Läste med stor behållning, tråden som handlade om diskmaskiner, och tänkte starta en om mjukvaran, diskmedlet. Jag tänkte höra med er om ni vet något bra och billigt diskmedel som ni kan rekommendera. Just nu använder jag Claro’s pulverdiskmedel som jag tycker mycket om men det är lite knepigt att få tag på, på våra breddgrader.
Just pulverdiskmedel ska ju vara betydligt billigare än de här “tärningarna”. Det är ungefär som med strösocker jämfört med sockerbitar. Dock är jag osäker på var man hittar pulverdiskmedel. Tärningarna är ju garanterat mer lönsamma och dominerar därför marknaden.
Ja visst är det så att tärningarna tar över helt klart. Tyvärr har de ofta för stora mängder diskmedel i sig och salt som många inte behöver. Läste Råd & Röns test nyligen som visade att merparten av medlen är rätt dåliga och de som är bra innehåller oönskade ämnen som inte är bra för miljön eller oss (potentiellt hormonstörande eller cancerframkallande ämnen).
Det som väcker frågor hos mig är att de som var etta och tvåa i testet hade oönskade ämnen som beskrevs på ovan sätt, trots det är de märkta med svanen eller eu-blomman.
En mycket bra tråd denna. Problemet har jag stört mig på länge och jag har bara glömt bort frågan. Tror dock inte att det finns annat än tärningar här på Balkan. Dock är prisnivån en annan här så det är strunt samma ur det perspektivet.
Det mesta som kommer från “västländer” är dyrt här. Det vi köper är normalt olika märken från Turkiet. De kostar mycket mindre än den typ av märken som finns i Sverige. Prisskillnaden är alltså stor, typ 10 EUR för en jättelåda med turkiska tärningar eller 25 EUR för en likadan låda av något märke från Tyskland.
Jag kör med Finish pulver (och lägger också lite medel löst i maskinen varje gång) sen jag såg videon från Technology Connections. Det känns skönt att vara arg över disktabletter!