Handdisk eller maskindisk rent ekonomiskt, mobilladdare drar ström när de inte laddar?

I media framställs ofta väldigt förenklade budskap som sedan upprepas. Om att det ÄR billigare att diska i maskin. Men man får sällan ta del av analysen eller att den har en del förutsättningar som inte alltid gäller.

Har grunnat en del på det här. Det påstås att det blir billigare att diska i maskin än att diska för hand men jag är inte helt övertygad. Det beror ju på en hel del saker. Har man lätt smutsad disk och diskar ekonomiskt, dvs i balja/ho och inte under rinnande vatten, kan det nog ändå löna sig. Tester kring att diskmaskinen är mer effektiv är ofta framtagna av “diskmaskinsindustrin”. Givetvis räknar man inte heller in kostnaden för diskmaskinen själv och fokus ligger på att man sparar vatten. Idag är det ju elen som är dyr, inte vattnet. Min diskmaskin har ett “sparprogram” men enligt bruksanvisningen är det samma elförbrukning men det går åt några liter mindre vatten. Det känns inte värt att köra med risk att det inte blir lika rent.

Vatten:

Vatten i sig är ingen större kostnad idag, att värma vatten är det däremot. Med lätt nedsmutsad disk skulle jag tro att jag kan klara mig på motsvarande mängd varmvatten i en balja. Jag har fjärrvärme dessutom och drabbas inte så hårt av elpriset för varmvattnet.

Vad gäller sköljning tror jag att man kan skölja i rinnande vatten med snål stråle utan att det går åt så mycket kallvatten, inte säkert att det går åt mindre i balja men visst det kan man göra också.

El för att driva diskmaskinen och torkning:

Själva drivningen av maskinen med pumpar etc. är nog ganska effektiv, det är uppvärmning av vatten och torkning som drar el. Man kan stänga av maskinen innan torkningen startar och låta det självtorka.

Efter lite googling hittade jag sedan följande lite överraskande vinkling från en artikel om att spara energi från HSB:

Trots att diskning i maskin drar mindre el och vatten än diskning för hand blir totalkostnaden per disk högre i maskin. Det beror på att maskindiskmedlet är ungefär tio gånger dyrare än handdiskmedel. Handdisk i balja kostar runt 2-3 kronor per disk, maskindisk 4 kronor och handdisk under rinnande vatten 6-7 kronor.

Sen finns andra aspekter än de rent ekonomiska:

• Vill man lägga tid på att mata/plocka ur maskinen eller föredrar man det meditativa med att handdiska?
  • Handdisk dödar inte bakterier på samma sätt som med maskindisk då man inte tål att ha lika hög temperatur. Frågan är om det spelar någon roll, några farliga bakterier efter att ha använt diskmedel är nog osannolika. Förr diskade man alltid för hand och mig veterligen var inte direkt någon hysteri kring bakterier då.
  • Handdisk torkar ut händerna om man inte använder handskar

Man kan tänka out of the box, sådant gillar jag:

Jag kokar pasta nästan varje dag då det är basen i mina matlådor oftast. Kokvattnet häller jag bort. Men jag skulle ju kunna hälla ner det i diskhon eller i en kastrull och några droppar diskmedel. Jag kan då handdiska en del saker med redan uppvärmt vatten. Skölja kan jag göra i rinnande vatten med svag stråle, det går åt väldigt lite vatten då.

Nu är jag inte ute efter att spara pengar på att gneta med det här, jag vill bara utmana de "sanningar " som sprids och sällan ifrågasätts. En annan är det den där med att mobilladdaren drar ström även om den inte laddar, bara den är inkopplad. Men detta gäller inte moderna laddare, de drar nästan inget alls bara för att de är inkopplade. Denna nyansering saknas oftast i debatten.

1 gillning

Att vissa typer av saker kan vara lämpliga att diska för hand är rätt självklart. Ingen har någonsin ifrågasatt det. Det som jämförs är att diska allting för hand jämfört med att diska allting i maskin. Det finns inga oklarheter gällande vad som är miljömässigt bättre där.

Att det sker en teknisk utveckling på olika områden är inget konstigt. Det har inte minst påverkats av olika EU-regler. Att somliga är dåligt uppdaterade kan förstås förekomma.

Många människor har aldrig brytt sig om vilken elförbrukning de har eller vad den kostar. När det nu plötsligt ändrats är det inte så konstigt att vissa har en felaktig bild av hur man gör för att dra ner elförbrukningen hemma.

Det beror ju på vad som är “allting”, det är olika för olika hushåll. För att ditt påstående ska gälla måste vissa förutsättningar gälla, vilka?

Och miljöaspekten, räknar den in starkt maskindiskmedel kontra handdiskmedel? Eller miljöbelastningen av diskmaskinens produktion och skrotning?

Problemet är att vi nästan aldrig vet då “resultaten” som läggs fram sällan går att granska i detalj.

2 gillningar

Ekonomi är ju per definition hushållning med resurser, vilket ofta glöms bort. Så har man rikligt med vatten men brist på el så är det ju elen man ska rikta in sig på i första hand.

Har man då fjärrvärme kan det vara en alldeles utmärkt idé att handdiska. Ofta är väl jämförelserna ganska primitiva, typ att man jämför kostnaden mellan att värma upp x mängd vatten till grad y i en diskmaskin jämfört med hur mycket det blir i en balja/diskho som värms upp med direktverkande el - samt även fokus på vattenbesparing som kanske inte är huvudfokus.

