I media framställs ofta väldigt förenklade budskap som sedan upprepas. Om att det ÄR billigare att diska i maskin. Men man får sällan ta del av analysen eller att den har en del förutsättningar som inte alltid gäller.
Har grunnat en del på det här. Det påstås att det blir billigare att diska i maskin än att diska för hand men jag är inte helt övertygad. Det beror ju på en hel del saker. Har man lätt smutsad disk och diskar ekonomiskt, dvs i balja/ho och inte under rinnande vatten, kan det nog ändå löna sig. Tester kring att diskmaskinen är mer effektiv är ofta framtagna av “diskmaskinsindustrin”. Givetvis räknar man inte heller in kostnaden för diskmaskinen själv och fokus ligger på att man sparar vatten. Idag är det ju elen som är dyr, inte vattnet. Min diskmaskin har ett “sparprogram” men enligt bruksanvisningen är det samma elförbrukning men det går åt några liter mindre vatten. Det känns inte värt att köra med risk att det inte blir lika rent.
Vatten:
Vatten i sig är ingen större kostnad idag, att värma vatten är det däremot. Med lätt nedsmutsad disk skulle jag tro att jag kan klara mig på motsvarande mängd varmvatten i en balja. Jag har fjärrvärme dessutom och drabbas inte så hårt av elpriset för varmvattnet.
Vad gäller sköljning tror jag att man kan skölja i rinnande vatten med snål stråle utan att det går åt så mycket kallvatten, inte säkert att det går åt mindre i balja men visst det kan man göra också.
El för att driva diskmaskinen och torkning:
Själva drivningen av maskinen med pumpar etc. är nog ganska effektiv, det är uppvärmning av vatten och torkning som drar el. Man kan stänga av maskinen innan torkningen startar och låta det självtorka.
Efter lite googling hittade jag sedan följande lite överraskande vinkling från en artikel om att spara energi från HSB:
Trots att diskning i maskin drar mindre el och vatten än diskning för hand blir totalkostnaden per disk högre i maskin. Det beror på att maskindiskmedlet är ungefär tio gånger dyrare än handdiskmedel. Handdisk i balja kostar runt 2-3 kronor per disk, maskindisk 4 kronor och handdisk under rinnande vatten 6-7 kronor.
Sen finns andra aspekter än de rent ekonomiska:
- Vill man lägga tid på att mata/plocka ur maskinen eller föredrar man det meditativa med att handdiska?
- Handdisk dödar inte bakterier på samma sätt som med maskindisk då man inte tål att ha lika hög temperatur. Frågan är om det spelar någon roll, några farliga bakterier efter att ha använt diskmedel är nog osannolika. Förr diskade man alltid för hand och mig veterligen var inte direkt någon hysteri kring bakterier då.
- Handdisk torkar ut händerna om man inte använder handskar
Man kan tänka out of the box, sådant gillar jag:
Jag kokar pasta nästan varje dag då det är basen i mina matlådor oftast. Kokvattnet häller jag bort. Men jag skulle ju kunna hälla ner det i diskhon eller i en kastrull och några droppar diskmedel. Jag kan då handdiska en del saker med redan uppvärmt vatten. Skölja kan jag göra i rinnande vatten med svag stråle, det går åt väldigt lite vatten då.
Nu är jag inte ute efter att spara pengar på att gneta med det här, jag vill bara utmana de "sanningar " som sprids och sällan ifrågasätts. En annan är det den där med att mobilladdaren drar ström även om den inte laddar, bara den är inkopplad. Men detta gäller inte moderna laddare, de drar nästan inget alls bara för att de är inkopplade. Denna nyansering saknas oftast i debatten.