Byta kyl och frys

När man sitter hemma på semestern med covid och inte kan resa eller träffa folk är det lätt att fundera på ditt och datt. Just nu funderar jag på vinterns elpriser och kyl- och frys. Är det en god idé att byta ut gamla vitvaror från 2002? Vår frys avfrostar sig inte själv heller så den bygger mycket is.

Vi har 2 fullhöjdsskåp, en frys och en kyl, av fantastisk kvalitet Bosch som bara går och går. Ja, det gäller alla vitvaror vi har som är Bosch. Men jag förmodar att det kan vara en del ström att spara att ‘investera’ i mer energieffektiva apparater. Så vad drar egentligen maskiner med 20 år plus på nacken jämfört med nya?

Elpriset är ju den största osäkerhetsfaktorn medan elförbrukningen torde vara lättast att räkna på.

En godtycklig frys från Bosch av 2022 anses av tillverkaren förbruka 183 kWh/år. En kyl i samma serie 93 kWh/år. En 15 år gammal makapär drar, enligt Eon, 80% mindre el än för 15 år sedan. Intressant är att jag inte hittar frysar eller kylar med bättre energiklass än C.

Någonstans mellan 20 och 25 lakan för maskinerna får jag lägga. I min ‘schablonkalkyl’ så sparar jag kanske någonstans mellan 1000-2000 kronor per år i el så avskrivningen blir ju lång. Jag har kanske svarat på frågan själv: att vänta tills någon maskin bryter ihop av ålder?

Skalan gjordes om förra året så att det blev svårare att få höga betyg. Det var lite fånigt när alla var gröna och du försökte se om det stod “A++” eller “A+++”. De flesta kylskåp har blivit nedgraderade till mitten av skalan.

Vet du vad dina kylskåp har för förbrukning idag? Om du har en elmätare så kan du mäta.

5 gillningar

Tanken är redan tänkt. Potentialen är svag.

4 gillningar

Om man inte har bråttom att byta ut sin fungerande kyl och frys så kan man lägga en bevakning på begagnade skåp i närområdet på Blocket eller liknande tjänster och sedan vänta ut rätt annons. Helt plötsligt vill någon av outgrundlig anledning byta ut sin fina begagnade Bosch mot en symbolisk peng. På så sätt kan du räkna hem din investering snabbare… :nerd_face:

2 gillningar

Bra att du postade länken, jag skulle just börja leta efter den. :slight_smile:

(Min frys från ’97 tuffar på fint.)

2 gillningar

Stort tack, det var nyttig information som inte läckt till mig tidigare. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Köpte huset 2012 med kyl/frys från 1982. Sa till frun att vi renoverar köket när kyl/frys går sönder.
Tuffar på lika fint än😀 jag nöjd, frun mindre nöjd.
Barndomsvännen som är ekonom ut i fingertopparna rådde mig att byta pga energiförbrukningen. ( jag hade än idag inte kunnat räkna hem den kostnaden)
Grannen hade samma kyl/frys när de byggde husen och är nu inne på sin fjärde uppsättning.
Frun har fått annat i kompensation vid svaga tillfällen🤯

1 gillning

En fördel nu när du ändå är igång med eventuellt byte är ju att du byter innan nuvarande gamla grejer pajar. Inte så kul att stå utan kyl/frys mitt i sommaren och åka och akutköpa. Fick kasta en hel frys med käk här för ett par par år sen. Fick ju på försäkringen då men ändå segt. Att du dessutom kan spara lite el är ju bra.

Haha gammal tråd. Nevermind