Nörderi: Hur mycket el drar dina prylar? Finns det något att spara?

Tjabba!
Häromdagen satte jag en elmätare bakom frysen. Frysen är ca10 år.
Min frys är inställd på -18 grader drar uppenbarligen ca 1,38 kwh/dygn, dvs ca 500 kwh/år.

En nyare frys ser ut att kosta ca 5000 kr och dra ca 200 kwh/år mindre, utan att ha tittat jättenoga.
Jag bor i SE3 och det verkar som att man utan problem kan räkna med ett elpris som snittar runt 1,2 kr. Ovanpå det kommer 65 öre överföringsavgifter och skatt - och moms på skatten, såklart. Total kostnad för el blir därmed ca 1,85 kr/ kwh.

Om jag byter ut frysen sparar jag alltså ca 370 kr/år, vilket faktiskt motsvarar ca 7,4%! Det är en betydligt bättre avkastning än vad jag hade gissat på. Nu ska jag mäta kylen också, man vill ju att dom ska hänga ihop, rent estetiskt. Det kanske går att motivera ett byte, faktiskt.

Någon som gjort liknande kalkyler? I den här tråden tänker jag att vi mäter och delar med oss av resultaten. Tänk på det som en skattjakt efter lönsamma investeringar i våra egna hem. :rofl:

Ställningen just nu (2022-07-14):

Pryl Ålder Energiförbrukning (kWh) Kommentar Pris ny maskin Förbrukning ny maskin Återbetalningstid Enhet
Vinkyl 10 1,55 per dygn 3 000 kr 0,43 4 år
Frys 10 1,38 per dygn 5 000 kr 0,82 14 år
Kylskåp 10 0,58 per dygn 5 000 kr 0,38 38 år
Tvättmaskin 15 0,98 60 grader 6 000 kr 0,66 10000 körningar
Torktumlare 15 1,82 Halv maskin extra torrt 6 000 kr 2,29 omöjlig
Diskmaskin 10 0,84 Eco
Diskmaskin 10 1,03 Normal 4 000 kr 0,92 20202 körningar
Diskmaskin 10 1,36 Intensiv
13 gillningar

Hej.
Sedan jag bytte till timprisavtal Jag har börjat tajma marknaden. (Elmarknaden) - Vardags- och privatekonomi / Bostad, bolån, boende och liknande - RikaTillsammans Forumet
har jag också nördat lite.

En 40-graderstvätt lite kortare program. 0,6 kwh.

En timmes tv tittande 55" tv plus ljudanläggning 0,15 kwh.

Hade velat mäta på diskmaskinens olika program också. Vet att jag läste om energiförbrukningen i instruktionsboken, men då gjorde man det helt orimliga antagandet att inkommande vatten höll +15°C.
Jag skulle snarare gissa på 4-8 °C.

Får bara se om jag orkar släpa fram diskmaskinen.

1 gillning

Tar du även höjd för sämre hållbarhet på nya vitvaror? Har tyvärr upplevt att ju effektivare desto fortare går de sönder och behöver bytas.:face_with_raised_eyebrow:

4 gillningar

Nej, det är mycket jag inte lagt in i den kalkylen. Exempelvis har jag inte heller tagit med kostnad för att frakta hem och bära in en ny frys, eller kostnaden för att göra sig av med den gamla. Eller så kanske man kan sälja den. Men allt det låter jobbigt och vägs såklart in i beslutsprocessen som tar vid efter själva mätandet…

Sen är jag inte riktigt säker på att det är rätt att väga in livslängdsperspektivet. Dels är jag inte säker på om vitvarorna verkligen hade högre kvalitet för tio år sedan, men sedan är jag också tveksam till hur man skulle väga in ett sådant antagande. Man borde väl i så fall på något sätt jämföra livslängden på en ny frys med den kvarvarande livslängden på en gammal frys? Har du några tankar här?

Ja det är såklart inte möjligt. Rent anekdotiskt så fungerar vår 40 år(!) gamla kylskåp fortfarande medans päronen konsumerat 3 kylskåp under samma period.

1 gillning

Förstår jag dig rätt att det kommer ta dig +13 år att få tillbaka pengarna för frysen? Om den kostar 5000 och du sparar 370 per år. Är det värt? Kommer du/ni ens bo kvar där om +13 år?

2 gillningar

Du måste räkna på livslängden.
Första 13,5 åren så får du endast tillbaka din kostnad (om din nuvarande frys skulle tuffa på samma period). Därefter kan du göra en besparing.
Går frysen sönder inom 13,5 år kanske du rentav gör en förlust.

1 gillning

Sen finns ju risken att den pajjar när den är full av mat. Eventuellt även fuktskada om man inte har golvskydd. Då blir förlusten ännu större.

Min 13 år gamla frys har jag aldrig avfrostat. Det sköts automatiskt.
Sen består alla hyllplan av lådor.
Dvs finns inget som kan töa och rinna ut.

