Jag och min fru @FruPrepp har gått med i rikatillsammansprogrammet. Vi har satt som mål att dokumentera och dela vårt system för prepping. Samt hitta sätt att dra in pengar på det.
@janbolmeson bad mig att göra detta arbete här på forumet. Kanske kan vi få era tankar och hjälp för att göra det så bra som möjligt.
Det system vi byggt bygger i stora drag på följande.
Ha ett överskott om 30% om året fördelat enligt nedan:
10% pension, långsikt 100% globala indexfonder
10% fysisk förberedelser, typ mat vatten tält osv
10% förbättra balansräkningen. Typ amortering, guld, fonder osv. Beror lite på hur övriga delar ser ut. Denna del är alltså flytande och den som ryker först.
Sen är tanken att skriva detaljerade listor och instruktioner på hur man klarar:
CBRN hot (kärnvapen krig)
Egen försörjning av mat vatten energi osv
Samt ett system för hur man kan stega upp och ner i nivå beroende på hotbild. Tänker typ något som motsvarar defcon 1 till 5. Så att det inte blir godtyckligt.
Paketerat enkelt och konkret. Så att någon med låga eller inga kunskaper ska kunna använda och förstå hela systemet.
Sättet jag tror att man kan få in pengar är att bygga bra trovärdiga system. Tanken är att systemet ska vara kostnadsfritt att använda men att man kan köpa föreläsningar tex. Att hantera det vi inte vet är jätte svårt och hela konceptet bygger på att hantera risk.
Sätt den:) blev bara irriterad av att dom hela tiden avsluta scenariot när det börja bli jobbigt. Men den var faktiskt helt okej för att få insikt i hur samhället skulle agera i början av en kris.
Jag tänker en modell enligt följande för enskilda scenarion:
Behov av förberedelse = allvarlighetsgrad x sannolikhet x effektivitet av tillgängliga förberedelser.
Enligt detta synsätt är behovet av prepping för ex kärnvapenkrig och kometnedslag lågprioriterade men för ex. skilsmässa eller dödlig cancer är det högt.
Dag ett så dör mobilnätet om strömmen går.
Kontanter funkar inte i dagens butiker när det är strömlöst.
Frysvaror tinas upp och kylvaror förstörs inom några dagar.
Torrvaror och konserver kvarstår så länge det finns.
Bunkrat mat hemma så lär du behöva försvara det.
Vårat samhälle är betydligt känsligare då allt är digitalt.
Inga lager att tala om då allt är påväg.
Men vi ska ringa eller surfa för information då?
Glöm myndigheterna. Du är själv med dina grannar helt enkelt
Problemet idag är att man utrotar småhandeln lokalt.
Kvar blir stora kedjor där pengarna försvinner upp till ett fåtal människor .
Byteshandel och kontant funkar i små samhällen.
Ett maxibutik slår igen.
Hur länge klarar sig en svensson med skafferiet ganska fullt?
Efter 2 veckor så sinar det hos 90% förmodligen.
Istället för att bunkra vatten så kan man köpa bra vattenfilter som tar bort allt i princip.
Att bunkra kräver att man gör det under en längre tid för att sprida datumens utgång och att använda det äldsta hela tiden.
Jobbigt om din prepper har motmedel jag är faktiskt inte orolig för enskilda plundrare. Tror statsmakten skulle bli det stora problemet. Tillgångarna måste ju fördelas “rättvist”
Jag tror absolut du ska vara orolig för plundrare. Sitter man på stora förråd av resurser blir man en enkel måltavla för andra. Du kan inte vara vaken jämnt och aldrig lämna dina gömmor
Kul med rikatillsammansprogrammet! Hoppas ni får ut det ni vill av det! Jag ska försöka dela med av mina tankar så får du avgöra om du tycker att dem hjälper eller inte
Hur har ni kommit fram till just 30% och den fördelning ni beskriver därefter?
Hur många “detaljerade listor och instruktioner” tänker ni att ni ska skriva? Tänker ni ha ett och samma dokument för “3dagar störning” oberoende av typ av kris/störning?
CBRN inkluderar ju kemiska, biologiska, radiologiska och nukleära hot, inte bara kärnvapen krig, men det vet ni säkert
Tänker ni att varje nivå är allmängiltig för alla personer eller ser ni någon anpassning här? Isåfall hur?
Ser ni några nackdelar med att sträva efter objektiv mätbarhet i detta?
Om ni optimerar på enkelhet, på vilken annan parameter upplever ni störst kostnad/nedsida som följd av detta? Hanterar ni det på något sätt?
Är det ett system för det ni vill utveckla och sälja eller är det råd kring förberedelser för specifika händelser? Vore intressant att höra mer om hur ni har valt, om ni har valt, att avgränsa er och vilka ramar ni sätter för systemet?
