Ja det är riktigt skönt, rekommenderas, att steka med rostfritt tar lite tid att lära sig men när man hittat den rätta knycken, är det så värt det!
Tar inte stekpannan upp halva maskinen?
Vi handdiskar alltid kastruller,grytor osv, tar så stor plats.
Det är några år sen nu men jag upptäckte att när vi använde billigare tabletter (typ classic modellerna) så var resultatet bra ett tag. Säg 2 veckor? Därefter blev det sämre tills vi bytte tillbaka till de dyrare modellerna (gold, 5-in-1 o allt vad det kallas)… Nån som märkt av detsamma? Säkert relaterat till hårt vatten osv? Salt använder vi såklart också…
Kör fortfarande Finish Classic maskindiskmedel i pulverform. Billigt och toppen diskresultat, diskar maskinen dåligt hos mig beror det oftast på att filtret måste rensas.
40öre per disk ftw. ![]()
Nejdå det går bra.
Vad kul att du hittat det medel som lirar för dig. Jag har haft lite svårt att hitta ett medel som är bra för mig, stärkelsen och fettet från glutenfri pasta är en riktig utmaning för de flesta diskmedel. Än så länge är det bara Claro och Yes Platinum som fixar biffen. Skall även testa Finish pulvret nästa gång det är dags att fylla på med nytt medel.
Vissa maskiner funkar säkert olika bra med olika medel med. Men för min bänkdiskmaskin funkar det bra, även intorkad mat. ![]()
Ja, jag landar i det med, man får prova sig fram helt enkelt.
Jag har haft en bänkdiskmaskin som var riktigt dålig på att få rent. Endast Yes Platinum gav hyfsat resultat. Det var med mjukt vatten så hade inget med hårdhetsgraden att göra. Vi bytte till en annan modell och plötsligt blev det alltid rent med alla diskmedel. Så det kan absolut bero på modellen också. Vet faktiskt inte vad skillnaden var, man tycker ju inte att det ska göra skillnad. Kanske att den var dålig på att nå med vattnet?
Kan vara programmen också.
Vatten och diskmedel måste nå fram, men annars är det tid och värme som programmen justerar. Har du provat kortare program med högre temp eller längre med lägre temp? Finns ju ett par program att testa igenom.
Nä, vi testade bara ett program, sen slängde vi den och köpte ny ![]()
Jag kör bara på 70° och 2h programmet, resten är sådär. ![]()
Testade under elkrisen med eko programmen, men blev dyrare för jag fick diska om.
Vi kör alltid eko och det funkar. Ibland kan man tvingas köra om dock ifall det blivit mycket gegg i pumphålet. Försöker köra 70 graders programmet en gång i månaden för att rensa lite extra i rören. ![]()
Salt brukar vara inbyggt i tabletterna.
Brukar spela mindre roll, bor i ett område med mjukt vatten och disken blir fläckig om man inte använder salt.
Interessant tråd. Men ingen verkar nämna flytande…
Vi använder Finish gel (en grön flaska) + finish sköljmedel. För oss funkar det utmärkt, och vi (jag och maken) är extremt luktkänsliga.
Har testat igenom både tabletter och pulver utan att vara nöjda.
Auto läget är inte så dumt heller, maskinens sensorer känner av vad som behövs för temperatur och program. För att det skall fungera bör inte disken vara för avskölj/avtorkade.
Det låter väldigt bra för miljön.
Precis som @AimHigher säger så är det tid och värme som avgör hur bra det blir.
Jag köper alltid de bllligaste tabletterna från Lidl.
(Jmf pris per tablett)
30 min tvättprogram
Fungerar väldigt bra!
Vår defaultar alltid till eco så pallar inte byta… ![]()