Byta till induktion i förtid? Elförbrukning spis?

Hej.

Vi har en äldre kombinationsspis med keramiska plattor och ugn (Husqvarna). Funkar prima.

Hur mycket sparer man i el att byta till induktion? Hur är det med ugnen, skiljer sig moderna ugner sig mycket i elförbrukning jämfört med ex 15 år gamla? (Vanlig familj 2 vuxna ett barn.)

Hadde egentligen tänkt vänta med bytet tills köksbyta om ca 5 år men med dessa elpriser kanske ett byte är värt det redan nu? Kanske kan hitta en begagnat induktionshäll tills vi ska byta kök sen.

Om du ändå ska byta kök är det bättre att ta bytet där och då. Det är inte värt att göra tillfälliga förändringar.

Induktion sparar en del och modernare/dyrare modeller är generellt bättre. När jag själv bytte kök förra året köpte vi alla apparater separat. Jag hittade en rea på Elgiganten där de bytt ut alla sina utställningsexemplar. De hade olika apparater utställda på rullvagnar i butiken. Detta var alltså nya exemplar utan förpackning och med kraftig rabatt. Vi tog den dyraste ugnsmodellen från Bosch och den har fungerat bra så långt. Jag skulle aldrig ha valt en sådan lyxig modell annars.

Jag skulle alltså skippa alla tillfälliga lösningar och istället satsa på att leta bra priser på de saker du vill ha i det nya köket. Om du kan förvara dem så är det inga problem med att köpa saker 2-3 år i förväg.

När jag pratar rea här så menar jag alltså en REJÄL rea med låga priser. Vi köpte ugnen för 8000 tror jag och den hade kostat nästan 25000 från början. Om vi pratar normala kampanjer med 20-30% rabatt så är det inte värt att följa min modell. Det kommer ständigt nya modeller så att hitta förra årets modell till bra pris är inte svårt. Just den här sortens mer robusta reor är normalt inget som annonseras utan att jag hittade det hela var ren slump. Det är dock inget unikt utan något som förekommer ibland på alla större elektronikvaruhus. Det är inte otänkbart att de kan tala om för dig i förväg att det kommer. Jag menar då inte långt i förväg utan kanske några veckor innan, när de är på gång att byta utställning.

Rent allmänt kan det annars vara en bra idé att köpa begagnade apparater till köket. Priserna på begagnade ugnar och liknande är låga och det kan också gå att få dem gratis. Dock tror jag inte att dessa saker är något man vill sätta in i ett helt nytt kök. Om man gör en light-renovering och kanske målar om luckor kan det dock vara en bra variant.

En aspekt är också att du ofta behöver byta ut kastruller när du byter till induktion. Det kan vara bra att skaffa den nya uppsättningen på typ Black Friday.

En generell rekommendation när det gäller vitvaror är att välja dyrare modeller. Jag menar nu inte nödvändigtvis en modell som har funktionerna X och Y. Det finns många funktioner hos olika tillverkare och vissa av dem är riktigt bra. Det är dock lite smak och tycke gällande vad man behöver av funktioner. Mitt tänk handlar mer om att en dyrare modell är mer påkostad generellt. Den är tystare, mer energisnål, smartare uppbyggd osv. Om standardmodellen utan finesser kostar 5000 kr så är det lämpligt att lägga kanske det dubbla för att få en bra apparat. Lägger du mer än så finns det säkert olika fördelar du kan få men det stora lyftet ligger mellan 5 och 10 tkr i kostnad.

1 gillning

Frågan är om du kan hämta hem den extra kostnaden på kanske 10 år?

Just när det ska utvecklas värme via luften så är det snarast naturlagarna som sätter stopp. Så jag hävdar att en ugn kan du aldrig räkna hem. När det gäller spisen handlar det mer om bekvämlighet och om man behöver byta.
Har du eluppvärmt i huset så går (ju) ändå spillvärmen till uppvärmning.

Byt när du byter kök om ni ändå tänkt byta då. :slight_smile:

3 gillningar

Man skaffar nya köksprylar för att få bekvämlighet i vardagslivet, inte för att spara pengar på låg energiförbrukning. Funktionaliteten på vår nya induktionshäll och dyra ång-ugn är många gånger bättre än den traditionella spis som vi hade innan och som jag skänkte bort.

1 gillning

En intressant detalj om man jämför vår gamla spis med den nya ugnen var att den gamla spisen hade ett varmluftsutsläpp på ovansidan och att röken därifrån gick upp i köksfläkten. Den nya ugnen är över huvud taget inte kopplad till köksfläkten utan har ett luftutsläpp ovanför ugnsluckan. Den ger ifrån sig varmluft hela tiden när den är igång. Även efter att man stängt av ugnen fortsätter fläkten att ge ifrån sig varmluft en bra stund till. Någon rök eller matos som den gamla ugnen gav ifrån sig har vi inte märkt av. Hur det fungerar vet jag inte riktigt men den känns smart.

Jag har över huvud taget ingen aning om vad vi sparar i elförbrukning med de nya köksgrejerna men de hade alla helt ok energimärkning. Nya dyrare grejer är generellt bra energimässigt. Jag har bytt ut precis allting i huset och sammantaget har vi sänkt förbrukningen en del men att räkna på några jättevinster av någon enskild pryl tror jag inte på. Man ska ha väldigt dåliga grejer från början för att skillnaden ska bli ekonomiskt relevant gällande elförbrukningen.

2 gillningar

Hej och tack för svar. Jag upplever dock att svaren åker lite i fel riktning, kanske jag var otydlig i min fråga.

Jag vil altså gärna veta hur mycket elkonsumtionenen är på en induktion jämfört med en vanlig glaskeramisk häll för en vanlig familj. Som jag förstår det är ugnerne kanske inte jätte stor skillnad på i elförbrukning. Det är inte värja dag vi igång ugn heller.

Jag vet att vanlig kan man inte räkna hem att byta vitvaror i förtid, men just med dessa elpriser kanske saken har förändrats.?

Någon som kan räkna på skillnaden?
Jag vet inte helt hur jag gör.

Googla bruksanvisningarna på respektive modell och se vad du hittar. Manuallib kan ha. Där brukar man kunna få en idé om energiåtgång.

Skillnaden mellan glas & induktion är verkningsgraden =hur mycket effekt som inte överförs direkt till kastrullen utan blir onödig värme i luften. MEN värmen gör ju också lite nytta för rumsuppvärmningen även om det mesta antagligen åker ut via köksfläkten.

Tror ändå skillnaden är ganska marginell eftersom man i regel kör elplattorna så kort tid och få gånger/dag trots allt. Så jag hade personligen avvaktat till den kommande köksrenoveringen som inte låg så många år bort?

3 gillningar

Såhär skriver råd&rön. Kronorna stämmer ju inte med dagens elpris dock.

Spis

Spisar är ett särskilt kapitel. Här kan vinsterna bli stora om du har en äldre spis med gjutjärnsplattor och byter till en keramisk häll eller ännu hellre en induktionshäll. Vi har uppskattat att du använder spisen tio timmar i veckan. Då skulle en gammal spis med plattor dra 625 kWh, en keramisk häll 520 kWh och en induktionshäll 415 kWh. Alltså skulle du kunna spara drygt 200 kronor/år.

5 gillningar

@Skogstomten du hann före mig.
Tänkte skriva att det går åt lika mycket energi att koka upp en liter vatten oavsett.
Energiförlusten som blir kan man känna primärt när man har kokat klart. Håll handen på plattan när du sedan stängt av, den värme som finns kvar i hällen är sådeles energiförlusten. Det innebär att gör du ett långkok så kommer energiförlusten bli procentuellt mindre än när du använder spisen kortare tider.

En annan faktor är precision, med en induktion kan du enklare reglera energin så den blir rätt, med hällar får man en eftersläpning som gör att man kan få för mycket energi och behöver dra av kastrullen lite halvt, detta orsakar därmed energiförluster.

Frågan kvarstår, hur mycket energi pratar vi om…
Jag har sett siffror hos råd och rön som säger :

“Vi har uppskattat att du använder spisen tio timmar i veckan. Då skulle en gammal spis med plattor dra 625 kWh, en keramisk häll 520 kWh och en induktionshäll 415 kWh”

vilket säkert kan stämma. Dvs ca 100kWh lägre per år för en induktionshäll jämfört med en glaskeramikhäll.

Men som @Skogstomten säger så kommer ju även energiförlusten att värma rummet, så vintertid så är all denna eneegi inte ren förlust.

2 gillningar

Tusind tack alla :kissing_heart::sunglasses:

1 gillning

Ja, inte så stor skillnad energimässigt mellan keramikhäll och induktion.
Men man sparar tid med induktion på två sätt; snabbare uppvärmning och lättare att rengöra hällen då spill inte bränner fast lika hårt.

1 gillning

Då är det ju bara att räkna om och jag antar att de räknar per platta. (Det är lagom otydligt i citatet.) 1200 Watt, 1000 Watt och 800 Watt beroende av spissort. Det är inte mycket att nojja över faktiskt. Speciellt som jag starkt ifrågasätter om medelsvensson kör spisen 10 timmar i veckan i dessa stressade hämtmatstider. Jag höll på länge idag, men tio minuter vid frukost och 45 vid middag är ändå inte i närheten. Så även med svindyr el numera tror jag faktiskt inte intjäningen blir enorm…

Hursomhelst… jag köpte elmätare i helgen och har börjat mäta lite för skojs skull. Min gamla “mediadator” som jag skriver på nu, samtidigt som jag lyssnar på vinyl i mina trådlösa stereolurar genom DJ-mixer drar inte mer än 35 Watt. Vid rörlig bild på datorn ökar det med 5 Watt.

Imorgon väntar sonens gamingsetup och lite mer mätning i min studio. Jag pallade bara mixern idag och det var mindre än jag trodde (strax över 100 Watt).

1 gillning

Som @Stefan17 skrev när han citerade Råd & Rön:
“Vi har uppskattat att du använder spisen tio timmar i veckan. Då skulle en gammal spis med plattor dra 625 kWh, en keramisk häll 520 kWh och en induktionshäll 415 kWh” - du sparar lite men det beror väldigt mycket på ditt användningsmönster.

Om du kokar mycket pasta, steker saker snabbt och likande blir vinsten större. Fördelen med induktion är att du kokar upp vattnet betydligt snabbare, stekpannan blir varm snabbare (även om du ALDRIG ska värma en tom panna på mer än 60% av maxeffekt) osv. Gör du långkok minskar induktionens fördel eftersom mängden energi som går åt för att hålla grytan puttrande blir i princip den samma.

Använder du ugnen mycket kommer troligen den nya spisen förbruka lite mer energi. Varför? Ugnar har inte fått någon ny, mirakulös, teknik för att värmas upp. De har däremot vuxit i storlek på 15 år då tillverkarna tävlat lite med varandra om att ha stora ugnar. En kvalificerad gissning är att din nuvarande ugn ligger på ca 60 liter. En ny spis ligger på drygt 70 liter i majoriteten av alla fall. En ugn på 72 liter kräver mer energi för att värmas upp än en på 60 liter även om de båda har A i energiklass.

Behåll din Husqvarna tills ni renoverar köket - det är en mycket fin svensktillverkad spis och bortser man från det fina med induktionshäll byggs det inte lika bra standardspisar idag. När ni renoverar skulle jag dessutom rekommendera att ni byter till en separat häll och en inbyggnadsugn.

1 gillning

Köpa saker 3 år i förväg och bränna av garantin utan att använda prylarna?

Ja, om man hittar saker med tillräckligt stor rabatt kanske det kan vara en variant. Jag vet inte hur ofta som utställningar byts ut på olika elektronikvaruhus men det går ju att undersöka. Överlag är det bra att försöka sprida ut inköpen över tid för att hitta bra priser.

Tills det går sönder efter 2 veckor i bruk och man får köpa nytt igen för att både försäkring och garanti är värdelösa.

Det finns ofta en anledning till att saker är billiga, det du beskriver funkar 9 av 10 ggr men man bör ha med i beräkningen att grejerna inte har lika garanterat bruk per krona som något nytt med garanti.

Det finns ju inget givet mål att ha ett visst tidsspann mellan inköp och renovering. Jag köpte själv grejerna kanske ett halvår innan. Jag tror de har två års garanti. Man kan dock inte alltid planera så exakt.

1 gillning