Jag tänkte att jag ska köpa mig en frysbox. Jag tror det är en vettig investering då man då kan köpa mat på lågpris, frysa in och tina upp då det ska användas, alt. om man gör storkok så kan man göra riktigt stora storkok.
Hur som helst. Vi bor i Sverige och jag bor söder om Uppsala, men norr om fjollträsk. Så temperaturerna här ligger runt -25 - +35, de senaste åren, och jag funderar om en frysbox tar sånna temperaturer?
Vid minusgrader så kommer kylvätskan tjockna, på vissa boxar är det lugnt till -15, men kan man pusha dem mer? Överlever en sådan kompressor i ett tiotal år, eller hur lång är överlevnadstiden?
Vad jag hört så är det oljan till kompressorn som tjocknar och får det kämpigt i lägre temperaturer. Du tänkte ha den på en ouppvärmd plats eller?
En kompis hade det men visserligen i skåne då så inga extremtemperaturer. Den höll i 20 år men det var en mycket gammal box så toleranserna var nog lite större då också.
Jag har haft en frys i ett uthus i över 10 år och det har fungerat bra fast här där jag bor blir det runt - 30 varje vinter…
Men då är det en modell av äldre modell tror de lite nyare inte klarar kyla så bra.
Men vid - 20 och kallare så behöver inte frysen starta för att hålla kallt.
Bästa kanske vore att köra Home Assistant, där du har en termometer i utrymmet frysen ska stå i och någon smart-plugg som frysboxen sitter i. Sedan lägger du in en regel som bryter strömmen till frysboxen om temperaturen är under en viss nivå, och omvänt. Så klart med någon form av medelvärde och debounce så att du inte bryter strömmen flera gånger per dygn. Detta lär du ju spara lite ström på också
Men det finns ju en termostat i frysen redan som styr kompressorn så vid kallt väder så startar inte kompressorn men när det blir mildare väder så börjar den jobba igen
Beror väl på. Min frys kör då och då på eget initiativ en “defrost” och börjar pumpa och cirkulera luften inuti helt oberoende av faktiskt temperatur på vare sig ut- eller insidan. Om det är skadligt att den kör vid en viss omgivningstemperatur så hade en smart-plug helt enkelt säkerställt att den inte kör.