Är på väg att köpa en spis, tvättmaskin och torktumlare till ett hus jag ska hyra ut (den ena lägenheten saknar torktumlare+tvättmaskin och har en gammal spis som skulle dra mycket mindre el om den byttes till en induktionsspis).
Under diskussionerna med min sambo tycker hon att torktumlare bara är dumt att köpa på grund av följande argument:
Det är en extra kostnad för mig som hyresvärd.
Vi har själva ingen torktumlare och enligt min sambo torkar kläderna på ca 24h även inomhus på vintern. En torktumlare är därmed inget som egentligen behövs.
En torktumlare kommer medföra en ökad elförbrukning och jag som hyresvärd kommer stå för elen.
Vi har haft separat torktumlare i 30 år.
Den används främst för kalsonger, trosor, strumpor, handdukar och sängkläder.
Övrig tvätt torkas hängande.
Torktumlare får nog anses vara standardutrustning i villa och radhus.
Torktumlaren är ett måste hos oss. Detta då vi kör många maskiner tvätt efter varandra. En tvätt tar mindre tid att torka i torktumlare än det tar att tvätta. Vilket gör det väldigt enkelt och smidigt, då man kan köra en seriell process utan att behöva mer utrymme än för dessa två maskiner och lite plats för mellanförvaring av tvätten.
I ditt fall kan du ju enkelt lägga på elkostnaden på eventuell hyresgäst.
För oss sparar en torktumlare också den emotionella känslan av att ha oreda och rörigt hemma. Vi slipper ha tvätt hängandes överallt på tork.
Vår används väldigt sparsamt. I princip endast när barnen råkat ut för nattliga olyckor eller haft magsjukor, och täcken/kuddar behöver tvättas. Men vi har en separat tvättstuga i vår villa, så väldigt goda torkmöjligheter medelst upphängning.
Jag förutsätter att du planerar långtidsuthyrning? Hade nog gärna haft tumlaren med barn 0-7 år, men utanför det spannet hade jag personligen inte brytt mig. Kanske funkar att avvakta och skaffa vid behov (med ev liten hyreshöjning då, antar jag).
Det kommer finnas utrymme att hänga tvätten i samma rum som tvättmaskin står i.
Ja, jag planerar långtidsuthyrning (5 år+). Lägenheten är rätt stor (4 sovrum, 1 vardagsrum, 2 “genomgångsrum” varav en planerad att ha tvättmaskin i) så totalt 7 rum och kök. Gissningsvis kommer det en barnfamilj med 3 barn att bo där, men frågan är ju åldern på barnen och ifall de klarar sig utan en. Men som nämnts, går ju alltid att införskaffa senare i kombination med en hyreshöjning.
Jag förstår känslan, det här har ju att göra med hur pass bra det går att hänga upp kläderna på ett ställe där det inte stör.
Det enda vi använder torktumlaren till är handdukar och badlakan, resten hänger vi på tvättlinor i tvättstugan. Dessutom sliter torktumlaren massor på tvätten/kläderna.
Så går det att hänga tvätten så känns torktumlare onödigt.
Anledningen är att det är två hyresgäster som delar på kostnaden och jag kan ta BETYDLIGT högre hyra när jag står för elen på grund av “el-skräcken” som jag anser vara överdriven. Jag passar alltså på att ta ut en högre hyra nu när elen är dyr och hoppas på att den kommer stabiliseras inom ett par år men att jag då kommer kunna ha kvar den höga hyran och samma hyresgäster.
Bott i villa i 16 år. Har torktumlare men har aldrig använt den, har inte sett behovet. Sliter på kläderna så det är bättre att hänga på tork. Men jag har en stor tvättstuga med tvättlinor i taket och gott om plats för flera maskiner att hänga upp samtidigt vid behov.
Stryker kläder gör jag typ bara ibland om jag ska på bröllop eller begravning, det händer inte så ofta.
Torktumlaren? Nej den gör ingen skada där den står bredvid tvättmaskinen. Tvättstugan är nog det enda rum jag har i villan som inte har behov av döstädning.
Jag kan hyra det och betala dubbel hyra om elen ingår! Kör igång lite bitcoin mining maskiner så du får en elräkning på 200.000/månad och jag tjänar pengar Perfekt!
Hyr ALDRIG ut med el som ingår.
OnT: Jag hade aldrig bott någonstans som inte har både tvättmaskin och torktumlare.
Går inte få bort hundhår från tex handdukar, lakan och strumpor utan torktumlare. (Om man inte vill sitta och rolla alla sina strumpor och handdukar med en sån där hårborttagare )
Det här har jag aldrig noterat, å vi har utöver en hund även tre katter!
Jag gör ett test just nu där vi inte kör torktumlaren, utan hänger all tvätt vid stora fönster som solen står på från lunch till kväll. Är det soligt torkar tvätten från förmiddag till kväll, är det mulet får man räkna ett dygn ungefär.
Är det uppehållsväder och vi är hemma ställer vi ut torkstället så torkar det ännu snabbare!
Men det kräver att man jobbar med mindre batchar och tvättar oftare, något som ligger mig varmt om hjärtat även i andra områden än tvättning!