Jag måste skriva av mig. Har svårt att sova tack vare min irritation.
2018 flyttade vi in i ett hyreshus byggt 2015 i en förort i södra Stockholm. Hyran var högre än snittet i området men fortfarande precis under andra nyprod med samma boyta i närheten. 11800kr betalade vi för 70 kvadrat, vilket nu gått upp till 12200kr.
Vi betalar även för luftburen värme (när den tenderar att fungera ordentligt) och varmvatten, eftersom hyreshuset är ett ekohus, eller vad de väljer att kalla det. På det tillkommer 50kr i administrativ avgift och vi utnyttjar tydligen 4,5 kubik varmvatten per månad och för det betalar vi drygt 400kr. Jag tror vi duschar i regel varannan dag, 5-10 minuter per person och vi är fyra o familjen. Låter rimligt?
När vi flyttade in var vi otroligt glada att få en egen parkeringsplats i garaget som ligger i hyreshusets källarplan. 1000kr per plats per månad är förvisso dubbelt så högt som ute på gatan men då slipper vi oväder, datumparkering och plogbilar som stänger inne eller sabbar lacken på bilarna under vintertid. Dessutom finns sällan plats på gatan utan att behöva gå 100-150m från porten, så 1000kr/mån är relativt lågt i förhållande till lyxen.
Hyresvärden började snabbt låta bilägare som inte är hyresgäster i huset att hyra en parkeringsplats eftersom omkring hälften av de 20 platserna stod tomma. Helt rimligt i min åsikt.
2020 tog Aimo Park över administrationen av garaget. Vi har dock aldrig haft någon tillsyn av parkeringsvakter utan vi får ringa in om någon står fel.
Jag mailade om laddplats 2021 när vi började fundera på på elbil. 2022 kom första mailet från hyresvärden om intresseanmälan och i början av 2023 kom bekräftelse på att hyresvärden tillsammans med Aimo Park vill göra om enskilda platser av de 20 tillgängliga till laddplatser. De vill då ha 300kr ex. moms per månad utöver de 1000kr vi redan betalar och ytterligare 3kr/kWh. Eftersom vi inte visste om vi kunde få laddplats har vi valt att avvakta med att köpa elbil och just nu är priset och leveranstiden på en bil så lång att vi hade behövt betala ~400kr/mån extra för parkeringen utan att kunna utnyttja laddningen, så vi var tvungna att avvakta men valde alltså att behålla vår vanliga parkeringsplats för ordinarie kostnad. Det blev ett litet moment 22…
Idag kom ett brev från Aimo Park att hyreshusets 20 betalda parkeringsplatser blir obestämda och att vi ska börja checka in med deras app.
Min farhåga är att eftersom hyresvärden tillåtit icke-hyresgäster att hyra parkeringsplats och Aimo Park gärna vill tjäna sina pengar, så finns risk att vi kommer hem med bilen en dag och alla 20 platser är fulla och vi måste (hitta en plats och) parkera på gatan som kommer kosta oss ytterligare.
Jag blir så otroligt sur på sättet att smyga ut ännu mer pengar ur oss och samtidigt bidra till osämja bland grannarna.
Jag förstår inte frågan eller problemet. Det säger rimligen sig självt att hyresvärden inte kan hyra ut fler parkeringsplatser än det antal ni som finns.
Ts har idag en egen parkeringsplats och nu kommer han inte längre ha det?
Låter som en tråkig situation men misstänker att det inte finns mycket å göra. Det finns inget gällande kontrakt skrivet på den parkeringsplats ni hyr?
Så länge antalet kontrakt inte är fler än antalet platser spelar det väl ingen roll? Jag har själv parkeringsplats i garage. Skulle den platsen inte längre vara ”reserverad” skulle det väl inte göra jättemycket?
Risken här borde väl snarast vara att besökare felparkerar på lediga platser i garaget, även om antalet kontrakt är korrekt.
Det framgår inte om vi som hyr alltid är berättigade ”en plats” eller om Aimo Park hur ut till 25 personer och platstillgången är 20, så 5 eventuellt blir utan vissa tillfällen.
Det i sig är inte jättejobbigt eller dyrt men det är jävligt girigt utav både hyresvärden och Aimo Park.
Garaget var ju dock underutnyttjat, så där var ju snarare för många garageplatser jmf. efterfrågan.
Men till TS, det är ju ett företags hela idé att tjäna pengar. Saknar kanske lite information här i tråden men det låter kanske inte som att parkeringsfrågan är supersmidigt skött hos din värd.
Garaget var till en början inte ordentligt utnyttjat och bara 5-6 av 20 platser användes. Nu sedan 2 år används alla utom 3 platser. Aimo Park gör sin grej och jag klandrar dom inte, kanske inte det smidigaste sett utifrån situationen att vi är ett litet isolerat hyreshus med stor fokus på inbrottssäkerhet och väl omskötta ytor som en del av hyresförmån och nu kommersialiserar de garaget så vi eventuellt inte får plats till förmån för att göra större intäkter på fler kunder som till stor del inte bor i huset.
Ja, jag visste att det svaret skulle komma. Väldigt rimligt att föreslå att någon istället köper en bostad för att hyresvärden väljer att justera och lägga till höga kringkostnader utöver vanliga hyresavtalet och allt eftersom sänka standarden.
Om jag hade haft råd så hade jag absolut köpt en bostad, gärna med egen garageplats eller uppfart, men dom pengarna har jag inte ännu och att ”flytta till en annan hyresvärd” som snart kommer som svar är inte heller ett alternativ eftersom det inte finns några lediga lägenheter och kötiden i området är 20+ år, varav jag har strax över hälften. Du förstår säkert min situation. Enda lösningen för mig är att flytta ut på landet, vilket inte heller är ett alternativ pga arbetet.
Jag ser ditt svar och jag har förståelse för att hyresvärden ser nyttan i att leja till tredjepart men i detta läge är vi ett i stort sett fullsatt garage med majoriteten hyresgäster som betalar för sig. Inga problem att ta in externa parkeringsgäster så länge de i huset får förtur. I detta fall finns risken att vi hyresgäster står utan till förmån för att hyresvärden vill tjäna pengar på tredjepart som inte alla har någon empatisk uppfattning och gör som de brukar för att göra sina intäkter.
Jag förstår ekorrhjulet men jag gillar det inte och mitt enda alternativ är att va glad, kanske ha en plats ikväll och om inte, ställa mig på gatan som kostar extra och därefter gå ett par hundra meter till hemmet.
Det är en jävligt tråkig situation för oss boende.
Det här är en viktig insikt.
Din trådrubrik att hyresvärden är “girig” låter lite bitter.
Acceptera att du får välja mellan att foga dig i förutsättningarna eller se över hela din boendesituation.
Vad är det för typ av hyresvärd vi pratar om, någon som har det typ som hobbyverksamhet eller någon av de stora drakarna? Du får ju naturligtvis ringa ner hyresvärden om du kommer hem och platsen du betalar för inte existerar, ju mindre värd desto enklare. Om tillräckligt många gör samma sak kommer de tröttna.
Förstår din frustration över försämringen för dig men alternativet att stå ”ett par hundra meter bort” från en hyreslägenhet låter heller inte allt för ovanligt i södra Stockholm.
Så tolkar inte situationen att det är en ”ovanligt” girig hyresvärd utan mer hur hyresvärden allmänt, liksom andra hyresvärdar söker finslipa sin affärsmodell/lönsamhet.
Jag förstår vad du säger men det är otroligt mycket mer komplicerat att lösa än att helt enkelt ”byta boendesituation”. Det förutsätter att vi måste flytta barnen, byta skola, byta arbete och allt som hör till. Att då vara bitter för att hyresvärden ändrar förutsättningar för oss på redan höga hyreskontrakt och tilläggskostnader utan att tillföra något till oss hyresgäster är helt ok i min åsikt.