Hur tvättar man rätt?

Gissar att detta kan väcka en till åsiktsstorm, men på detta forum finns det många som tänkt till om vardagliga saker och landat i helt olika strategier vilket gör läsningen intressant.

Vi torktumlar handdukar, sängkläder och okänsliga småplagg som strumpor, barnkläder och underkläder. Resten hänger vi upp.

Energimyndigheten har jämfört olika metoder för torkning och torktumlare är enklare, snabbare och mer energieffektivt än luftavfuktare, samt enklare att styra till billiga eltimmar. Och såklart blir det mjukare. https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/basta-sattet-att-torka-tvatt/

Men det finns det ju trådar om nu, så till denna trådens ämne. Hur tvättar ni?

Vi:

• använder aldrig vanligt sköljmedel för att det förstör fibrer och andningsförmåga i textil.
  • använder ibland ättika+vatten som sköljmedel om tvätten känns ovanligt ofräsch.
  • delar upp i kategorierna vitt (oftast blir det 40), 30 blandat, 40 blandat och 60 blandat. Under vintern blir det ibland ulltvätt med ulltvättmedel, men för det mesta går det i 30 blandat.
  • nästan uteslutande flytande tvättmedel och växlar sort för att få fördelar från olika medel på olika smuts.
  • förtvättar svåra matfläckar genom att gnugga in lite galltvål på fläcken innan tvätt.
  • undviker riktigt dyra tider att tvätta på, men behöver vi verkligen tvätta och elpriset inte hinner gå ner så kör vi Ecoprogram med helt full maskin. Annars snabbprogrammen runt 1h.

Hur gör du och varför är det bättre?

1 gillning

I huset där jag hyr min lägenhet finns två fina tvättstugor med två stora tvättmaskiner i varje. Likaså ett torkskåp och en torktumlare. Det finns också en mangel i en av tvättstugorna. :smiling_face_with_three_hearts:

Jag kör fintvätt på 40 grader och resten på 60 grader.
Torktumlar vävda plagg som klarar det, frottehanddukar, strumpor och så vidare.
Jeans, tröjor, linnen, skjortor och blusar torkas i torkskåpet.
Använder Sodasan ekologiska sköljmedel, ca 1/4 dos per tvätt, vattnet luktar rätt illa i min stad. Så det är främst för att slippa den lukten och för att tvätten blir mjukare.
Tvättar med Ica Skona parfymfritt tvättmedel, miljömärkt, prisvärt och funkar bra.
Ibland när jag får envisa chokladfläckar så tvättar jag med lite diskmaskinsmedel i tvättmedelsfacket, löser upp kakaofettet bättre än tvättmedel.
Stryker sällan, men det händer att jag manglar mina linnehanddukar.

Låter vissa plagg lufttorka i lägenheten, men det är en mindre del av det jag tvättar.

Det är många fördelar med att ha en gemensam tvättstuga, men ibland saknar jag en egen tvättmaskin. Men mitt badrum är för litet för att få installera en. :see_no_evil:

1 gillning

Jag trodde den här tråden skulle handla om att tvätta pengar :see_no_evil:

36 gillningar

Intressant. Lika på alla punkter som dig @Skogstokig utom det flytande tvättmedlet, vi kör pulver för hela slanten. Är det en bekvämlighetsgrej för er eller finns det fördelar med det flytande som jag inte vet om?

Jag har egentligen bara antagit att de tegelstensformade paketen utan vatten är bättre för klimatet och borde vara billigare per tvätt. Vi kör oparfymerat medel, jag avskyr att dra på mig parfymerade kläder.

1 gillning

Jag använde mest känsliga merinokläder för några år sen, aclima, icebreaker och annat gött. Jag råkade ut för tvättmedel i pulverform som bildade riviga stora klumpar som var kvar på plaggen efter 30-tvätten och kastade direkt paketet och har bara flytande sen dess. Har dock ett pulver för vittvätt som jag växlar in i viss 60 tvättar.

Jag tycker dock att vår vittvätt inte blir alls vit nog, så om någon lyckas bra med det så tar jag gärna emot en detaljerad beskrivning. Har testar flera medel, inklusive långa klorinbad som förtvätt. Det gav rosa märkliga toner och kändes fel på många sätt, men jag ville peova

2 gillningar

Litet sidospår. Men vår tvättmaskin gick sönder för ett tag sedan. Bytte till en med automatisk dosering av tvätt och sköljmedel. Sjukt smidigt och kommer nog aldrig köpa en tvättmaskin utan det, även om det utesluter pulver.

3 gillningar

Flytande tvättmedel för vit tvätt är en scam. Det innehåller inget blekmedel. Källa: Tvätt av kläder: här är 9 myter och sanningar | Leva & bo

Jag använder pulver för att det är billigare, väger mindre och jag upplever att tvätten blir renare. Använde flytande i många år (lärt mig hemifrån) men sen jag bytte till pulver så är jag nöjdare med resultatet.

