För ett par år sedan gjorde jag en drive för att förbättra vattenekonomin hemma. Jag beställde munstycken till alla duschar och kranar från det svenska företaget Elless. Duschmunstycket var den enskilda pryl som jag uppfattar som mest lyckad. Det hela bygger på en teknik där luft blandas in i vattenflödet.
I praktiken finns det ingen standard för “vattensnålhet” så alla möjliga produkter kan påstås vara vattensparande utan att det finns någon sanning i det. Gällande Elless-munstycket så har jag utvärderat det själv. Det tar mätbart längre tid att fylla en hink med vatten nu än med det gamla duschmunstycket.
En hel del vattensparande produkter på marknaden har fått kritik för att ha dålig stråle och vara avvikande på olika negativa sätt. Det gäller inte vårt duschmunstycke. Jag lät vår tonårsdotter med tjockt långt hår prova det. Jag frågade henne vad hon tyckte om det nya duschmunstycket. Det visade sig att hon inte märkt någon skillnad.
Det är svårt att mäta exakt vilken besparing jag kan ha uppnått med det här duschmunstycket men vi har en relativt låg vattenförbrukning hemma. Iom att vi bor i en samfällighet kan vi se allas förbrukning och jämföra med vår egen.
Finns en standard för att mäta vattenförbrukning. SS820000-2020 för tvättställ och köksblandare och SS820001 för termostatblandare med dusch. Finns även energiklassning av blandarna enligt EU direktiv.
Där energiklassas blandarna från A-G varav de flesta nya är B och C i Sverige. Brukar även vara tydligt märkt när man köper dessa (Gissar att de är något EU regel som tvingar de att vara så tydligt) På energimärkningen så står de hur mycket kWh du sparar per år där de gjort ett typiskt förbrukande så att samtliga jämförs på samma sätt.
4 §** När en energirelaterad produkt ställs ut för försäljning, uthyrning eller hyrköp till slutanvändare ska återförsäljaren eller den som i övrigt ställer ut produkten fästa etiketten på produkten. Detta ska ske på ett sådant sätt att etiketten lätt kan läsas och i övrigt på det sätt som anges i den delegerade akten. Dessutom ska informationsbladet finnas tillgängligt i anslutning till produkten.
8 § Den som tillhandahåller tekniskt reklammaterial avseende en energirelaterad produkt och som beskriver de specifika tekniska parametrarna för produkten, ska i reklammaterialet lämna den information om produktens energianvändning som en slutanvändare kan antas behöva eller lämna information om produktens energieffektivitetsklass.
Ja så länge snåla munstycken inte gör att man duschar längre eller dylikt så sparar man ju vatten. Men ärligt talat så vore det betydligt bättre att sluta dricka t ex kaffe och köpa jeans som behöver flera tusen liter vatten i områden där det är en brist. Vi har gott om billigt vatten i Sverige så jag ser inte riktigt poängen där. Visst är det bra att minska vattenkonsumptionen men det finns viktigare saker. Dessutom ska man vara försiktig med t ex snålspolande toaletter då det lättare kan bli stopp vilket jag upplevt hands on. I gamla betongrör går det lite trögare så när man snålspolar åker inte skiten ut. (bokstavligt talat)
Det stämmer säkert gällande blandare. Mitt fokus har varit munstycken som sätts på befintliga blandare. Att byta ut sådana är en jämförelsevis liten investering. Den märkning som refereras till här gäller mig veterligen inte för munstycken. Jag har själv sett paket med munstycken som marknadsförts som vattensparande utan att det varit tydligt vad det baserats på.
Elless säljer fler saker än munstycken och enligt informationen på deras hemsida ska effekten bli större om flera komponenter kombineras. Det kan stämma men jag har inte undersökt det. Det jag har konstaterat är att:
Munstycket håller vad det lovar. Tekniken som det bygger på går att se och förstå.
Investeringen är liten så det är sannolikt en bra affär.
Nackdelen är att det inte finns fler alternativa designer så man får hålla tillgodo med standardmodellen.
Nu pratar vi om att spara varmvatten. Det är energin som går åt att värma vattnet som är den stora besparingen.
Att värma 1 liter vatten från 12 grader till 38 grader drar ca 0,03 kWh (om det värms med direktverkande el). Om du duschar i 10 minuter med ett munstycke som spolar 12 liter per minut så har uppvärmningen av vattnet kostat 3,6 kWh. Om du installerar ett snålspolande munstycke som spolar 6 liter/minut så sparar du 1,8 kWh per dusch. Multiplicera med antal personer i hushållet och antal dagar i månaden som de duschar, till exempel: 1,8 * 4 * 20 = 144 kWh/månad.
Om man betalar uppvärmningen själv och om man har ett äldre munstycke så betalar det sig antagligen inom 1-2 år att byta till snålspolande för en familj på 4 personer.
Jo, jag har tänkt ungefär i de banorna. Själv bor jag i radhus med samfällighet. Varmvattnet debiteras centralt och det är ganska dyrt. Samtidigt kostar det säkert mer med en lokal varmvattenberedare i varje hus.
Jag tror inte riktigt på snåla duschmunstycken, det blir lätt så att man duschar längre och då förlorar man ju tid…
Nej, bättre att duscha med lägre temperatur, fortare och mer sällan istället.
Nu var ju själva poängen att jag konstaterat att den här modellen fungerar. Om du googlar på snålspolande toaletter, vattensparande duschmunstycken och liknande hittar du lätt mängder att vittnesmål om modeller som har dålig stråle och upplevs som mycket sämre än ”normala” modeller. När man har undersökt den faktiska funktionen finns det inte längre någon poäng med att tro saker.
Jag har testat hur lång tid det tar att fylla en hink. Det finns en metod på nätet som man kan räkna på med det som första steget. För mig var det tillräckligt att konstatera att tidsskillnaden för att fylla hinken var mer än marginell. Om det sedan tar mig ett eller tre år att betala kostnaden för duschmunstycket spelar ju mindre roll.
Iom att själva ”effekten” inte är försämrad är det inte aktuellt att förlänga duschandet. Med andra modeller kan det förstås vara annorlunda. Jag refererar bara till min specifika modell.
Du får nog presentera lite data, annars är det bara som om du gör reklam för företaget.
Inte kan man väl bara mäta vattenflödet? Spridningen av strålen spelar roll också, vilket såklart påverkar duschtiden.
De bra snålspolande munstyckena blandar in luft så att du får samma upplevda tryck som du är van vid. Jag har också testat att byta och märkte ingen skillnad i tid eller duschkvalitet, faktiskt.
Vi bytte munstycken från de gulnande originalmunstyckena till nya snålspolande i krom-plast. GJorde en enkel hink-mätning och det tog dubbelt så lång tid att fylla en hink med de nya. Ingen här hemma har märkt någon skillnad och ingen har klagat. En enkel och trevlig besparing. Slag + munstycke kostade nån hundring.
Vattenkostnaden är marginell, det är uppvärmningen som är dyr.
Hur räknar man med tiden? Tror vårt största slöseri hemma är att det tar 30-60 s innan det blir varmt. Med snåla munstycken borde det väl ta längre tid?