Skjort-stryknings-robot?

Läste just om fönsterputsrobotar som faktiskt ska fungera.

Stryka skjortor är bland det tråkigaste jag vet men det slår mig att kanske är 2025 året då mänskligheten löst detta med en robot som faktiskt gör jobbet?

Pris är snudd på oväsentligt. Någon som har en? Dvs ngn slags manick som förvandlar mina skrynkliga skjortor till något propert utan att jag själv manuellt behöver stryka varenda cm2.

Ja, jag vet att strykfria skjortor finns. Nej, jag bor tyvärr inte nära en kemtvätt.

2 gillningar

Har funnits rätt länge. De “blåser upp” skjortorna.

5 gillningar

Något du testat?

Nope ingen aning om de ens funkar. Bara hörde om tekniken för över 20 år sen när en bekant trodde de skulle lösa världsproblemen med en :wink:

En som sen aldrig köptes in.

1 gillning

Ser lovande ut men det faktum att jag hittills inte stött på en nöjd användare av en 20 år gammal lösning på ett så stort problem, det oroar lite :slight_smile:

För 2k kan det absolut vara värt att testa om ingen annan redan gjort så och kan berätta.

1 gillning

Skaffa ett fruntimmer :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

5 gillningar

Jag har sett en likande apparat på en tvättinrättning, troligen en mer robust modell men det får mig att tro att konceptet fungerar.

1 gillning

Strykfria skjortor och ångprogram i tvättmaskinen har fungerat bra nog för mig. Har du testat?

Min erfarenhet av ånggarderober är iaf att min skjorta inte såg nystruken ut efter en natt i en sådan. Handhavandefel förstås ej uteslutet.

1 gillning

Finns inget korrekt svar på det inlägget XD

1 gillning

Ångprogram? Nej, det får jag kolla upp.

Strykfri skjorta med skjortprogram med låg centrifugeringshastighet fungerade nästan lika bra. Ångprogram snäppet bättre, men det är inget jag hade innan jag behövde köpa en ny tvättmaskin något år sedan. Har inte hunnit testa icke-strykfri skjorta och ångprogram, hade redan en hel uppsättning strykfria skjortor och har inte behövt byta ut dem än.

1 gillning

Det finns två typer av människor, de som gillar att stryka skjortor, och de som köper strykfria skjortor.

Jag förstår inte varför man vill vara en tredje typ…

4 gillningar

Jag har en ovanlig kroppsform, och är kräsen kring materialval/färger, och det är svårt nog att hitta vettiga skjortor ändå utan att lägga till ännu en till kravspec ovanpå :slight_smile:

Jag har börjat flukta med att köpa skräddarsytt och det är väl vägen att gå antar jag.

1 gillning

Du låter som min gamla kollega som pratade diskmaskin:

-Jag har två, en Cylinda och en Linda.

:see_no_evil_monkey:

1 gillning

Jag har en tvättmaskin med ångfunktion (Asko). Det blir absolut mindre skrynkligt, men det blir tyvärr inte i närheten av lika bra som strykning.

Man blir ju bra sugen på en skjortstrykningsrobot. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Den tar bara en skjorta åt gången, med mycket manuell handpåläggning mellan varje skjorta. Alltså vill du nog använda en sån här precis innan du ska använda skjortan, inte att köra 20 efter varandra när du tvättat.

Däremot är den stor och ful så du vill inte ha den i sovrummet eller klädkammaren utan snarare tvättstugan (om du har en står sådan), men då måste du springa dit för att lämna skjortan och sen hämta den igen, precis innan du ska iväg.

Jag är nyfiken på den så hojta gärna hur det går.

Annars är jag väldigt nöjd med strykfria skjortor. Kör låg centrifug och helst ångprogram. Programmet återfinns i såväl tvättmaskin som torktumlare. Jag har det i båda mina maskiner från Bosch och är nöjd med dem.

1 gillning

Har du kollat upp tvätttjänst med strykning? Har du många skjortor så du kan fylla en tvättpåse med enbart dem så kan det nog landa på ok månadskostnad.

1 gillning

Jag tycker oftast att det räcker att ånga, men det beror väl på vilka skjortor man har och hur noga man är.

Hänger då bara skjortan på en bättre galge och ångar den lite snabbt.

Tar bara fram strykjärnet om kragen blivit ful.

1 gillning

Testa Shirtonomy made-to-measure. Kört dem ca 10 år, klart nöjd.

1 gillning