Jag och min fru bor för tillfället i ett hus i Skåne med ett tillhörande garage. Garaget är inte isolerat men har ett par gamla kyl- och frys som vi använder friskt. Det är inte aktuellt att flytta in den ytan in i huset då renoveringen av köket är långt fram i tiden.
De här skåpen håller på att ge upp, särskilt kylen har svårt att hålla temperaturen och vi har börjat titta runt för att ev ersätta dem. Dock så har jag förstått att fördelen med äldre modeller är att de klarar av att vara i icke isolerade utrymmen utan att det påverkar prestandan medan nya modeller behöver en innetemperatur på minst några plusgrader. Givetvis så är det oftast några plusgrader inne i garaget här i Skåne och det är ytterst sällan som det letar sig ned till 1-2 grader, men det kan hända.
Jag har blivit väldigt imponerad av den gemensamma kunskapen som finns på det här forumet om allt möjligt så jag chansar och hoppas på att få lite vägledning här.
Vad kan vi göra?
Finns det fortfarande moderna kylar som kan fungera i kalla utrymmen?
Spillvärmen från baksidan av en gammal kyl/frys ska inte underskattas. Om den drar 100 watt konstant (inte omöjligt för en av äldre modell) så blir den ju varm motsvarande dessa 100 watt, och utöver det även värmen som tas bort från vad det nu är ni lägger i kylen / frysen. Kanske har ni så tur att det räcker med detta för att förhindra minusgrader i garaget och samtidigt få ner förbrukningen på kylen frysen?
Ja, kompressorn kan bli överansträngd. Men det finns nya frysar som ska klar låga temperaturer.
Ett tips för kylen kan vara att sätta en termostat som bryter strömmen när temperaturen går under 6 grader. Då sparar ni lite el också.
Jag har fått förklarat att problemet är delvis att många (billigare) moderna kombinerade kyl/frysar bara har EN kompressor som ska kyla både kyl och frys och den styrs av termostaten i kylen. När då den omgivande temperaturen är kallare än det som “behövs i kylskåpet” får aldrig kompressorn order att starta. Med följden att det blir för varmt i frysen där sakerna så småningom tinar.
Hände oss i sommarstugan där vi inte kunde förstå hur frysvarorna kunde vara tinade medan kylvarorna i kylen mådde bra. När det köket gjordes om köpte vi en bättre kombinerad kyl/frys med två separat kompressorer.
Tror det minst lika mycket beror på våra miljölagstiftning som medfört att de äldre kylmedierna är förbjudna. Blir ju konsekver i mycket under vår väg mot ett grönt samhälle. Vi hade ju till och med en miljöminister som målade båten med förbjuden färg med motivering att den höll längre.
Förresten svar från nyteknik.
De nya kylarnas och frysarnas köldmedier har sämre smörjande egenskaper för kompressorerna än vad de gamla hade. Detta i kombination med effektivare kompressorer med mindre toleranser ställer större krav på korrekt smörjning och mindre egen värmeutveckling. Det som händer om man ställer kylen/frysen där det är kallare än rekomenderat är att man förkortar livslängden på kompressorn.
I kylar/frysar avsedda för den svenska marknaden rekommenderas den lägsta omgivande temperaturen oftast att vara +10 °C.
Absolut. Så antagligen minskar strömförbrukningen (vilket ju är positivt!) och dessutom så används all spillvärme till att värma detta utrymme. Visst; det är oisolerat, men så länge det inte blåser rakt igenom tänker jag att det ändå har en positiv inverkan. Desto mindre temperaturdifferens på inne/ute, desto mindre är problemet med bristande isolering. Om det bara handlar om att höja temperaturen några enstaka grader under några dagar per år så krävs inte särskilt många watt. Dels eftersom temperaturdifferensen är så liten och dels eftersom konstruktionens värme jämnar ut det ytterligare. Har det varit plusgrader hela året och så plötsligt är det minus några dagar så tänker jag att betongplattan strålar upp i något dygn eller så. Det här går säkert att räkna på men det orkar jag inte just nu
Sedan kan man ju argumentera för att denna värmekälla ju stod inne i bostaden och bidrog nyss till uppvärmningen av denne “utan extra kostnad” så att säga, och denna värme behöver ersättas. Men förhoppningsvis så har bostaden en mer effektiv uppvärmning än direktverkande el, så att sänka elförbrukningen lite på kyl/frys borde man kunna ta en del av denna och värmeväxla ikapp och ändå ha minskat förbrukningen.