Har fått en förfrågan från en journalist om att komma i kontakt med någon som gjort lite ekonomisk prepping till följd av budskapet från ÖB. Tänkte att det vore roligare och mer aptitligt om det är någon annan i communityn än jag som vill vara med.
Någon som är sugen? Hojta till asap så förmedlar jag kontakten.
Vi planerar att skriva en artikel om hur man kan förbereda sin plånbok och privatekonomi för kris och/eller krig, som en uppföljning av ÖB Micael Bydéns uttalande.
I artikeln kommer vi att nämna MSB:s rekommendationer men vi vill även lyfta ett exempel från verkligen på någon som gjort någonting för att anpassa sin ekonomi.
Jag mejlar er lite på chansning eftersom jag vet att ni har pratat om ekonomisk prepping tidigare. Är det här något som ni kan tänka er att bli intervjuade om?
Som boende utomlands så gjorde vi lite prepping när kriget bröt ut (bor i Nato land granne med Ukraina). Vi har hyfsat hållit kvar med det. Tex
Mer mat & vatten hemma men inte mer än att vi hinner gå igenom lagret före något blir för gammalt (KANBAN typ)
Bestämd träffpunkt om kommunikationen bryter ihop för att ta oss till säker plats. Plan A flyg. Plan B tåg. Plan C bil.
Grab pack med med pass, bankkort och cash, både i lokal valuta, USD och EUR. Det minimalt viktigaste mht kommunikation tex telefonsladdare, extra batterier, extern hårddisk med backup om datorn inte går att få med. Snacks, nötter och vatten för att klara oss ett dygn.
Det är ju inte vårt hemland så tanken var att åka till Sverige vid kris, om möjligt.
Nu känns det som att Sverige är mer utsatt, som icke-NATO land, även om det ”bara” skulle handla om hybrid- eller cyberkrigföring men planen ovan får vara på plats ändå.
Det vi kompletterar med är
Plan C plats att ta sig till om varken här eller Svergie är möjligt att vara i. Avtalat med vänner att vi kan dyka upp.
Bulkar upp cash på sparkonto i lokal valuta utifall svenska banker slås ut så vi klarar oss länge här på plats i scenariet att vi inte kan återvända till Sverige. Normalt flyttar vi hem pengar varje månad men det har vi stoppat.
Känns inte som vi med rimligt insats och mht risk (sannolikhet * konsekvens) inte heller behöver göra så mycket mer. Just nu åtminstone men öppen för idéer.
Du menar att i en intervju för allämnmedia ställa upp med namn om hur man förberett sin ekonomi för en kris?
Kontanter hemma- pang, inbrott osv…
Nej, jag är inte anonym här heller men det går liksom inte att stjäla Lysakontot och vad man tjänar går ändå att luska ut om man absolut måste men jag förlitar mig på stimprincipen, en fisk av ett stort gäng)
Jag skulle inte rekommendera ngn att skylta hur man gjort annat än i hypotetiska ordalag. Inte i dagens samhälle. Och det är inte vad journalisten vill veta.
Ärligt talat måste jag aäga att det är rätt naivt att ställa frågan. De borde snarare intervjua olika privatekonomer som man ser i media.
Inte enskilda “civila”.
Det är mina fem cents.
Men att ha minst två olika verifikat på tillgångar väl klokt, kontanter i ngn form, sprid tillgågnarna och lita på att västdemokratierna förblir rättstater.
För vad det nu kan va värt: så gör jag.
Om Ryssen anfaller, t.ex. Gotland, ja… vad behöver jag preppa med då…? Bor mitt i Sthlm, spelar det nån större roll vad jag gör? (Utom bunkra lite mat, torr- & konserver.)