning om hur länge en 5kg flaska kan räcka för att värma ett mindre rum under vintern? Pratar vi dagar eller till och med någon vecka?

Inte än idag men ska hämta ut 12 flaskor Duval-Leroy blanc de blancs idag.

I övrig så skottade jag fram vinkällaren och även det lilla skyddsrum vi har på gården, men det var tidigare i veckan.

2 gillningar

Man ska inte underskatta en välfylld vinkällare som en del av den psykologiska beredskapen. :wink:

2 gillningar

Nja. De ska stå i ett ventilerat utrymme skilt från brännbart material eller antändningskällor tror jag.

Det skulle jag vara oerhört försiktig med ur ett kolmonoxidperspektiv. Kombinationen med litet (och underförstått stängt) rum och en gasolbrännare på 1000W+ låter direkt olämpligt.
Klä på er i stället, och sov i sovsäckar under det ordinarie täcket. Och a ett blockljus för mysfaktorn, men dock absolut inte något tänt medan ni sover.

Ska ni promt elda inomhus utan att ha en kamin med skorsten ska det vara i kortare perioder, med öppna fönster, och sedan ventileras ut ordentligt efteråt innan man vistas där. 5kg räcker länge om ni ska koka vatten. Det räcker inte alls länge om ni ska värma ett rum med det (något dyn kanske?). Mest effektivt är att koka varmvatten och hälla i er det, så tillgodogör ni er maximal mängd av värmeenergin.

Tänk på att förbränning av gasol orsakar fuktproblem då förbränningen släpper ut en hel del vatten i luften. Inte så mysigt inomhus.

Ska ni ha gasol på balkongen så se till att flaskan inte kan råka hamna i direkt solljus. :sun_with_face: