Vi har nyligen flyttat till en ny lägenhet. Föreningens styrelse har informerat oss om att en värmekälla alltid bör vara igång i badrummet för att minska risken för fuktskador.
I vårt badrum finns en elektrisk handdukstork (PAX TR65) respektive elektrisk golvvärme från 2018 med Raychemtermostat (om den informationen spelar roll). Golvets ytskikt är klinker. Badrummet är inte så stort: 2,63 kvm.
Jag funderar på vilken av dem som är att föredra i vår situation där en värmekälla alltid ska vara påslagen.
Vad är mest effektivt utifrån komfort och kostnad? Vad hade ni gjort i vår situation?
Det har jag ingen särskild kännedom om, men så är det skrivet i alla fall.
Precis som för @Jbl finns det ingen annan värmekälla, bortsett från golvvärmen då. Det ser ut som det funnits vattenburen värme från radiator innan den senaste renoveringen baserat på hur rören är dragna.
Jag får skaffa en termometer för att svara på det, men några 25 grader är det definitivt inte i den här gamla kåken. Sambon går sporadiskt med raggsockor
Ja, OVK genomfördes rätt nyligen och reglerna är skrivna före det så kan vara något gammalt som spökar…
Golvvärmen rekommenderas för att få torrt tror jag. Fukten ligger under kaklet, Den har termostat dvs vad du ställt in den på bestämmer helt och hållet hur mycket el den drar över tid. OM ni bor ovanpå en granne bör golvvärmen kunna dra relativt lite om du ställer den bara några få grader över vad golvet annars blir. Borde räcka för att hålla fukten borta. OM huset är gammalt och golvet kallt pga att ni har mark under eller kallt källarförråd kan golvvärmen dra mycket el. Om den kör hela tiden 200 W blir det 5 kWh per dygn dvs ett par tusenlappar el per år.
I vårt större badrum på 10 kvm på markplan med obra isolering är golvvärmen en rejäl sänka för elutgifter vi stängt av för gott numera. Numera löst med mattor och tofflor. Även handddukstorken är avstängd. Vi använder inte det badrummet så mycket. Om vi gjorde det skull jag nog ha lite! golvvärme på för att hålla torrt.
Golvvärme är väldigt bekvämt på vintern och kalla nätter. Går ju ställa in lägre temperatur också på sommarn även om den är på. Tror jag har min på 20 nu och det känns väldigt lyxigt.
Ha på en handdukstork hela tiden som dessutom tar upp plats i ert badrum på 2,5 kvm hade jag inte valt. Tar väl dessutom upp ett eluttag?
Golvvärme borde vara bättre värme per kWh, värmen stannar i stenarna länge.
Om de är föreningen som betalar hade jag valt golvvärme varje gång. riktig lyxkänsla
Beror väl på hur ofta man tvättar sig. Är ju sådär nice att torka sig med en illaluktande blöt handduk. Men tvättar man bara sig ett fåtal gånger i veckan så hinner den ju torka. Blir ju lite fuktigare under en längre tid dock.
Vi använder inte vår men nästa gång vi renoverar ska vi sätta en med timer på 3 h. Vi hade det i förra bostaden och det funkade bra.
Skönare att gå på Värmegolv av sten än handdukstorken rent praktiskt,
Skulle nog rekommendera att ventilera istället för att köra med värme på sommaren.
“Alla” nya badrum har väl handdukstork om det finns plats och inte är de allra billigaste. Men de kan ju vara både elektriska eller vattenburna. Vi har vattenburna och de är ju på hela vintern iaf. Skönt med handdukar som torkar snabbt.
Detta gränsar till en annan aktuell tråd om skada i badrum.
Varför skall du som innehavare behöva köra en värmekälla för att minska fukten i ditt badrum? Badrum är byggt för att klara detta. Vad är det de vet som de inte förmedlar?
Jag har läst den andra tråden. Angränsande men lyckligtvis inte likadan situation.
Förhoppningsvis ingenting
Det upplevs som välventilerat och inte fuktigt i timmar efter en dusch. Hur som helst så tror jag vi kommer testköra med golvvärme på låg temperatur. Om inte annat är det ju rätt skönt under fötterna istället för kall sten. Sen får vi följa upp kostnaderna och avgöra om det känns värt det.
Finns enbart ”krav” på radiator om badrummet har fönster, ligger det mitt i kåken utan fönster har det ingen betydelse. Är lägenheten 23c kommer badrummet anta nästan samma temperatur.
Vi har nog aldrig haft vår handdukstork på där vi bor nu (bott här sedan 2014). Golvvärmen har vi tidigare haft inställd på 20 gr under kalla årstiden, men vi skippade den under hösten och vintern som gick. Vi har en paxfläkt som drar ut det värsta i samband med dusch