Tvätta händerna i kallvatten? Är det en energibesparing?

Har gått runt här hemma och vridit vattenkranarna i badrummen till “kallt” för att resten av familjen ska tvätta händerna med kallt vatten (lyckas så där…).

MEN: Har bergvärme. Tänker jag rätt?

En handtvätt tar kort tid, därför är det ju snarare vatten i rören som nyttjas.

Tvättar händerna i kallt vatten: Kallvattnet i rören som hunnit bli rumstempererat av värmen i huset används. Fylls på med nytt kallt vatten utifrån → kommer behöva värmas upp av huset igen

Tvättar händerna med varmt vatten: Rumstempererat vatten i rören används. Varmt vatten från varmvattenberedaren fyller på och värmer huset. Varmvattenberedaren fylls på med kallt vatten som värms upp.

Så: Spelar det någon som helst roll om handtvätten görs under begränsad tid?

3 gillningar

Det där är en tanke jag haft ett tag. Här hemma tar det ett tag innan vattnet blir varmt vid fullt pådrag men så är det väl överallt. Efter att ha konstaterat att vi när vi tvättar oss om händerna är vi oftast klara innan vattnet ens blivit ljummet! Har direktelvärme och vanlig varmvattenberedare och då låter det som slöseri i mina öron. Vattnet man tvättar händerna i är ju rumstempererat och är man då klar innan den “riktiga” värmen kommer har man ju bara fyllt ledningarna med outnyttjat varmvatten från varmvattenberedaren. Som sedan sjunker ner sakta igen till rumstemperatur.

Men återigen, inte 100% slöseri antar jag eftersom varmvattnet i framledningen kommer att stråla ut värmen i golv och väggar. Och kör man bara kallvatten kyler man väl ner ledningarna med kallare inkommande vatten vilket då kommer att kräva lite värme från omgivningen för att sluta runt rumstemperatur igen.

Knepigt det här med att spara energi… :thinking:

Edit: Såg nu att det var ungefär samma sak som du just beskrev @morgan007 men med skillnaden att vi har direktverkande el…

1 gillning

Jag tvättar händerna i kallvatten, men kör bara VVB nattetid numera. Men besparingen handlar mer om vatten och min tid väntandes vid kranen. :sweat_smile:

Årets optinojja går till… :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 gillningar

Se huset som ett system och fundera på vad som händer.
I ena fallet tar du in kallt vatten, värmer det lite i rör osv och sedan åker det ut genom avloppet.
I andra fallet tar du in kallt vatten och värmer det, det spiller lite värme till huset men det rinner till slut ut genom avloppet åtminstone ljummet.
I vilket fall förbrukar du onödig energi?

2 gillningar

Tappvarmvattnet utgör 25% av hushållets elförbrukning (om du också värmer huset med el). Var tog vakuumsolfångarna vägen?

Rätt svar är ju för övrigt att sätta i proppen i handfatet (och badkaret när du duschar!) tills vattnet svalnat till rumstemperatur! Inte vaska varmvatten!

3 gillningar

Lite googling visar att kallt vatten är lika bra på att döda bakterier (med tvål) som varmt. Men om man är riktigt smutsig typ efter att ha meckat med cykeln, då blir man inte ren om man inte har varmvatten enligt mina erfarenheter. Erfarenheter från småbarnstiden med bajsblöjor visar också att lukt från händerna kräver varmvatten för att bli av med.

Är ni seriösa eller är detta en plojtråd? :joy::flushed:

3 gillningar

Underskatta inte paprikatillsammans dedikation…

1 gillning

Passa på att gå ut och tvätta händerna i en vattenpöl när det regnat.

Då toppar jag med hushållstipset att först smörja in händerna med fet handkräm. Glömmer man det gör man det efteråt. Därefter tvättar man sig. Fett är ju grymt mot smuts.

Både ock? :smiley:

1 gillning