Edit, citat blev fel. Skulle citera fuktskador

om din nuvarande frys skulle tuffa på samma period

Där gör du ett viktigt antagande som skulle kunna ifrågasättas!

Ballongpinne: Det kanske inte vore någon katastrof för mig om frysen pajade. Jag har för mig att försäkringsbolagen ger en schablonmässig ersättning för innehållet i frysen, vilken vida överstiger värdet av de gamla fiskpinnar som ligger däri.

Det vore faktiskt väldigt roligt att få veta vad ditt 40-åriga kylskåp drar! Nu när du har facit i hand kanske man hade kunnat räkna hem att köpa ett kylskåp någon gång under resans gång?
Om jag mäter mitt kylskåp så mäter du ditt - så jämför vi?! :smiley:

2 gillningar

Just det som är grejen, du vet inte livslängden på nuvarande frys och inte heller på en ny frys.

Tar du med allt strul och jobb och miljöaspekten så är det inte värt att byta förrän nuvarande frys går sönder (enligt mig).

1 gillning

Två tips som brukar tas upp för att hålla nere elförbrukningen på sin nuvarande frys är att se till att den är hyfsat full och att den är avfrostad.

Har man väldigt tomt i frysen, fyll upp petflaskor med 2/3 vatten, så drar frysen mindre ström och så finns det reservvatten nästa gång strömmen går. :blush:

(Som glassfantast har jag lite svårt att relatera till att frysen kan vara tom.) :rofl:

Är själv mer nyfiken på vad ugn och spis drar per bakning och matlagning, någon med koll? :thinking:

3 gillningar

Innan jag har upprört er alla:
Jag har inte sagt att jag ska byta ut frysen. Jag har bara sagt att minskad elkostnad om 7,5% av en ny pryls inköpspris var högre än jag trodde och därmed intressant.

Jag tror dock att det är lätt att man går i tankevurpan att gammalt och hållbart alltid är det ekonomiskt bästa.

Om en ny frys återbetalar sig på 13,5 år jämfört med den gamla så är det ekonomiskt rationellt (alltså inte nödvändigtvis bekvämt eller miljömässigt rationellt) att uppdatera givet att:

• Den nya produkten är prestandamässigt tillräcklig för ditt behov (utrymme, ljudnivå, fryshastighet etc.)
  • Den nya produkten kommer att hålla under sin återbetalningstid eller längre

Detta gäller oaktat om den gamla frysen håller ihop eller kollapsar under den nya frysens livslängd. Detta sker eftersom att driftkostnad + avskrivning för den nya frysen blir lägre än för den gamla frysen vid varje givet tillfälle.

Ska man göra kalkylen ovan riktigt rätt så ska de minskade driftkostnaderna nuvärdesberäknas i samband med att återbetalningstiden räknas fram.

Ytterligare ett alternativ till handling finns: Byt frysen om exempelvis ett år. Då kanske teknik och hållbarhet har blivit ännu bättre? Just nu orkar jag inte definiera regler för när det är det bästa alternativet. Tror ändå inte att frysmarknaden kommer revolutioneras i det närmaste…

1 gillning

Varför drar frysen mindre när den är full? Borde det inte vara tvärt om?
Mindre att frysa ger mindre energiåtgång?

Min energimätare går bara till 2500W. Vet inte om det räcker för spisen.? Den kanske iofs är kopplad på 3-fas… Äsch, nu ska jag mäta kylen, en sak i taget :laughing: :yum:

1 gillning

Här finns en förenklad förklaring, troligen ingen jätteskillnad, men ändå. :smiley:

https://www.nyteknik.se/energi/drar-en-full-frys-mer-energi-6820194

Intressant. Detta går att reflektera en del kring.

En öppnad dörr får såklart större effekt på en tom frys.
Å andra sidan, varför skulle du öppna dörren om du redan vet att frysen är tom? Om du ska lägga i något så är ju inte frysen tom längre…
Å tredje sidan, om frysen ändå ska vara tom så kan du ju lika gärna dra ur sladden.
Billigt.

Tänk att frys-universum kan vara så intellektuellt stimulerande.

2 gillningar

Om man har extremt lite i sin frys, typ en påse broccoli och ett tråg med isbitar, så finns det säkert minifrysar. De bör dra mindre el än en stor. :blush:

1 gillning

Plus att med en full frys är det svårare att hitta vad man söker efter, så dörren blir öppen längre :grinning:

3 gillningar

Något som däremot kan vara smart är att slänga ut frysskåp och skaffa frysbox istället. Då häller man inte ut all kyla varje gång man öppnar(som ditt värmesystem behöver värma upp). Dessutom kan boxen med fördel stå i garage/förråd etc där rumstemperaturen är kallare och därmed behöver inte boxen jobba lika hårt.

Men jag har inte räknat på skillnaden. Det jobbiga med box är att det är svårare att hålla ordning.
Intressant video på ämnet:

3 gillningar

Smart!!! Aldrig tänkt på den saken!

Men du - du duckade min fråga. Kan du tänka dej att mäta din gamla kyl? :crazy_face::innocent: