Extra frys - hur tänka?

Vi har mer eller mindre bestämt att skaffa en extra frys hemma. Sannolikt blir det en mindre modell och planen är att placera den i en förrådsrum. Den ordinarie frysen står i köket.

Det vi har tänkt spontant är att använda frysen till:

1. Köp av större partier
  2. Säsongsmat, typ frukt och svamp
  3. Varor med kort datum
  4. Större partier matlådor som vi fryser in
  5. Köp av ekologiska köttlådor från kompis gård

Nyckelordet är i någon mening ”mer än en”. Det som är mer ordinarie mat har vi i den vanliga frysen och de extra volymerna i frys nr 2.

Eventuellt kan frys nr 2 stängas av i perioder, om behovet inte är så stort. Sedan kan vi plötsligt köpa något större och frysa in det. Detta är alltså ett sätt att parera de högre kostnaderna för mat och i synnerhet kött och fisk.

Hur har ni andra tänkt som har mer än en frys hemma? Är tänket ungefär som mitt eller har ni några andra strategier eller knep?

1 gillning

Kolla på kistformade frysar istället för skåpformade frysar ifall ni har möjlighet. De har bättre energiförbrukning, generellt.

6 gillningar

Det är en variant men innebär samtidigt att jag rimligen inte kan stapla lådor ovanpå. Iden med förrådsrummet är att ha många flyttlådor där. I dessa förvarar vi allt möjligt i olika påsar. Detta är alltså inte förvaring av just mat.

Om man förvarar massor av prylar/kläder under lång tid kanske man bör fundera över ifall de ens behövs. Kanske dags att sälja/skänka/kasta en massa saker?

Innan du svarar med att det är saker ni behöver kanske du kan fundera över det ordentligt :sweat_smile:

1 gillning

Jepp, dessa drar löjligt lite. Jobbigt att hitta i dom bara. Perfekt att ha i förråd, källare garage. Lägg på en gummimatta så har man en enkel arbetsyta också.

1 gillning

Det är toppen med extra frys(ar) i förrådet. Ger mera frihet i tillvaron tycker jag. Jag bakar också eget bröd och fikabröd och det är smidigt att ha rejält med frysutrymme så man kan baka mycket när man bakar och så har man en tid bara att hämta från frysen vartefter. Att själv plocka bär är en trevlig hobby och det är rejäl känsla av rikedom att ha mängder med bär i frysen när vintern kommer. Känns också bra att äta mera bär och mindre importerade frukter.

Det gäller också att hålla koll på vad som finns i frysen och vad man faktiskt använder så man inte bara köper och lagrar men aldrig äter det. Så regelbundna “städningar” av frysen (varje år/vartannat år) där man tar på vara och använder det som håller på och blir gammalt i frysen eller helt sonika slänger bort det som bara tar utrymme men som inte kommer att användas.

Om det är kallt i förrådet så kom ihåg att kolla så den tänkta frysen klarar av temperaturen som är där den ska stå. Moderna frysar vill ofta stå rätt varmt men det finns frysar som klarar lägre temperaturer.

Extra frys kan också säljas vidare om man inte har användning för den.

3 gillningar

Jag har 1½ frys hemma. I köket står en hög kombinerad kyl/frys och i tvättstugan intill min gamla helfrys. Varför? Dels överlevde den när gamla kylen dog och jag använder den så länge den fungerar. Det var kanon med två småbarn och fullt hus, men skulle frysen dö idag så är det mindre viktigt att ersätta den.

Nu är just den från sent 90-tal och drar mer ström än moderna, men samtidigt står den i ett ouppvärmt utrymme där spillvärmen från den och varmvattenberedaren försöljer utrymmet med den värme det behöver den största delen av tiden (och övrig räcker det att öppna dörren mot köket och få in värme därifrån).

Så, har ni behov av att frysa in just dyrare livsmedel som det finns bra rabatter på eller om nå’n jagar - då är det lönt. Att handla en helt ny frys för att frysa in bröd och glass till kidsen - då är det garanterat en dålig idé.

1 gillning

En extra frysbox här. Skulle aldrig klara oss utan. Nu behöver vi bara handla varannan vecka trots stor familj. Vid influensa eller liknande klarar vi en månad utan problem med hjälp av den. Tidsbesparingen är alltså väldigt stor och har man möjlighet kan man arbeta den tiden istället.

Om något är billigt köper vi alltid max av det under förutsättning att det är något vi äter. Och som någon annan sa, var ska man lagra sina bär annars?

2 gillningar

Vi har en extrakyl/frys i garaget och två frysar i källaren. Vi har sorterat innehållet i alla frysar så vi har en hylla med kyckling, en med fisk, en nötkött, en bröd osv och på utsidan har vi skrivit på magneter var de olika sakerna är. Lätt att hitta, lätt att flytta.

I stora frysboxen ligger bär, grönsaker, pommes och sådant i hullerombuller, mycket svårare med ordning och reds i den.

2 gillningar

En sak att tänka på vid val av frys som vi missade: vi bestämde oss för extra frys, och hittade en energieffektiv som lät bra. Det vi inte kollade upp eftersom vi trodde det var självklart idag, det var om den var självavfrostande eller inte. Vi tog för givet att alla frysar är självavfrostande idag, men så var inte fallet. Big miss. Men skitsamma, gjort är gjort. Men gör inte samma misstag när/ om ni bestämmer er för extra frys bara…

4 gillningar

Är Epoq ett tänkbart märke på frys eller är det typ dåligt? Det är tydligen kinatillverkat och av fabrikatet Midea.

Spontant undrar jag om en extrafrys är vettigt ekonomiskt. En ny frys verkar kosta 4000+, och drar energi för minst 20 kr i månaden. 5% alternativkostnad och avskrivningstid på 20 år ger att man måste spara minst 54 kr i månaden på sin frys (640 kr per år).

Gör man det? :thinking:

1 gillning

Du sparar nog mer än så om du storhandlar strategiskt

3 gillningar

Vi har tre fullsizefrysar, en i köket och två i källaren. Jagar både vilt och extrapriser :sunglasses:

4 gillningar

Att stapla lådor direkt ovanpå elektronik är inte en jättebra idé, ganska brandfarligt… Sätt en hylla en bit ovanför istället.

Lite andra tips:

Om man kan tänka sig att sälja en frys på Blocket så kanske man kan tänka sig att köpa en frys på Blocket? Och sälja den för ungefär samma pris (eller högre). Få betalt för att äga en frys ett år.

Det alternativ jag fastnat för är att köpa en ny produkt med betydande skönhetsfel, typ bucklor. Då får jag en ny produkt med garantier men med upp till 50% rabatt.

2 gillningar

Det där låter som småpengar.

Vi har en fullstor frys i köket, samt två extra frysboxar. Jagar och hemslaktar, så det kan bli en halv ko och några vildsvin till frysboxen då och då - idag ska jag exempelvis packa 35kg vildsvinskorv.

Sen blir det en del svamp, bär etc.

Mina tips är:
Märk prylarna du stoppar ner i frysen, och skapa en lista över vad som finns i frysen, samt hur gammalt det är, och var NOGA med att hålla den uppdaterad, i a f på “sällanvaror”. Annars är risken att saker blir liggandes och får kastas så småningom.

Som nån sa - ska frysen stå kallt - kolla så den klarar det, det är ingen självklarhet.

Ha helst någon koll på att frysen fungerar - står den så man ser den regelbundet kanske det räcker att den har en lampa som lyser. Trist om en säkring går, jordfelsbrytaren löser ut eller om nån drar ur frysboxen för att koppla in dammsugaren och glömmer sätta i den igen - och så går det en vecka innan du märker det.

2 gillningar

Jag har landat i följande modell:

1. Vi skaffar en extra frys. Sannolikt blir det ett högt frysskåp med relativt stor volym.
  2. Vi säljer bilen och kan då inte längre köpa billig färsk mat lika enkelt.
  3. Vi köper större partier med hemleverans från t.ex. Mathem när de har extrapris på olika varor. Det behöver förstås inte vara enbart varor till extrapris men vi lägger upp lager. Vi blir betydligt mindre beroende av att handla löpande.