Precis. På sin höjd. Jag har (tyvärr) inte mycket till övers för svensk civil beredskap. Under covidpandemin gjordes detta ytterst uppenbart. Det visade sig att man hade extremt låg beredskap för i princip allt. Man var nästan segast i världen på att rekommendera munskydd, eftersom man inte hade några som helst bevis för att de skulle hjälpa. Sedan, plötsligt, var det hoppsan väldigt viktigt att ha dem, men först efter att myndigheterna hunnit köpa upp lagren. Det blev brist på sjukvårdsutrustning, när just-in-time-systemet inte längre höll och myndigheter, kommuner, och landsting (och inte minst politiker) pekade på varandra och skyllde ifrån sig.
Vi som privatpersoner ska absolut inte hamstra något, för då tar det slut och myndigheternas långsamma inköpsprocesser hinner inte med.
Var det inte MSB (eller var det SVT?) som gick ut med att alla skulle ha en krislåda, och så lite videos i TikTok-format där man glatt visade en glad familj med sin krislåda på typ 20x20x20 cm med 10 värmeljus och två chokladkakor, ett spritkök (men dock inget bränsle!) och en powerbank som säkert hade räckt att toppa upp 30% av en mobiltelefon. Och så klart en vevradio, men inte någon frekvenstabell så hur de skulle ställa in den på rätt kanal i en tid där desinformation kan spridas och/eller radio störas lämnar vi till var och en at klura på…
Bra vore om MSB går ut med en konkret lista på allt man behöver för att klara sig i någon månad utan att gå utanför dörren, och dessutom få den approved av räddningsverket (som annars omedelbart så klart konstaterar att så mycket bränsle för ett friluftskök på gasol får man inte ha hemma).
Snart konstaterar väl myndigheterna att det inte alls är någon idé att gemene man har jodtabletter hemma för det behövs verkligen inte. Tur att jag redan har ![]()
Samma här. Jag har flera veckors friluftsmat hemma, det förbrukas ändå ändå. Vandringsryggsäckar packade för långvandring, tillika förvaring av utrustning
Tre friluftskök, både för gasol och flytande bränsle och i nödfall bensin. Portabla solpaneler med växelriktare, adaptrar etc för att kunna koppla detta till bilen som fungerar som generator i nödfall. Skrev ett lite längre inlägg om sådant här: Vad har du gjort för din beredskap idag (i det lilla) - Nr 27 av Erik