Yes det är där jag köper det : )
Hehe seriöst av dig att drämma till med en årsförbrukning direkt ![]()
Ps. Pulver rockar!
Varför inte? Du skulle se min stash med tandkräm, tvål och deodorant jag köpt på rea. ![]()
Förra årets black friday sålde Gunry 6l flytande tvål för nån hundring. Köpte men sen kom det aldrig så de skickade nytt paket. Sen dök det gamla upp ändå… ![]()
![]()
![]()
Hoppas de kör i år igen. Ska köpa dubbelt så mycket i så fall ![]()
Jag har just kört slut på pulver Finish och doserar det motsvarande en “halv tablett” ish. Funkar bra, är det smuts kvar beror det ofta på att vi har staplat dåligt. Försköljer aldrig. Har nu en pulver ICA basic som vi ska prova…
Slutade med pulver många år sedan. För mycket pill med pulvret. Enklare med tabletter.
Haha, jag tänkte hur intressant kan denna tråd vara. Nuhar jag sett de länkade klippen och köpt hem en årsförbrukning av pulver ![]()
Eftersom det är allmänt känt att tabletterna är för stora (innehåller för mycket diskmedel) så brukar jag dela våra tabletter. Det är förhållandevis smidigt och disken blir billigare och diskmaskinen håller längre. Win win!
Men måste förstås vara en tablett där det fungerar att dela.
Vi kör med Ica Basics maskindiskpulver. Funkar bra!
Alltså någon borde starta en tråd ”Show your stash” här på RT. Något säger mig att du är i gott sällskap av andra reahorders ![]()
Kostar fortfarande 44 kr på Amazon.
Ni skulle se mitt lager av toapapper…
Fråga till er som kör pulver. Kör ni spolglans och salt i maskinen?
Salt behöver man inte i Göteborg eftersom vattnet är supermjukt. Man kan ställa in hur mycket salt som ska användas av maskinen. Vilken inställning man ska ha står i manualen och beror på hur mjukt vattnet är. Om man har kommunalt vatten så står det på kommunens hemsida, eller hos vattenverket. Sök på “hårdhet vatten”. Om man har egen brunn så borde det stå med i senaste kvalitetskontrollen (du gör väl regelbundna vattenprover?
). Mäts i °dH.
Spolglans har jag använt ibland och jag tycker det funkar (blir något mer glans på disken), men det är inte värt pengarna. Säkert inte bra för miljön heller.
Dassapapper är jobbigt för det tar sån plats.
Kör med salt, ställde in mängden på maskinen enligt tillverkarens rekommendation. Istället för spolglans kör vi ättika. De brukar ha 10l dunkar på citygross som vi har i garaget sen fyller vi bara på en flaska och har vid diskmaskinen.
Det är så få ställen som har hårt dricksvatten i Sverige. I princip varenda kommun har mjukt eller medelmjukt vatten, och man kan dosera sparsamt med tvättmedel, diskmedel och skippa diskmaskinsaltet.
Undantagen är Gotland, Öland, några orter i Skåne samt några orter i Uppland. Där behöver folk ta bort kalkfläckar varje månad i badrum och kök med citronsyra och ättika. Har du hårt vatten hemma, så syns det.
Om man räknar lite så sparar man ca 250kr/år med pulver om man diskar en gång varje dag.
Inget spill, inget pulver som går ihop, rena händer, ingen salt, ingen spolglans, renare gryta/gratängform. Sparar mycket tid. Tror att det är värt det.
Finns mycket mer pengar att spara annanstans.
Haha där snackar vi nörderi.
Nog finns det fler ställen än så där man får kalkfläckar på golvet
Råd och rön har testat maskindiskmedel.
Och resultatet?