Att det är just 30% och inte 24,5 kommer nog från bloggaren själv. Tror grunden är från boken rikaste mannen i bablon eller vad den heter. Syftet är bara att komma igång. Steg 1 avsett medel steg 2 bygg med medlen du avsett typ.
Tanken är att det ska vara typ listor inför störningen. Mer som en inköpslista som är prioriterad. Så man inte står med mat och inge vatten. Osv. Sen instruktionskort på hur du använder grejerna
Japp och tror det kommer vara kemiska delen man har mest nytta av. Just för typ olyckor med ADR eller liknande sen kan man använda det för att ta sig ut ur rökfyllda trapphus osv.
Defcon 1 skulle lyda typ så här: omvandla alla likvider till fysiska varor mat, vatten, bränsle osv. En attack eller allvarlig händelse är nära förestånde.
Defcon 5: avsett 10% av årsinkomsten till att förstärka skyddet mot olyckor. 1 övning/utflykt om året där man går igenom allt så det är helt och rent.
Resten någon form av mellanting. Bara sa att man inte får panik och gör fel saker eller inget alls.
Inga jag kommer på. Tanken är inte att användaren ska behöva mäta något. Bara utgå från någon form av trovärdig källa.
Störst nedsida blir ju att hantera specifikt scenario. Typ så är ju full kemdykardräkt bättre än skyddsmask. Men ingen kommer skaffa kemdräkt så då blir ju skyddsmask näst bäst. Eller att bra grejer som håller länge väger mycket. Vilket gör det olämpligt för vandring tex. Alla grejer i systemet ska man ha användning av i dagliga livet är tanken.
Det är mer råd som jag vill ge bort. Det jag vill sälja sen är mer specifika saker. Om någon vill ha hjälp med att fixa just sina problem och brister. Där allmäna råd inte räcker mer.
Preppen som blir av är ju bättre än den som inte blir gjord. Måste det väljas mellan enkelhet och funktion kommer det väljas enkelhet.
Är egentligen bara en sammanställning av alla råd som finns där ute i ett lätt format. Vill göra det enkelt för mina grannar att inte behöva råna mig som @KaptenZoom ovan tex
Jag tänker att det första är att hantera det man vet kan hända, som strömavbrott, sjukdom, mm. Klarar man det klarar man det mesta okända också.
Tex händer det med jämna mellanrum att folk blir sittandes i bilen i någon snöstorm. Är man förberedd med en väska med någon filt, nåt att äta och dricka, kanske en powerbank och en pannlampa ifall batteriet dör, så klarar man många oförutsedda stopp.
Jag tänker också att man kan skaffa sig preppade vanor. Tex så har vanligt bröd kort hållbarhet men myssli lång. Därför har jag vanan att äta musli och russin minst ett par gånger i veckan. För då kan jag ha det hemma för ett mål om dagen i någon månad utan att det blir för gammalt.
Vad gäller rånrisken så ska man såklart inte va naiv och tro att ingen vill stjäla ens föråd. Men ens strategi kan inte gå ut på att man ska sitta beväpnad och vakta det heller. Man behöver preppa en bra grannsamverkan där man hjälper och tar hand om varandra. Det ökar chansen att man också skyddar varandra om det krisar.
Dessutom är min tro att det inte är fattigdom och misstro som leder till kriminalitet. Det är när kriminalitet och misstro blir en gruppmentalitet som leder till fattigdom. För i ett samhälle där man inte litar på att man får igen gentjänster och får behålla något till morgondagen gör ingen mer än de måste för att klara idag. Och det bygger aldrig upp en välfärd. Därför är det viktigt att mentalt preppa sig att inte bli en del i samhällets förfall utan att fortsätta va en hederlig människa med tilltro till andra och framtiden. Att fortsätta sammarbeta och bygga en bättre framtid istället för att isolera sig i tron att alla andra är ohederliga.
Iaf att inte aktivit medverka till att bli din grupps förfall. Men samtidigt måste man se när något håller på att dö. Och inte vara rädd för att lämna de trasiga till förmån för det effektiva
Du känner till SRs podd Beredskap? Annars är den värd att lyssna på. Utgår från svenska förhållanden.
De pratar bland annat om att en icke försumbar del av befolkningen helt enkelt inte har råd att bunkra speciellt mycket. Många lever från hand till mun.
Om dessa ingår i din målgrupp kommer dina råd behöva se lite annorlunda ut än om det gäller en genomsnittlig RTare.
Ja och detta beror oftast av en blandning dåliga beteende och bristande kunskap. Poängen är ju att bryta ner det till enkla att förstå steg för att börja en resa som kommer ske över tid. Inte att man ska köpa ett gäng prylar som aldrig används och ändå inte fungerar som tänkt
Har dock helt kört fast i mitt lilla projekt då jag fått ett till barn och allt runt omkring tar lite mer tid än väntat. Så just nu ligger detta på paus