Min hyresrätt ska få ny betalningsmodell för varmvatten

Jag fick i veckan reda på att min hyresvärd ska införa ett nytt betalningssystem för varmvatten i mitt område i början på 2026.

Idag så betalar jag vattnet som en inbokad avgift i hyran, som är baserad på storleken på min lägenhet.
:crayon:Edit
Hade läst fel, kvm priset är per år, inte per månad.

Så idag består cirka 2000kr av hyran per år av vattenkostnaden.

Jag bor själv, saknar tvättmaskin, duschar 2-3 gånger per vecka och har en bänkdiskmaskin som går på kallvatten.

Någon som vet vad den separata räkningen i vår kan landa på?

Är hoppfull att detta i praktiken kan innebära en sänkning av mina boendekostnader, men är osäker.

7 gillningar

2k av 7.5 är vatten? Det låter fullständigt orimligt med tanke på att vi en en villa med 7 pers lägger kanske hälften av det.

Å andra sidan kommer jag att tänka på förra hyresgästen i en lght vi hyrde, de hade varmvattnet konstant på max rinnande för att tina fryst kött när vi kollade på lägenheten… I just det här fallet var det nog tyvärr en brist i integrationsarbetet.

Finns nog en hel del människor som inte bryr sig om resursslöseri om det inte känns i plånboken.

Du bör ju kunna sänka din månadsräkning med 1-1.5k om siffrorna stämmer.

3 gillningar

Jag visste faktiskt inte att varmvattnet/vattnet var så stor kostnad av hyran. Men de har använt en beräkning på cirka 29kr per kvm i lägenheten, så det blir lite snett, då min etta är relativt stor. Men en etta är ändå en etta, så få par eller familjer bor i liknande lägenheter.

Kan tycka att de skulle gå på antal boende i lägenheten, snarare än kvm.

2 gillningar

Att värma 1 liter från 4 till 37 grader vatten kräver teoretiskt 0.0383kWh. Räknat på 2kr/kWh värmer du i teorin 26000 liter vatten i månaden, dvs 850 liter om dagen. En dusch är typ 50-100 liter så det går åt en jäkla massa dushande för att komma upp i dessa mängder. Helt orimligt dyrt.

3 gillningar

Kanske ska fråga HGF om det är rimligt att ha betalt så hög avgift. Har ändå bott här i 8+ år. Är i praktiken en saltad hyresavgift på 1500kr per månad.

Allt beror på hur den nya beräkningen görs. De två siffrorna du behöver för att göra din egen beräkning är priset för en kubikliter vatten och priset för att värma en del av vattnet. Eller är det bara priset för vatten och sedan betalar du ett annat pris för uppvärmning (eftersom priset på varmvatten kan delas av radiatorn och tappvarmvattnet)?

Vi bor i hus och använder 5 kubikliter vatten per månad för två personer med tvättmaskin men utan trädgårdsbevattning (regnvatten).

1 gillning

Känns som att du kommer billigare undan så som du beskriver att du lever @Melwa

Som halvrelevant kuriosa:

När man dimensionerar VA så räknar man med 200 liter per person och dygn i lägenhet jämfört med 150 liter per person och dygn i hus, så det finns skillnad i hur vatten används.

2 gillningar

Jag har läst fel, i meddelandet står det 29kr per kvm per år, inte månad.

Så är inte så saltat. :rofl:

4 gillningar

Har redigerat om första inlägget, men grundfrågan kvarstår.

För en sju-åtta år sen jobbade jag som konsult i ett projekt åt HGF och fick då höra anekdotiskt av några av deras förhandlare att när hyresvärden går över till individuell mätning och debitering av el och/eller varmvatten så blir det i praktiken oftast lite dyrare för de flesta hyresgäster. Minns dock inga siffror på det, men om du frågar HGF så har de säkert nån slags statistik för detta.

Skulle tro att för dig som verkar ha rätt låg varmvattenförbrukning (säkert under medel i alla fall) så kan det nog istället röra sig om en besparing, men det är svårt att säga. Administrationen och extrautrustningen som hyresvärden behöver för att göra mätningen och debiteringen har ju också en kostnad i sig, och det är nog därför det blir lite dyrare i snitt för hyresgästen.

Myndigheterna uppmuntrar till övergång till individuell mätning och debitering därför att det har en klart märkbar effekt på förbrukningen. Folk slösar i genomsnitt mindre när det är deras egna pengar som går åt, även om kostnaden i faktiska kronor och ören i allmänhet är rätt liten.

4 gillningar

Tack för info, min felläsning var både bra och dålig. Men jag kanske kan spara någon 50 lapp per månad. Men antar att hyran kommer höjas med 300-400kr i vår.

Så kommer inte märkas mer än marginellt.

2 gillningar

Jag tror en del av skillnaden består i att det ofta tar 2-5 minuter att få fram varmvatten i en lägenhet. Jag får sätta på vattnet lite innan, annars är det iskallt. :see_no_evil_monkey:

Visste vederbörande inte att man totalt sabbar det frysta köttet om man tinar det i annat än kallt vatten?:upside_down_face: Kan inte ha haft många hästar hemma…

2 gillningar

Jag brukar tina laxfilé i en bägare med ljummet vatten. Funkar bra. Men det behöver inte stå och rinna.

Bäst tinas kött i kylen.

1 gillning

Helt klart Melwa har du rätt i att det tinas allra bäst i kylskåp under natten. Men är tiden knapp är kallt eller i alla fall rumstemp vatten det näst bästa (blir ju kallt under tiningen ändå). Detta säkrar att det inte tinas ojämt :slight_smile:

2 gillningar

Jag kan väl säga som så att det fanns en hel del med hur man lever i en modern lägenhet som ingen verkade ha berättat för dessa trevliga personer.

2 gillningar

En nackdel när hyresgästen får betala för varmvattnet är att det finns risk att hyresvärden struntar i att sköta och förbättra isolering/tätning, då kostnaden av att använda extra värme bara faller på hyresgästen. :confused:

3 gillningar

Värme och tappvarmvatten är separata system, man behöver spola ohemula mängder varmvatten för att kunna värma ett hus med det, även om man råkar ha en spillvattenvärmeväxlare installerad

1 gillning

Det ni går över till är IMD (individuell mätning debitering) och är ett krav från Boverket sen några år tillbaka. Generellt så säger man att förbrukningen minskar med minst 20% när man inför detta. I ditt fall så tror jag att du kommer att spara pengar jämfört med barnfamiljer som badar varje dag (jag typ). Om du har gymkort / möjlighet att duscha på annat håll så kommer du att spara pengar.

2 gillningar

Fast varmvatten i kranen är inte samma som värmen i elementet. Hos oss på BRFen så är det två separata system. Men ponera att man har kallhyra. Då får man problematiken som du har.

1 gillning