Min tvättrutin börjar innan tvätten:

• Jag undviker att äga för många vita plagg. Har färgade underlakan och bara några få vita t-shirts som jag tycker om på sommaren.
  • Har många ullplagg för friluftsliv. Dessa hänger jag på balkongen så fort jag kommer hem så vädras lukten ofta ur. Då behöver jag inte tvätta ull så ofta.

Själva tvätten:

1. Sorterar i högarna: färgat, underkläder, sängkläder, handdukar, vitt, ull. Oftast blir det de fyra första högarna.
  2. Tvättar i 40 på halv maskin. Våra maskiner klarar inte 30 på halv maskin och jag har sällan tillräckligt för att fylla en hel. Pulvertvättmedel för färgat och vitt. Fintvättmedel och ylleprogram till ull.
  3. Torkar kläder och lakan i torkskåp. Underkläder och handdukar i tumlare.

Någon gång ibland tvättar jag kuddar, madrasskydd, någon jacka eller så.

Vi:

Använder flytande tvättmedel främst, men kör vittvätt med pulver pga som några nämnt effektivare. Om jag förstår det rätt är det även bra för maskinen som får lite rengöring av pulver.

Aldrig sköljmedel, utan kör ibland ättika med lite eteriskolja i.

Tvättar färgat 60 och vitt 60 för lakan, underkläder och handdukar, sen en del 40 för mer slittåliga kläder som t-shirts etc.

Resterande tvättas i 30 med fintvättmedel. Försöker dock att tvätta den kategorin mer sällan utan vädrar, punkttvättar samt kör lite uppfräschningsspray från Steamery. Ex en klänning där en har en underklänning under behöver ju sällan tvättas. Upplever att kläderna håller länge, har nog aldrig slitit ut ett plagg som vuxen (minus träningskläder) utan säljer ofta vidare istället om det inte känns aktuellt, något som är enklare om plaggen är i fint skick. Skulle säga att 30 kategorin av kläder är det vi har mest av, men det är den tvätten vi kör mest sällan.

Vi har ej timdebitering så styr inte så mkt, men den mesta tvätten sker på helgerna.

Hängtorkar allt, körde tumlaren på handdukar i lgh, men nu har vi en avfuktare i källaren som även kan blåsa varmluft på kläderna. Känns ej motiverat att köpa tumlare för att torka handdukar en gång per vecka.

Jag har slutat köpa vita kläder eftersom de blir fula efter ett tag. Tvättar allt osorterat i 40 grader (vid magsjuka 60 grader) och använder aldrig sköljmedel. Testat flytande tvättmedel men tycker det blir lika bra med miljövänligt pulver i storpack som är betydligt billigare. Har i en skvätt ättika under tvätten om plaggen luktar illa. Använder en del ull som går att hänga ut istället för att tvätta för ofta. Ullkläder tvättar jag med ulltvättmedel. Jag har tre små barn så det blir mycket tvätt. Fläckar gnuggar jag in med galltvål inför tvätten. Efter tvätten åker det mesta in i (nya generationens) torktumlare. Barnen växer, tvätthögar växer, har ingen plats där jag kan hänga upp all tvätt längre.

1 gillning

Tvättar nästan alltid i 60 grader. (Även lakan mm.)
De få gånger jag tvättar syntetkläder eller andra typer av känslig textil tvättar jag i 40 grader. (Mina kläder är nästan uteslutande bomull.)
Pulvertvättmedel för kulörtvätt.
Inget sköjmedel.

Hur fungerar det ?

Personligen drar jag åt mig öronen när man hänvisar att man ska använda leverantörens eget special tvättmedel.

Tillsätt Miele speciella tvättmedel så används rätt mängd vid rätt tidpunkt under tvättcykeln.

Känns som att det är nästa kommande lurendrejeri metod efter skrivare.

Men man kanske inte är beroende av att använda levernatörens tvättmedel?

Den är inte beroende av något speciellt tvättmedel. Det är två fack för flytande tvättmedel och sköljmedel som den helt enkelt doserar från. Finns inga krav på något speciellt tvättmedel, men det bör nog vara “normalkoncentrerat” för att det ska funka som tänkt. Det är en Bosch med deras i-Dos som dom kallar systemet.

Vet inte om det stämmer men jag har läst att även vita plagg är färgade på ett sådant sätt att tvättmedel för vittvätt bleker färgen och förstör det vita. Man ska alltså använda “color” tvättmedel även för vit tvätt.

Vet inte riktigt vad tvättmedel för vittvätt i så fall ska användas till.

1 gillning

Slänger in en fråga om impregnering.

Köpte en flaska Imprenex (wash in) på ICA och för själva tvättprocessen i tvättmaskin så står det inte mycket mer än att man ska köra ett 40°C program utan förtvätt. Men i princip alla tvättprogram sköljer ju 2-3 gånger efteråt som standard och centrifugerar flera gånger. Blir det inte sämre resultat då? Finns ju vissa maskiner som har ett särskilt impregneringsprogram men det kan de väl inte utgå från att alla har, eller? Någon som har erfarenhet om just tvättprocessen (ej fråga om torkprocessen) för impregnering i maskin?

Med lång branschvana tycker jag mig ha bra koll på hur man tvättar effektivt.

Förutsättningen hemma är en bättre tvättmaskin från Miele som just nu körs med Mieles egna tvättmedel. På denna punkt är jag kluven - tvättmedlet är dyrt. Riktigt dyrt. Även med personalrabatt… Men det är löjligt effektivt.
Anledningen till detta är att det är olika enzymer som gör ett tvättmedel bra och det är även de som är dyra. “Vanliga” tvättmedelstillverkare försöker hitta en mix av enzymer som gör medlet bra till ett konkurrenskraftigt pris. Miele gjorde det enbart bra… Råd & Rön har haft med medlet i ett test men det finns inte längre på nätet, Mieles medel hade dock nästan dubbla poängen jämfört med näst bästa medlet…

I princip all tvätt som är märkt för vanlig bomullstvätt i 40 eller 60 grader kör jag, sorterat efter kulör- & vittvätt, i Eco 60-40-programmet - alla bakterier dör ändå inte i 60 grader, tvättmedlen är gjorda för att vara effektiva i låga temperaturer, jag fyller maskinen bättre och EU har krav på tvätteffektiviteten i programmet så det blir rent.

Sedan blir det en hel del fintvätt - majoriteten av blusar, toppar, kjolar mm är märkt fintvätt. Här är jag en smula inkonsekvent men jag kör i princip alla fintvättsprogram i 40 grader - det som är märkt 30 grader överlever 40 grader men energimässigt vore det ju smartare att köra i 30 grader… En och annan skjorta körs här men de flesta hamnar i:

Skjortprogrammet - här kör jag helst skjortor för att de blir minst skrynkliga här.

Jeans - får gå i jeansprogrammet. De tvättas väldigt sällan och programmet är optimerat för att ta hand om jeans på bästa sätt. (Denna typ av program finns från många tillverkare.)

BH - tvättas separat i tvättpåse på ett extra skonsamt fintvättsprogram.

Ylle - på ylleprogrammet med specialtvättmedel för ylle. Ett måste för att inte sabba yllets fina egenskaper.

Generella råd
Vittvättmedel ska vara i pulverform för att vara effektivt.
Tvättnötter och liknande alternativa produkter är värdelösa. Enligt Råd & Rön är de i vissa fall till och med sämre än om man tvättar med bara vatten… :roll_eyes:
Är något märkt med fintvätt så kör det inte i ett vanligt (bomulls)program - ditt plagg slits bara och tappar formen pga andra programs kraftigare bearbetning.
Snabba tvättprogram (typ 50-60 min) är väldigt sällan energisnålare än långa program pga att maskinen då värmer mer vatten för att kunna tvätta snabbt och bra.

Majoriteten av alla självdoserande maskiner har behållare som du fyller med valfritt flytande tvättmedel. Endast Miele har ett eget tvättmedel, se min text ovan. Du kan dock komplettera en Miele med behållare för eget tvättmedel.

Vita plagg är inte färgade, det är bara ett envist rykte. Vittvättmedel bevarar dem vita. Har du en inloggning hos Råd & Rön kan du läsa här.

5 gillningar

Detta rykte, att vita kläder är färgade vita, går runt både på nätet och bland affärskedjor men det verkar vara en myt enligt Råd o Rön som har grävt lite om det https://www.radron.se/vardagskunskap/vittvatt/

RED: Ser att jag var två på bollen men denna länken är lite utförligare

3 gillningar

Försöker också undvika vita kläder, för det mesta.

Hängtorkar alla tvätt numera. Köpte en klädvinda som jag monterat i parasoll-foten och använder vid bra väder. Sommartid torkar det tokfort.

För torkning inne har jag köpt tre st ihopfällbara torkvindor och har en väggmonterad variant i tvättstugan med. Gott om meter att hänga på, så behöver inte oroa mig för att det tar slut.

Aldrig sköljmedel, ättika ibland.

Alltid pulver.

Sprayar på lite linnevatten på plagg ibland för att fräscha upp dem lite istället för att tvätta dem.

Flytande tvättmedel är väl bara pulver som är utspätt med vatten? Vatten har jag hemma så kör också pulver. Via classic funkar bra och vi kör oftast sköljmedel. Tror inte det är så farligt jämfört med allt annat vi har omkring oss, t ex PFAS etc.

1 gillning

Nä, farligt vet jag inte.

Onödigt, dåligt för miljön och bortkastade pengar, är anledningen till att jag inte använder det.

1 gillning

Vit bomull är egentligen svagt gul. Vissa vittvättmedel innehåller optiska vitmedel, dessa absorberar UV och återkastar blått ljus vilket gör att plaggen upplevs som vitare (UV fluoroscens) .
Svanenmärkta tvättmedel innehåller inte optiska vitmedel, dessa ämnen är svårnerbrytbara i både reningsverk och naturen.

Undvik dessa, vi behöver inte fler komplexa organiska molekyler i naturen!

(Jag gjorde mitt examensarbete på optiska vitmedel och alternativa destruktionsmetoder i pappersbrukets bakvatten, men konstaterade att det var jävligt stabila kemikalier)

3 gillningar