En aspekt man även behöver tänka på är att man inte häller ut 50C diskvatten i avloppet, utan väntar tills det blir 18-21C som rumstemperaturen.

Diskmaskinen häller ut sitt varma vatten i avloppet. Men det är väl svårt att återvinna den energin. I fallet handdisk så går det ju faktiskt att återvinna energin för uppvärmning av diskvatten till att värma upp i bostaden, det tänkte jag inte på. Givet detta är det ju tveksamt om diskmaskinen kan vara mer ekonomisk för den som betalar för uppvärmning av bostaden. Man har helt enkelt förutsatt i bägge fallen att energin för uppvärmning av diskvattnet går förlorad, vilket då blir ett felaktigt antagande om man gör som du säger.

Att låta varmt vatten gå ut i avloppet kan förhindra eller fördröja fettupplagring i rören. Jag kan inte riktigt bedöma hur reelt problemet är, men det låter inte orimligt.

Ja det är förstås rimligt. Är det inte det ena så är det andra…

Ska man optimera så kanske man ska slicka tallrikar, bestick osv. rena också innan disk. Då blir det ju nästan inget fett kvar i diskvattnet. Och viktigt att torka ur stekpannan med hushållspapper innan man diskar den etc.

Skulle hellre låta kastrullen stå och föra över värmen till huset än att diska i pastavattnet.
Förstår dock andemening i vad du försöker få fram.

När jag var student så kokade jag vatten i vattenkokaren, som sen häldes över i en termos. För att sen tillsätta pasta, efter ca 10 min så var pastan klar.

(Gjorde samma sak med kokkorv +potatismos)

Då får man ha ganska risiga rör skulle jag tro, att vänta tills vattnet svalnat (egentligen blötlägga disken så pass länge innan man börjar diska) var alltid standardförfarandet när man var liten. Men kanske var pasta-/potatisvattnet som räddade en.

Det går att kombinera. Häll över pastavattnet i en annan kastrull. I med några droppar diskmedel. Diska en del saker som är lättdiskade, skölj med lite kallvatten. Sen kan pastavattnet/diskvattnet stå kvar i kastrullen tills det kallnat.

Jo det funkar förstås. Jag har induktionshäll så det blir snarlikt som att använda vattenkokaren. Kokar alltid pasta med locket på. Men laga i termos är förstås ännu effektivare. Typ så här skulle jag kunna göra en typisk morgon under arbetsveckan:

1. Lagar gröt i mikron. Skulle förstås kunna göras i termos också men tar nog längre tid. Jag kör ändå mikron bara i 2 min 10 sekunder…
  2. Koka upp pastavatten, pasta i termos och i med vattnet.
  3. När termosen töms häller jag vattnet i en liten kastrull med en droppe diskmedel
  4. Jag diskar gröttallriken och skeden, slipper fylla upp diskmaskinen i alla fall med detta.
  5. Termosen borde vara enkel att “diska” bara genom att skölja ur. Kastrullen för pasta diskar jag nästan aldrig. Nästa laddning tar bort ev. rester från förra. Det hinner aldrig byggas upp någon beläggning. Kan bli samma för “pastatermosen”.

Ska prova med en termos för pastan, då kan jag mäta upp optimal mängd vatten också. Har antagligen onödigt mycket vatten idag. Har gjort samma “resa” med kaffe. Gör oftast bara en kopp och det blir inte en droppe kvar i bryggaren då jag bara brygger så mycket som det behövs. Råkade bli 2 min 10 sekunder även här för att bryggningen ska gå klart, då stänger jag av för att inte värma upp med plattan i onödan. 2 min 10 sekunder passade bra även för att veta att allt vatten runnit klart genom kaffefiltret. 2 min 10 sekunder är tydligen optimalt för mig…

@Thomas86 Riskerar inte pastan att bli en klump som klibbar fast? Eller måste man skaka termosen några gånger?

Jag föredrar det meditativa med att handdiska.

Hemma spelar det nog mindre roll, men på arbetsplatser är maskindisk att föredra för att minimera risken för smittspridning (tror jag).

Jag använder alltid handskar, både mot uttorkning och värme/kyla. Inte bra eller skönt för händerna att växla mellan det varma diskvattnet och det kalla sköljvattnet.

Jag brukar oftast inte diska på jobbet pga kasst diskmedel där (billigast möjliga) och grisig diskborste. Alternativt diskmaskin med strul kring att den inte sätts på när den ska, inte plockas ur etc. Så jag diskar hemma. Men man kan förstås ha med en termos och fylla med varmvatten för disken hemma… Kanske räknas som stöld… :slight_smile:

Snålt att köpa in billigt diskmedel :smile:

Jag diskar på jobbet för att det är tråkigt att ta hem smutsiga matlådor och ibland äter jag på tallrik.
Vi har ingen diskmaskin där och hade vi haft det hade jag inte använt den för att inte slita på min egna mugg.

Bästa diskborsten är DeLavals, håller i åratal :+1:

Aldrig varit med om att pastan blivit en klump men körde främst spaghetti på den tiden :man_shrugging:, men mätte aldrig optimal vattenhalt utan fyllde till max nivån.

Däremot testade jag att göra samma övning i en skål som medförde att jag fick äta kall spaghetti (däremot blev den klar).

Koppla på det vattnet till diskmaskinen :smiley:
Om du inte har skitkånga rör till diskmaskinen förståss, det går väl inte åt så mycket vatten till maskinen så är rören långa så kommer det ju ändå vara kallvatten man får in.