Jag kör pulver. Häll upp i en liten glasburk du fått över så är det ganska smidigt att dosera.
Kör också Finish som jag köper på Willys.
Jag kör pulver. Häll upp i en liten glasburk du fått över så är det ganska smidigt att dosera.
Kör också Finish som jag köper på Willys.
Upplever ni pulverkingar några nackdelar jämfört med tabletter? Fingret skakar över köpknappen på Apotea…
Nej, köp en praktisk och fin burk och en måttsked med rätt volym för din diskmaskin. Så funkar det toppen. ![]()
Samma här. Det var ju super! ![]()
Har inte märkt något av det du nämner och med tanke på att man kan justera mängden diskmedel baserat på hur smutsigt det är tror jag man sparar mer än 250 kr/år.
Salt behöver de flesta av oss inte använda i Sverige.
Spolglans som en del av diskmaskintabletter fungerar inte.
Jo, jag har upplevt att pulvret lättare kan gegga ihop sig i facket där man stoppar tabletten så det inte blandas ut i vattnet som det ska.
Kör med spolglans men inte salt.
Det där med ättika har jag funderat på men inte vågat, kanske är nu det händer (när sista spolglansen är slut) kör du 12% eller 24%?
Stämmer bra det, här i roslagen torkas det med ättika i badrum och kök. Blir kalkmärken direkt…
12% bara. Ej upplevt några problem, disken blir fläckfri. ![]()
Blir att prova ättika för mig med nästa gång spolglans ska fyllas på. Jag är väl egentligen mest orolig för att diskmaskinen ska lukta ättika. Men där har jag väl fel?
Jag använde ättika en gång, men doftkänslig som jag är så tyckte jag hela köket luktade. Så kör utan igen. ![]()
Tycker inte det luktar överhuvudtaget, det sköljs ju bort? ![]()
Om salt inte behövs ska man givetvis inte köra det i maskinen.
Men man ska absolut inte spara in på det pga kostnad.
Går åt väldigt lite och kostar nästan ingenting.
Senast jag köpte salt gick det på runt 10kr/kg.
Gången innan var priset runt 8kr/kg.
Vet inte vad saltet kostar idag, men med den lilla förbrukning maskinen har så är det inte en kostnad att räkna på ![]()
Som sagt, jag är doftkänslig, så för mig luktade det. ![]()
En idiotfråga här. Har aldrig använd salt till diskmaskinen så hur doserar man? Hälls det i samma fack som diskmedlet?
I min diskmaskin finns ett lock i golvet man kan öppna för att fylla på med, får plats något kilo salt där. Sedan ska man ställa in hur mycket salt som ska användas efter hårdhetsgraden i vattnet, den informationen finns hos kommunen om du har kommunalt vatten. Läs manualen till din diskmaskin, har du inte kvar den kan du säkert googla på modellnamnet så borde du hitta.
På vår är det en lucka i botten, markerad med S. Kolla i din manual. Ja salt är billigt, köpte 12kg för nån hundring på Amazon.
Topp tre:
På tefläckar är Yes markant bättre än tvåan och trean men det är på äggula som den stora skillnaden finns. Där får Yes (och flera andra lite dyrare tabletter längre ner i tabellen) högsta betyg medan tvåan och trean får lägsta betyg.