Maskindiskmedel - vilket är bäst?

Bryter ättika ytspänningen på vattnet? Stora grejen med spolglans är att bryta vattnets ytspänning så att det lättare rinner av från disken under torkcykeln.

Min erfarenhet som mångårig vitvaruförsäljare är att 9 av 10 kunder som tycker att deras diskmaskin torkar dåligt inte använder spolglans. Den absoluta majoriteten av dem blir nöjda med torkresultatet när de börjar med spolglans.

Har faktiskt inte stött på kunder som kör med ättika istället för spolglans. Däremot trendade ättika som sköljmedel för ett par år sedan…

1 gillning

Ja, på vår Willysbutik behöver man vara en akrobat för att hitta påsarna ingömda på nedersta hyllan.

2 gillningar

Har själv provat ättika ett par veckor som spolglans, men tycker inte det torkar så bra och jag får torkfläckar på knivarna, så jag tänkte lägga ned det projektet : )

1 gillning

Värt att lägga till från testet är de även hittade oönskade ämnen i ettan och tvåan: Benzotrazol och Titandixid i ettan och titandioxid i tvåan. Benzotrazol beskriver de som misstänkt hormonstörande och titandioxid som misstänkt cancerframkallande, testets trea Finish Classic tablett saknar dessa oönskade ämnen så jag köpte 100 stycken av dem för 88kr på Amazon och körde en testdisk och de lirade bra. Det är svårt att bedöma vad innehållet av oönskade ämnen betyder för slutanvändaren så jag skrev en rad till Råd & Rön och fick ett luddigt svar som egentligen inte sa något…

5 gillningar

Jag har en dålig diskmaskin (gammal inbyggd Ikea).
I förra huset hörde jag pulver med bra resultat men här blir det verkligen inte bra med finish pulver, eller deras olika tabletter. Det enda som ger tillfredställande resultat är yes platinum tabletter tillsammans med spolglans. Då blir det alltid perfekt resultat i vår maskin.

1 gillning

Spännande. Nog inte många som gör en riskanalys av maskindiskmedel.

Coop änglamark eller Såklart maskindiskmedel, ingen av dessa som var med i testet?

Har just köpt dessa oftast i tron att dom är bättre för miljön och hälsan, och därmed struntat lite i kostnadsfaktorn.

Finish classic hade jag spontant utan att veta något rankat lågt, men nu fick man en tankeställare. Tyvärr verkade inte Coop sälja just Finish classic i tablettform, så jag får leta vidare ett annan tillfälle.

1 gillning

Jag tror det minsta problem för de allra flesta gällande hälsan är vilket maskindiskmedel man använder, men det kanske är viktigt för de som redan gjort/gör allt rätt.

Ingen aning, funkar för oss, inga problem med torkning.

Jag såg vetenskapens värld för något år sedan. Då pekade man ut blandannat diskmaskin som en källa i ökande allergier. Minns inga detaljer men vat r något i stil med att vi får i oss maskindiskmedel osv från maten som ligger på diskade tallrikar osv.

2 gillningar

Det slumpade sig så att jag bytte tvättmedel på rekommendation av min lokala städfirma, och upptäckte att jag blev av med min allergiska reaktion som jag fått av andra tvättmedel. Insikten gjorde att jag gick vidare till att byta ut städ/tvätt och hygien produkter helt och hållet, det var lite trial and error till det lirade men jag tycker det höjer livskvaliteten betänkligt.

De diskmedel du nämner landar någonstans i testets övre hälft.

Letade också i många affärer efter Finish i tablettform men hittade heller inget. Ser att de finns på Apotea eller Amazon Sverige för 83-88 kr för hundra skott.

Vill du ha butiksalternativ som testade ungefär på samma poäng kan du testa:

Fixa maskindisktabletter, ICA Skona maskindisktabletter och Såklart maskindisktabletter, ingen av dem har de oönskade ämnena.

BIlliga medel har ofta fått bra tester genom åren, intressant nu är att de även väger in hälso och miljöpåverkan, något som säkert hade fått de historiska testerna att se lite annorlunda ut.

3 gillningar

Jag tror på många bäckar små. Många av dom bäckarna är enkla att styra undan.

Vi väljer exempelvis bort teflon i köket och kör rostfritt, gjutjärn osv. Både ekonomiskt då dom håller en livstid, roligare att jobba med och ser trevligare ut i köket.

Lika enkelt är det att välja bort att stå och damma runt med Titandioxiden i diskmedlet, som exempelvis Frankrike håller på att förbjuda, eller har redan kanske i mediciner osv pga cancerrisken om jag inte läste artikeln på engelska fel.

Poängen är att det är extremt lätt att ta ett beslut och utföra. Välj rätt produkt bara så har du gjort det du kan. Det är det smartare alternativet bara och behöver inte analyseras mer än så egentligen :slight_smile:

4 gillningar

Bra jobbat, tog också bort teflonet för en 10 år sedan, väldigt bra, dels får man ju bättre stekyta och så slipper man köpa nya stekpannor, jag kör dagligdags med en Fissler rostfri stekpanna som nu är mer än 35 år gammal, fortfarande som ny trots allt den får utstå, så skönt att och kunna köra den i diskmaskinen efter ett pass på spisen.

3 gillningar

Jag har nördat ner mig i E171 träsket lite, Titandioxid. Det förbjöds nyligen i livsmedel i EU, toppen, då jag försökt undvika det så gott det går.

Är fortfarande tillåtet i medicin, trots att det är cancerframkallande. Men jag hoppas det kommer nya lagar där med snart, så de fasas ut.

Det var jättevanligt i chokladfärger, så jag fick köra utan. Men lättare nu när de tagits bort från hyllorna! :raised_hands::smiling_face_with_three_hearts:

Det är väl just det som är knepigt? Vi blir bombaderade med information från alla håll och kanter och förväntas besluta om massor av saker hela tiden. Det är inte rimligt att man ska behöva lägga flera dagars research på varenda liten grej man köper hela tiden, det är utmattande minst sagt. Det är inte ett rikt liv, då dör jag hellre tidigare.

2 gillningar

Nu har vi kört drygt en vecka med ICA Basic pulver, tycker det funkar helt ok. Det ända jag reagerat på är doften. När man öppnar luckan första gången efter ett program är doften rätt “kemisk” å inte så trevlig. Men vädrar ju snabbt bort om luckan får stå öppen…

Rusta hade Finish classic i tablettform (100st för strax under 100kr).

Får se hur det funkar.

Aha, provade den varianten som är i fast form (Tablett) och stördes inte av det.

1 gillning

Kul att du provade, jag köpte hundra skott på amazon.se, tycker att de tillfyllest. Provade även Ica’s tabletter i Basic serien 70 skott för typ 39kr, vilket fungerade bra på tallrikar och lätt smutsade kastruller.

Det är kul att prova diskmedel : ) Nu har jag ett lager för minst två år : )

En stekpanna som man kan köra i diskmaskinen
:exploding_head:
Underbart!

Uppdatering: Min signatur: Finish classic pulver. Inget salt. Ingen spolglans.

1 gillning

Jag brukar använda Sun men just nu använder jag Yes. Har inte märkt någon skillnad. Till tvättmaskinen använder jag Spar tvättmedel. Kom över ett 10kg storpack för 98 spänn. Ett av mina bästa fynd. Kommer räcka i många år.