Jag köpte en tvättsockel fört tvättmaskinen på 30 centimer från Elon, hämtade ut paketet nyss. Började placera tvättstället, men inser nu att det finns en vattenkran som kommer att hindra placeringen av tvättmaskinen. Alternativet att jag skaffar en tvättsockel 10 centimeter, frågan var hittar jag en sån?
Vad jag förstår måste jag ha en tvättsockel med anledning av att tvättmaskinen kommer placeras nära duschen.
Byggahus.se har ett forum där du kanske får bättre svar än här gällande just sådana här frågor.
Vet inte hur händig du är men att flytta upp kranen är ju inte svårt men att kapa benen med 20 cm är kanske ännu lättare om man har verktygen. Har du inte verktygen räcker det nog att köpa en bågfil och några minuters sågande så är saken biff…kom ihåg att flytta över ändskydden i plast. (Vet inte reglerna kring tvättsockel och dusch)
Hur blir det om tvättmaskinen står framför kranen? Dvs typ 7-8 cm eller vad det nu kan vara ut från väggen? Isf kan man ju lägga en skiva ovanpå som går in till väggen för att slippa en glipa.
Vad är fördelen ha egen tvättmaskin om det finns fin tvättstuga i hyreshuset? Det går både snabbare tvätta/torka och billigare använda tvättsugan . Så gör jag i alla fall. . Hur tänker du @MarcosMongeLopez . Själv bor jag i hyreslägenhet för att slippa onödiga extra kostnader
Jag hade bytt ut kranen mot någon lämplig minikulventil.
Jag hade alltså monterat den direkt på röret och sen anslutit tvättmaskinen “under” den. Borde inte bygga mer än vad röret väggfäste gör i dagsläget och tvättmaskinen står ju ändå inte dikt an mot väggen.
Precis som nu nämner bor jag hyreshus med tvättstuga saken är typ omöjligt att få en lämplig tvättid. Jag måste boka två veckor innan, under helgerna så är tvättiderna begränsade för att inte orsaka för mycket buller. När jag tvättar så är det evigt springande var gång timern slår, detta för att springa ner till tvättstugan, sen bor jag tredje våningen, fördelen att jag får extra motion!
Kollektivavtalet som jag tillhör, så ingår det 10 timmars förtroende tid, som jag bestämmer själv vad den ska förläggas, det vill jag göra hemma, men hindras när jag måste springa till tvättstugan jämnt och tycker tvättmaskin är något som jag har drömt länge, för att jag själv bestämmer när jag vill tvätta, istället för att vänta på en bokad tvättid.
Kontakta hyresvärden, du är säkert inte den första som hamnat i denna situation.
Att ha en egen tvättmaskin är absolut värt pengarna, om den är köpt kontant förstås.
Hur ska su torka speciellt lakan och liknande och om man har familj och ganska mycket tvätt? Ska man hänga i vardagsrummet och liknande? Hur nyttigt är det när man torkar kläder inne om man bor i lägenhet? Kan vara så att jag har alltid valt hyreshus med fin tvättstuga då allting går smidigt och ganska snabbt. Samtidigt bor jag i 2 vånings hus med hiss som tar mig till tvättstugan . Tvättmaskin och torktummlare fungerar i lägenheten men även då går inte torka allt samtidigt blir det varmt i badrummet och skramlande från tvättmaskinen o tummlaren . Det blir även dyrt med familjetvätt. I tvätgstugan blir tvätten klar på 50 min och då är det bara hänga i ordentlig torkrum och torktummlaren. Allt klart på totalt max 3 timmar inräknat även tvättmaskinens tid . Men det är klar att man kan köpa allt extra i lägenheten och göra det på sitt sätt . Men jag är kanske bortskämd med fina tvättstugor och oftast lediga tvätttider vem vet . Eller kanske bara en ekonomisk småläning ?